Annons

Fågelidentifikation

En svår fråga p.g.a. mycket dåliga bilder, full förståelse om uppgiften är omöjlig!
I morse såg jag en stor rovfågel jagad av en mindre, över vattnet strax söder om Sigtunafjärden.
Jag vill ha det till en havsörn. Problemet är bara att den inte gjorde ett tillräckligt "stort" intryck. Juvenil?
Den jagas av något jag får till fiskgjuse. Bild 1 och 2 är den förmodade havsörnen respektive fiskgjusen i samma "crop" bara för att kunna bedöma storleksskillnaden. De två nästa bilderna är ytterligare en på havsörnen samt en på fiskgjusen.
Går det att dra några slutsatser trots bildernas usla kvalitet?
 

Bilagor

  • havsörnfrågamin.jpg
    havsörnfrågamin.jpg
    7 KB · Visningar: 474
Vilken fågel kan detta vara..

Fotad i Frankrike, på en ö utanför Cannes (st:Honorat) i slutet av Juni. Kan obetydligt om fåglar och det är alltid kul att veta vad man fotat.
 

Bilagor

  • p6305580.jpg
    p6305580.jpg
    80.8 KB · Visningar: 356
Tack vare blåhakebilderna tidigare i tråden reagerade jag på den här figuren som hoppade runt i buskagen på tomten i förmiddags. För visst är väl detta en blåhake?
 

Bilagor

  • _mg_8575-01_fs.jpg
    _mg_8575-01_fs.jpg
    99.4 KB · Visningar: 608
Re: Vilken fågel kan detta vara..

Rind skrev:
Fotad i Frankrike, på en ö utanför Cannes (st:Honorat) i slutet av Juni. Kan obetydligt om fåglar och det är alltid kul att veta vad man fotat.

Detta är två juvenila (kläckta i år) svarthuvade måsar (Larus melanocephalus). Främsta kännetecknet är de ser "fjälliga" ut på ovansidan.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Tack vare blåhakebilderna tidigare i tråden reagerade jag på den här figuren som hoppade runt i buskagen på tomten i förmiddags. För visst är väl detta en blåhake?

Visst är det en blåhake. Kul att du kollade upp bilderna som tidigare varit postade i tråden.

// Daniel
 
Re: Re: Vilken fågel kan detta vara..

oskila skrev:
Detta är två juvenila (kläckta i år) svarthuvade måsar (Larus melanocephalus). Främsta kännetecknet är de ser "fjälliga" ut på ovansidan.

Skulle nog säga att det är en trut, Med största sannolikehet medelhavstrut i juvenil dräkt. En svarthuvad mås är mycket nättare, har mindre näbb och mindre streckat på framsidan av halsen.
 
Re: Re: Re: Vilken fågel kan detta vara..

Geting skrev:
Skulle nog säga att det är en trut, Med största sannolikehet medelhavstrut i juvenil dräkt. En svarthuvad mås är mycket nättare, har mindre näbb och mindre streckat på framsidan av halsen.

Jo, medelhavstrut stämmer ju onekligen bättre. Jag får skylla på att det var sent :)
 
Re: Re: Medelhavstrut

Segeson skrev:
Nej, det ser mer ut som en "Gulfotad Trut".
Den har du väl inte plåtat i Sveriga va?
Medelhavet eller?

Jag är inte sådär superhaj på trutar, men enligt vad jag läste mig till som hastigast så uppvisar medelhavstrut fem vita handpennespetsfläckar och gråtrutar fyra. Om allt stämmer skulle fågeln på bilden i så fall vara en gulfotad gråtrut (ofta kallad Larus argentatus var. omissus), så jag håller nog med dig Peter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.