ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Det är så bra. :)

Notera huvud- och halsteckning som ser helt typisk ut samt att även "jizzen" (allmänna intrycket) ser fint ut. Vidare ser handepennespetsarna undertill ljustoppade ut vilket också visar på stäpphök. En 2k-fågel. Finfint!

Mvh/ Ola

ser ut att vara en hona, med mörk iris, en hane hade haft gul dito.

mvh peter berglin

Dålig bild, vet inte om det räcker till något. Var det en ormvråk som flög förbi hemma hos mig idag?

/Karl

Bilagor

• _DSC0618.jpg
    _DSC0618.jpg
    5.5 KB · Visningar: 578
Också en ormvråk?
Den lille gynnaren passade på att flyga över mig när jag låste bildörren, så var bara att slita av linsskyddet för att få en bild innan den försvann...

Bilagor

• IMGP5488a.jpg
    IMGP5488a.jpg
    6.3 KB · Visningar: 560
Var bland annat på en mycket exakt beskriven, skånsk, lokal idag för att se Kornsparv. Exakt där satt denna liraren som ju liknar en Kornsparm men ÄR det en kornsparv? :)
(Tycker det är svårt att se detaljerna enligt Fågelguiden).

Bilagor

• IMG_5294_FS.jpg
    IMG_5294_FS.jpg
    96.8 KB · Visningar: 527
  • IMG_5298_FS.jpg
    IMG_5298_FS.jpg
    94 KB · Visningar: 523
Vad kan detta vara för sångare? Funderar på om det är en Kärrsångare eller inte...

MVH Lennart

Bilagor

• _DSC4520.jpg
    _DSC4520.jpg
    71.9 KB · Visningar: 474
Vad kan detta vara för sångare? Funderar på om det är en Kärrsångare eller inte...

MVH Lennart
utifrån denna bild är det i princip omöjligt att med säkerhet göra en artbedömning.
är den tagen sista dagarna? var är den tagen? med så mkt mat i näbben, så är det kanske inte så troligt att det är en kärr, då de relativt nyligen har kommit (de stora mängderna kärrsångare har ju kommit till götaland sista ca10 dagarna typ, el N.smålan o Östergötland där jag skådar mest.) så kanske de inte kommit så långt i häckningsbestyren. men fullt möjligt ändå.'
mvh peter

utifrån denna bild är det i princip omöjligt att med säkerhet göra en artbedömning.
är den tagen sista dagarna? var är den tagen? med så mkt mat i näbben, så är det kanske inte så troligt att det är en kärr, då de relativt nyligen har kommit (de stora mängderna kärrsångare har ju kommit till götaland sista ca10 dagarna typ, el N.smålan o Östergötland där jag skådar mest.) så kanske de inte kommit så långt i häckningsbestyren. men fullt möjligt ändå.'
mvh peter

Hej Peter

Har lagt upp bilden på min hemsida där den går att förstoras. Hoppas det kan hjälpa med identifikationen.

http://www.lensman.se/?attachment_id=1906

Bilden är tagen 27 Maj i Utby, Göteborg, utefter Säveån där vi har Kärrsångare, Gräshoppsångare, Törnsångare & Rörsångare etc

MVH Lennart.

Hej Peter

Har lagt upp bilden på min hemsida där den går att förstoras. Hoppas det kan hjälpa med identifikationen.

http://www.lensman.se/?attachment_id=1906

Bilden är tagen 27 Maj i Utby, Göteborg, utefter Säveån där vi har Kärrsångare, Gräshoppsångare, Törnsångare & Rörsångare etc

MVH Lennart.
nä, det är mkt svårt att se skillnad på rörsångare o kärrsångare i fält. o inte mkt lättare på bild. speciellt inte inte i en vinkel som på din bild. bästa är att höra skillnad på dem.de är mkt mkt lika!
med ett sådant långt ögonbrynsstreck, o litet huvud får man mer känsla av en phylloscopus, dvs typ lövsångare. inte en acrocephalus som rör/kärrsångare.
det är inte någon törn eller gräshoppsångare.
mvh peter

nä, det är mkt svårt att se skillnad på rörsångare o kärrsångare i fält. o inte mkt lättare på bild. speciellt inte inte i en vinkel som på din bild. bästa är att höra skillnad på dem.de är mkt mkt lika!
med ett sådant långt ögonbrynsstreck, o litet huvud får man mer känsla av en phylloscopus, dvs typ lövsångare. inte en acrocephalus som rör/kärrsångare.
det är inte någon törn eller gräshoppsångare.
mvh peter
Som sagt. ;-)

Tack Peter & Ola.

Skulle gissa på lövsångare då jag inte sett några rapporter av Gransångare just där på Svalan.

MVH Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar