Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Kommatecken och svart vingspets har dom båda, där dessa karaktärer är än tydligare hos Jordis (exempelvis brukar man tala om "vingspetsar doppade i tusch" hos Jordis, vilket jag inte tycker denna individ uppvisar). Men bilden lämnar ju en del övrigt att önska....

/Oscar
Den lämnar helt klart en del att önska och faktum är att jag tycker det är svårt att vara säker på någonting här.

Vingspetsens svarta är svårbedömt och den yttersta handpennan ser ändå hyfsat lång ut (så väl det nu går att bedöma). Magens streckning också svårbedömd. Ansiktet lika så men jag anar med lite vilja jordugglans teckning där. Dessutom kan man med samma vilja kanske ana att undre tertialer är mörkskuggade.

Jag tror med andra ord att det nog kan vara en jorduggla. Förstärks väl lite av att det är dag också men det är ju inget uteslutande. 100% är jag inte.

Mvh/ Ola
 
Jag måste försvara fotografen och säga att den är tagen med kitobjektiv och "skjuten på ingivelse", ganska bra under förutsättningarna ändå. ;)

Fotografen behöver inte försvaras, det är bilden som haltar i det avseende att en korrekt artbestämning utifrån bilden ska kunna göras... ;-)

En och och samma bild kan vara allt i från skitkass till världsklass, helt beroende på vad bilden ska användas till/som.

/Oscar
 
Var nere på näset och upplevde falsterbo bird show idag, denna bestämdes till mindre skrikörn och det är vad jag får det till, men vill gärna ha det bekräftat.

edit: ja den vänstra förstås, inte bivråken :)
 

Bilagor

  • mindreskrik1.jpg
    mindreskrik1.jpg
    37.6 KB · Visningar: 192
...och morgonen inleddes med en tur över vombs ängar, där jag efter 700 gulärlor nu äntligen tror mig ha fångat en forsärla på bild, eller?
 

Bilagor

  • forsa1.jpg
    forsa1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 336
  • forsa2.jpg
    forsa2.jpg
    33.3 KB · Visningar: 333

verkligen!! :) det var en riktigt bra dag idag, förutom mindre skrik och forsärla fick jag även se stäpphök, tre livskryss...

Men däremot så är det lite synd att det är så mycket vråkar på ljungen att folk (inkl. undertecknad) tenderar att inte kolla dem. Inte en gång hörde jag någon som pratade om fjällvråk idag, men när jag analyserat mina bilder, så måste väl det första vara en för dagen vanlig kombo, nämligen bivråk+havsörn, medan det andra i mina ögon ser ut som fjällvråk+havsörn, eller?
 

Bilagor

  • havbivr.jpg
    havbivr.jpg
    13.3 KB · Visningar: 328
  • havfja.jpg
    havfja.jpg
    10.8 KB · Visningar: 323
verkligen!! :) det var en riktigt bra dag idag, förutom mindre skrik och forsärla fick jag även se stäpphök, tre livskryss...

Men däremot så är det lite synd att det är så mycket vråkar på ljungen att folk (inkl. undertecknad) tenderar att inte kolla dem. Inte en gång hörde jag någon som pratade om fjällvråk idag, men när jag analyserat mina bilder, så måste väl det första vara en för dagen vanlig kombo, nämligen bivråk+havsörn, medan det andra i mina ögon ser ut som fjällvråk+havsörn, eller?

Adult bivråk och subadult havsörn.

/Oscar
 
Adult bivråk och subadult havsörn.

/Oscar

Men det kan väl inte vara samma vråk på båda bilderna? Är båda adulta bivråkar? Hur ser du att den andra är en bivråk? Jag misstror dig såklart inte (jag har varit med i den här tråden för länge...) men de karaktärer jag har fått lära mig för fjällvråk stämmer så attans bra (på den vänstra, min "fjällvråk") så jag skulle behöva lära mig varför det är en bivråk:

- större än den övre (högra på nästa bild) fågeln
- kort utstickande huvud,
- mörkbrun över bröstet
- tendens till endast ett yttre mörkt stjärtband.
- lite rundare huvud, inte något "göklikt"

jag lägger in en bild på bara de två vråkarna.

Tack igen för att jag lär mig så attans mycket här :)
 

Bilagor

  • vrak1.jpg
    vrak1.jpg
    7.3 KB · Visningar: 306
Men det kan väl inte vara samma vråk på båda bilderna? Är båda adulta bivråkar? Hur ser du att den andra är en bivråk? Jag misstror dig såklart inte (jag har varit med i den här tråden för länge...) men de karaktärer jag har fått lära mig för fjällvråk stämmer så attans bra (på den vänstra, min "fjällvråk") så jag skulle behöva lära mig varför det är en bivråk:

- större än den övre (högra på nästa bild) fågeln
- kort utstickande huvud,
- mörkbrun över bröstet
- tendens till endast ett yttre mörkt stjärtband.
- lite rundare huvud, inte något "göklikt"

jag lägger in en bild på bara de två vråkarna.

Tack igen för att jag lär mig så attans mycket här :)

Den vänstra är en adult ormvråk. Det så art-typiska ljusa bröstbandet syns bra, vilket utesluter fjällvråk.

Bivråken till höger känns igen bl.a på en längre stjärt med annorlunda bandningen, en annan vingteckning samt det utskjutande huvudet. Bivråken ger helt enkelt ett annat s.k jizz, något som man måste nöta in genom att se flera olika individer. Rom byggdes inte på en natt heller.....

/Oscar
 
Den vänstra är en adult ormvråk. Det så art-typiska ljusa bröstbandet syns bra, vilket utesluter fjällvråk.

Bivråken till höger känns igen bl.a på en längre stjärt med annorlunda bandningen, en annan vingteckning samt det utskjutande huvudet. Bivråken ger helt enkelt ett annat s.k jizz, något som man måste nöta in genom att se flera olika individer. Rom byggdes inte på en natt heller.....

/Oscar

ormvråk är jag inte ett dugg missnöjd över att det är, så länge det inte är en bivråk är jag mycket nöjd. Att orm/fjällvråk fortfarande är svårt för mig är accepterat... :) Däremot så blev jag förvirrad när jag tolkade ditt första svar som att det var bivråk. Jag är helt med på att bivråken har annan jizz, det var en av gårdagens huvudövningar, att titta på bivråkar...

tack igen
 
Djupt okunnig om fåglar, går det att avgöra vad det här är? (Hornborgasjön 110904)
 

Bilagor

  • 01-0113.jpg
    01-0113.jpg
    6.6 KB · Visningar: 264
Tack Tobbe ! Är detta också en svarthätta ? Fotad idag på samma plats.
 

Bilagor

  • bird3.jpg
    bird3.jpg
    20.6 KB · Visningar: 228
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.