Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Omöjligt uppdrag?

Går det att se vad bilden föreställer?
Jag har inte tagit kortet själv men den som tog kortet sa att det var en rovfågel...(näbb som en iaf.)

Havsvik utanför Gävle igår...

Bilagor

• mission-impossible.jpg
    mission-impossible.jpg
    52.7 KB · Visningar: 263
Vad är detta?

Hej
Behöver hjälp med dessa 4
1?
2 Sävsparv?
3?
4?

/Thomas

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    52 KB · Visningar: 214
  • IMG_2896.jpg
    IMG_2896.jpg
    99.8 KB · Visningar: 212
  • IMG_2901.jpg
    IMG_2901.jpg
    67.2 KB · Visningar: 216
  • IMG_2904.jpg
    IMG_2904.jpg
    94.4 KB · Visningar: 218
På jakt efter ovanliga fåglar idag. Först ut på djurgården och letat bändelkorsnäbb, de första två och sista två är samma fågel. Första känns inte som korsnäbb, men nyfiken, snabb fågel som satt högst uppe i lärkträdet. Den andra känns som korsnäbb, men finns ju flera sorter...
Hoppas ni kan hjälpa trots lite bristande kvalitet =)

/Anna

Bilagor

• sIMG_7229.jpg
    sIMG_7229.jpg
    37.8 KB · Visningar: 287
  • sIMG_7230.jpg
    sIMG_7230.jpg
    48.2 KB · Visningar: 285
  • sIMG_7266.jpg
    sIMG_7266.jpg
    75.3 KB · Visningar: 285
  • sIMG_7267.jpg
    sIMG_7267.jpg
    58.1 KB · Visningar: 284
Den andra ovanliga fågeln jag försökte hitta idag är medelhavstruten, var på samma ställe som den setts flera dagar i rad, men tycker alla juvenila trutar ser precis likadana ut. Vilket troligtvis betyder att jag inte sett den trut som jag ville se... Laddar upp några bilder. Säg gärna vad det är som fattas för att det ska vara en medelhavstrut, så vet jag vad jag ska titta efter nästa gång. Har tittat i fågeloken, men har svårt att se skillnad även i boken... Laddar upp de bilder som jag tycker är mest lik den jag sett på dagens fågel (kan var en och samma fågel, llite svårt at hålla koll på vem man fotat när de flyttar på sig... =) )

/Anna

Bilagor

• sIMG_7026.jpg
    sIMG_7026.jpg
    72.6 KB · Visningar: 287
  • sIMG_7292.jpg
    sIMG_7292.jpg
    82.1 KB · Visningar: 285
  • sIMG_7306.jpg
    sIMG_7306.jpg
    73.8 KB · Visningar: 284
  • sIMG_7322.jpg
    sIMG_7322.jpg
    67.1 KB · Visningar: 285
Kan detta vara en (ung? hona?) höksångare? Det rapporterades höksångare på lokalen dagen innan och jag tyckte varningslätet stämde. Stora Karlsö, 110804.
(Om det är en alltför uppenbar miss så skyller jag på att jag glömt fågelguiden hemma... >:p )

Bilagor

• IMG_9422.jpg
    IMG_9422.jpg
    29.3 KB · Visningar: 284
  • IMG_9424.jpg
    IMG_9424.jpg
    26.2 KB · Visningar: 281
  • IMG_9427.jpg
    IMG_9427.jpg
    28.1 KB · Visningar: 280
Kan detta vara en (ung? hona?) höksångare? Det rapporterades höksångare på lokalen dagen innan och jag tyckte varningslätet stämde. Stora Karlsö, 110804.
(Om det är en alltför uppenbar miss så skyller jag på att jag glömt fågelguiden hemma... >:p )

Bilderna visar en törnsångare.

// Daniel

här är fyra bilder till med juvenila trutar från igår, hoppas på att någon kan vara en medelhavstrut.

/Anna =)

Bilagor

• sIMG_7324.jpg
    sIMG_7324.jpg
    57.9 KB · Visningar: 261
  • sIMG_7064.jpg
    sIMG_7064.jpg
    76.9 KB · Visningar: 270
  • sIMG_7068.jpg
    sIMG_7068.jpg
    72.5 KB · Visningar: 256
  • sIMG_7089.jpg
    sIMG_7089.jpg
    68.8 KB · Visningar: 258
Vad kan detta vara för fågel ?
fotad i Robertsfors

Tack på förhand

Sven Åke

Bilagor

• ac_fagel2.jpg
    ac_fagel2.jpg
    24.2 KB · Visningar: 262
  • ac_fagel1.jpg
    ac_fagel1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 255
På jakt efter ovanliga fåglar idag. Först ut på djurgården och letat bändelkorsnäbb, de första två och sista två är samma fågel. Första känns inte som korsnäbb, men nyfiken, snabb fågel som satt högst uppe i lärkträdet. Den andra känns som korsnäbb, men finns ju flera sorter...
Hoppas ni kan hjälpa trots lite bristande kvalitet =)

/Anna

Första ser ut som en nötväcka.

Den andra är en korsnäbb, och på trejde bilden kan man skymta vita vingband, alltså en bändel!

/Rasmus

Den andra ovanliga fågeln jag försökte hitta idag är medelhavstruten, var på samma ställe som den setts flera dagar i rad, men tycker alla juvenila trutar ser precis likadana ut. Vilket troligtvis betyder att jag inte sett den trut som jag ville se... Laddar upp några bilder. Säg gärna vad det är som fattas för att det ska vara en medelhavstrut, så vet jag vad jag ska titta efter nästa gång. Har tittat i fågeloken, men har svårt att se skillnad även i boken... Laddar upp de bilder som jag tycker är mest lik den jag sett på dagens fågel (kan var en och samma fågel, llite svårt at hålla koll på vem man fotat när de flyttar på sig... =) )

/Anna

Den första är en gråtrut, dessutom inte en juvenil sådan. Den andra, däremot (och tredje och fjärde, som är samma individ) ser intressant ut. Jag är absolut inte någon expert på trutar, men så långt som mitt kunnande räcker så kan det nog vara en michahellis! Får se vad de med lite mer trutkunnande säger...

/Rasmus

Den första är en gråtrut, dessutom inte en juvenil sådan. Den andra, däremot (och tredje och fjärde, som är samma individ) ser intressant ut. Jag är absolut inte någon expert på trutar, men så långt som mitt kunnande räcker så kan det nog vara en michahellis! Får se vad de med lite mer trutkunnande säger...

/Rasmus

tack för svaren! håller tummarna för att det inte är en till gråtrut =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto