ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Rovfågel Södra Öland

Jag och kompisen har svårt att artbestämma denna rovfågel som jag fotade idag på Södra Öland. Vi funderar på Blå Kärrhök, Stäpphök och Ängshök. Hjälp tack.

Bilagor

• 00 Hjälp 00.jpg
    00 Hjälp 00.jpg
    30.2 KB · Visningar: 445
Jag har ingen aning men måste bara säga att bilden är häftig. Fågeln ser ju frilagd ut med den vita bakgrunden.
Är det den enda bilden du har?

Här kommer lite fler fåglar jag behöver hjälp med.

Bild nummer 1 skulle kunna vara en glada men dom röd/bruna glador jag fotat innan har inte haft det vita bandet på magen.
Bild två har jag ingen aning om vad det är.
Bild tre känns som herr och fru gräsand.
Bild fyra var små snabba fåglar som var otroligt svåra att fånga enda gissningen jag har är svala.

/Karl

Bilagor

• DSC_7593.jpg
    DSC_7593.jpg
    4.4 KB · Visningar: 423
  • DSC_8139.jpg
    DSC_8139.jpg
    21.8 KB · Visningar: 423
  • DSC_7520.jpg
    DSC_7520.jpg
    10.6 KB · Visningar: 418
  • DSC_8142.jpg
    DSC_8142.jpg
    5.7 KB · Visningar: 419
Här kommer lite fler fåglar jag behöver hjälp med.

Bild nummer 1 skulle kunna vara en glada men dom röd/bruna glador jag fotat innan har inte haft det vita bandet på magen.
Bild två har jag ingen aning om vad det är.
Bild tre känns som herr och fru gräsand.
Bild fyra var små snabba fåglar som var otroligt svåra att fånga enda gissningen jag har är svala.

/Karl

1. Ormvråk
2. Skäggdopping
3. Gräsand
4. Ladusvala

// Tobbe

Tornfalk ?

Hej
Fågeln nedan låg och ryttlade en kort stund över Kungsängen vid Fyrisån i Uppsala. Efter en stund med fågelboken (halva nöjet med att plåta fåglar är ju att försökar klura ut i efterhand vad det var man såg) så tror jag att det måste vara en Tornfalk men vore tacksam för bekräftelse (eller rättelse) från expertisen.

Har fått hjälp ett antal gånger tidigare och passar på att tacka för den hjälpen och i förhand den här gången också ;-).

/Svante

Bilagor

• Tornfalk1.jpg
    Tornfalk1.jpg
    31.1 KB · Visningar: 394
  • Tornfalk2.jpg
    Tornfalk2.jpg
    53 KB · Visningar: 399
Hej
Fågeln nedan låg och ryttlade en kort stund över Kungsängen vid Fyrisån i Uppsala. Efter en stund med fågelboken (halva nöjet med att plåta fåglar är ju att försökar klura ut i efterhand vad det var man såg) så tror jag att det måste vara en Tornfalk men vore tacksam för bekräftelse (eller rättelse) från expertisen.

Har fått hjälp ett antal gånger tidigare och passar på att tacka för den hjälpen och i förhand den här gången också ;-).

/Svante

Tornfalk är korrekt. Härliga bilder!

/Niklas

vilken uggla?

Hittade den här ugglan på sommarstället tidigare i år. Nu har jag blivit lite nyfiken på vilken art det rör sig om eftersom jag skulle vilja sätta upp holkar i hopp om att det finns fler i närheten.
Så vilken art är det och tips på hur jag ska tillverka holken så den passar, tack!

Bilagor

• DSC02737.jpg
    DSC02737.jpg
    20.8 KB · Visningar: 373
  • DSC02738.jpg
    DSC02738.jpg
    27.2 KB · Visningar: 361
  • DSC02739.jpg
    DSC02739.jpg
    26.4 KB · Visningar: 367
Hittade den här ugglan på sommarstället tidigare i år. Nu har jag blivit lite nyfiken på vilken art det rör sig om eftersom jag skulle vilja sätta upp holkar i hopp om att det finns fler i närheten.
Så vilken art är det och tips på hur jag ska tillverka holken så den passar, tack!

Det är en hornuggla du har hittat. Tråkigt att den dog, men den stränga vintern har gått hårt åt vissa fågelarter. De häckar dock inte i hål, utan i risbon så att sätta upp holkar för just denna art är lönlöst. Det du kan göra är att bygga plattformar och binda en krans av ris för att hjälpa till. Ofta tar hornugglor över gamla kråkbon.

// Daniel

Hittade denna lilla fågel som jag trodde var en alfågelhona. Blev dok lite osäker när den har så mycket svart på huvudet. Håller den möjligen på att växla från vinter till sommarskrud? Har jag rätt i min gissning.

Bilden är tagen på södra Gotland 15/5 (i ganska kraftig dimma så färgerna är lite matta).

//Lars

Bilagor

• _IGP7322.jpg
    _IGP7322.jpg
    19.7 KB · Visningar: 332
  • _IGP7317.jpg
    _IGP7317.jpg
    17.5 KB · Visningar: 330
Hittade denna lilla fågel som jag trodde var en alfågelhona. Blev dok lite osäker när den har så mycket svart på huvudet. Håller den möjligen på att växla från vinter till sommarskrud? Har jag rätt i min gissning.

Bilden är tagen på södra Gotland 15/5 (i ganska kraftig dimma så färgerna är lite matta).

//Lars

Visst är det en alfågel. På andra bilden tillsammans med en ejder.

// Daniel

Nu är jag bara intresserad amatör när det gäller fågelskådning. Dock har jag tillgång till en i mitt tycke jättebra fågelbok. Efter konsultation av den så är jag inne på att det också handlar om en falk. (Alltså den fågel som inte är en sparvhök.)

Bilden är ju inte särskilt högupplöst, men jag tycker väl att en detalj som vingspetsarna är intressant. Tornfalk?

Jag vill också ha det till en tornfalk, färger och teckningar stämmer väl in =)

//Lars

Den sista bilden är en ejder.

********fink

Är inte hundris på denna.....någon som kan hjälpa till....?

Bilagor

• fink-1.jpg
    fink-1.jpg
    11.4 KB · Visningar: 750
  • fink-2.jpg
    fink-2.jpg
    26.2 KB · Visningar: 517
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar