Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Auberg
Aktiv medlem
Ser ut att vara en grå flugsnappare.Kan någon hjälpa mig? Ni brukar vara så duktiga!
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Helt rätt!Tror att detta är en mindre strandpipare.
Är det rätt eller fel?
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Japp! En hane.Svarthätta? Jag har aldrig sett någon förut. Fotad i Mölndal idag på eftermiddagen.
/FW
Mvh/ Ola
johanlind
Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig? Ni brukar vara så duktiga!
En väldigt lurig bild. Personligen tror jag detta är en svarthätta, kanske en hona då en hannes svarta hätta borde framträda tydligare. Men är inte kanten på huvudet lätt rödbrun i motljuset? Jag tror inte grå flug då benen ser för långa och kraftiga ut, huvudet är för litet och näbben ser snarare sångarspetsig ut än bred och flugsnapparaktig.
Men som sagt, det är en bra bildfråga
/Johan
Auberg
Aktiv medlem
Hm, du har nog rätt där Johan. Lite lurig bild. Tyckte den hade så lång stjärt och vingar men vingarna var nog blad och stjärten är nog inte så lång ändå. ;-) I övrigt stämmer det hela nog bättre på en svarthätta ja.En väldigt lurig bild. Personligen tror jag detta är en svarthätta, kanske en hona då en hannes svarta hätta borde framträda tydligare. Men är inte kanten på huvudet lätt rödbrun i motljuset? Jag tror inte grå flug då benen ser för långa och kraftiga ut, huvudet är för litet och näbben ser snarare sångarspetsig ut än bred och flugsnapparaktig.
Men som sagt, det är en bra bildfråga
/Johan
Mvh/ Ola
homemade
Ny medlem
Tror att detta är en mindre strandpipare.
Är det rätt eller fel?
Ja, det är det. mörka näbben och benens färg talar för att det är en mindre strandpipare.
/Tomas
johanlind
Aktiv medlem
Hm, du har nog rätt där Johan. Lite lurig bild. Tyckte den hade så lång stjärt och vingar men vingarna var nog blad och stjärten är nog inte så lång ändå. ;-) I övrigt stämmer det hela nog bättre på en svarthätta ja.
Mvh/ Ola
Äsch, det händer oss alla
Men, ofta tar man flera bilder i nära följd, skulle därför vara kul att se en bild på samma individ ur en annan vinkel. Då kan det bli mera bombsäkert
Tycker man sån't här är roligt rekommenderar jag varmt Peter Nilssons "julkalender" i form av just fågelgåtor! Se här: http://nof.nu/bildgalleriet/kalender2009/index.htm
/Johan
Auberg
Aktiv medlem
Ja finns det fler bilder tro? Julkalendern följde jag lucka för lucka i december.Äsch, det händer oss alla
Men, ofta tar man flera bilder i nära följd, skulle därför vara kul att se en bild på samma individ ur en annan vinkel. Då kan det bli mera bombsäkert
Tycker man sån't här är roligt rekommenderar jag varmt Peter Nilssons "julkalender" i form av just fågelgåtor! Se här: http://nof.nu/bildgalleriet/kalender2009/index.htm
/Johan
johanlind
Aktiv medlem
Ja finns det fler bilder tro? Julkalendern följde jag lucka för lucka i december.
Inte vad jag vet. Men det finns säkert mer på nätet, googla bird quiz vettja
En gammal goding som hängt med (tyvärr oförändrad...) i över tio år (!) är denna amerikanska sajt:
http://www.virtualbirder.com/bb/index.html
Jag är mest förbluffad över att den fortfarande finns kvar!
/johan
Auberg
Aktiv medlem
Ha, ha! Det var mer en fråga om fler bilder på den förmodade svarthätta till fotografen. Men nu har vi kanske svävat från målet lite.Inte vad jag vet. Men det finns säkert mer på nätet, googla bird quiz vettja
En gammal goding som hängt med (tyvärr oförändrad...) i över tio år (!) är denna amerikanska sajt:
http://www.virtualbirder.com/bb/index.html
Jag är mest förbluffad över att den fortfarande finns kvar!
/johan
microo
Aktiv medlem
Ha, ha! Det var mer en fråga om fler bilder på den förmodade svarthätta till fotografen. Men nu har vi kanske svävat från målet lite.
Ja två bilder till har jag men om de tillför något? det värsta är att ag tror att jag viste vad det var när jag tog bilden, glömde sen.
Anledningen till att jag började att fundera på vad det är att ag gillar den 2 bilden här och funderar på att använda den men då vore det ju kul att veta vad det är.
Bild 3 är en ny bearbetning där jag jusat upp mer.
Finns Obs på Svarthätta ca 1 kilometer från plattsen
Hoppas det hjälper er vänner
Tilläga plattsen är några säljbuskar mellan ett kärr och en beteshage med får, desutom nära skogskanten
Spänande med er diskution och lärorikt!
Micke
Bilagor
Senast ändrad:
Auberg
Aktiv medlem
Nu råder det inte längre några tvivel om att det är en hona svarthätta. Fint!Ja två bilder till har jag men om de tillför något? det värsta är att ag tror att jag viste vad det var när jag tog bilden, glömde sen.
Anledningen till att jag började att fundera på vad det är att ag gillar den 2 bilden här och funderar på att använda den men då vore det ju kul att veta vad det är.
Bild 3 är en ny bearbetning där jag jusat upp mer.
Finns Obs på Svarthätta ca 1 kilometer från plattsen
Hoppas det hjälper er vänner
Tilläga plattsen är några säljbuskar mellan ett kärr och en beteshage med får, desutom nära skogskanten
Spänande med er diskution och lärorikt!
Micke
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Visst är det en svarthätta. Det grå ser mer ut som oskärpa?Blir osäker pga den grå "mittbenan" / Jonas, Hammarö
Mvh/ Ola