Annons

Fågelidentifikation

Osäker art

Tror att detta är en mindre strandpipare.
Är det rätt eller fel?
 

Bilagor

  • _N4H0489.jpg
    _N4H0489.jpg
    15.5 KB · Visningar: 429
Svarthätta? Jag har aldrig sett någon förut. Fotad i Mölndal idag på eftermiddagen.

/FW
 

Bilagor

  • _DSC1762.jpg
    _DSC1762.jpg
    21.3 KB · Visningar: 411
Kan någon hjälpa mig? Ni brukar vara så duktiga!

En väldigt lurig bild. Personligen tror jag detta är en svarthätta, kanske en hona då en hannes svarta hätta borde framträda tydligare. Men är inte kanten på huvudet lätt rödbrun i motljuset? Jag tror inte grå flug då benen ser för långa och kraftiga ut, huvudet är för litet och näbben ser snarare sångarspetsig ut än bred och flugsnapparaktig.

Men som sagt, det är en bra bildfråga :)
/Johan
 
En väldigt lurig bild. Personligen tror jag detta är en svarthätta, kanske en hona då en hannes svarta hätta borde framträda tydligare. Men är inte kanten på huvudet lätt rödbrun i motljuset? Jag tror inte grå flug då benen ser för långa och kraftiga ut, huvudet är för litet och näbben ser snarare sångarspetsig ut än bred och flugsnapparaktig.

Men som sagt, det är en bra bildfråga :)
/Johan
Hm, du har nog rätt där Johan. Lite lurig bild. Tyckte den hade så lång stjärt och vingar men vingarna var nog blad och stjärten är nog inte så lång ändå. ;-) I övrigt stämmer det hela nog bättre på en svarthätta ja.

Mvh/ Ola
 
Hm, du har nog rätt där Johan. Lite lurig bild. Tyckte den hade så lång stjärt och vingar men vingarna var nog blad och stjärten är nog inte så lång ändå. ;-) I övrigt stämmer det hela nog bättre på en svarthätta ja.

Mvh/ Ola

Äsch, det händer oss alla :)

Men, ofta tar man flera bilder i nära följd, skulle därför vara kul att se en bild på samma individ ur en annan vinkel. Då kan det bli mera bombsäkert :)

Tycker man sån't här är roligt rekommenderar jag varmt Peter Nilssons "julkalender" i form av just fågelgåtor! Se här: http://nof.nu/bildgalleriet/kalender2009/index.htm

/Johan
 
Äsch, det händer oss alla :)

Men, ofta tar man flera bilder i nära följd, skulle därför vara kul att se en bild på samma individ ur en annan vinkel. Då kan det bli mera bombsäkert :)

Tycker man sån't här är roligt rekommenderar jag varmt Peter Nilssons "julkalender" i form av just fågelgåtor! Se här: http://nof.nu/bildgalleriet/kalender2009/index.htm

/Johan
Ja finns det fler bilder tro? Julkalendern följde jag lucka för lucka i december. :)
 
Inte vad jag vet. Men det finns säkert mer på nätet, googla bird quiz vettja :)

En gammal goding som hängt med (tyvärr oförändrad...) i över tio år (!) är denna amerikanska sajt:
http://www.virtualbirder.com/bb/index.html

Jag är mest förbluffad över att den fortfarande finns kvar!
/johan
Ha, ha! Det var mer en fråga om fler bilder på den förmodade svarthätta till fotografen. :) Men nu har vi kanske svävat från målet lite.
 
Ha, ha! Det var mer en fråga om fler bilder på den förmodade svarthätta till fotografen. :) Men nu har vi kanske svävat från målet lite.

Ja två bilder till har jag men om de tillför något? det värsta är att ag tror att jag viste vad det var när jag tog bilden, glömde sen.
Anledningen till att jag började att fundera på vad det är att ag gillar den 2 bilden här och funderar på att använda den men då vore det ju kul att veta vad det är.
Bild 3 är en ny bearbetning där jag jusat upp mer.
Finns Obs på Svarthätta ca 1 kilometer från plattsen
Hoppas det hjälper er vänner

Tilläga plattsen är några säljbuskar mellan ett kärr och en beteshage med får, desutom nära skogskanten

Spänande med er diskution och lärorikt!

Micke
 

Bilagor

  • ?2_BS.JPG
    ?2_BS.JPG
    76.3 KB · Visningar: 341
  • 3_BS.jpg
    3_BS.jpg
    26 KB · Visningar: 337
  • ?1_JB.jpg
    ?1_JB.jpg
    19.2 KB · Visningar: 332
Senast ändrad:
Grågås ?

Hej såg denna gås ihop med en skara kanadagäss, men tyckte inte den såg ut som en kanadagås utan nästan som en blandning av grågås och kanadagås, dock såg denna mycket större ut, nån som kan hjälpa mig att reda ut vilken gås det är ?

grågås.jpg

grågås2.jpg

/Fredric
 
Svarthätta ?

Blir osäker pga den grå "mittbenan" / Jonas, Hammarö
 

Bilagor

  • Svarthätta.jpg
    Svarthätta.jpg
    20.2 KB · Visningar: 419
Ärtsångare?

Denna fågel vill jag ha till Ärtsångare .... Bäst att konsultera expertisen då jag inte är säker ;) /Lasse
 

Bilagor

  • ärtsångarefs.jpg
    ärtsångarefs.jpg
    16.7 KB · Visningar: 415
Ja två bilder till har jag men om de tillför något? det värsta är att ag tror att jag viste vad det var när jag tog bilden, glömde sen.
Anledningen till att jag började att fundera på vad det är att ag gillar den 2 bilden här och funderar på att använda den men då vore det ju kul att veta vad det är.
Bild 3 är en ny bearbetning där jag jusat upp mer.
Finns Obs på Svarthätta ca 1 kilometer från plattsen
Hoppas det hjälper er vänner

Tilläga plattsen är några säljbuskar mellan ett kärr och en beteshage med får, desutom nära skogskanten

Spänande med er diskution och lärorikt!

Micke
Nu råder det inte längre några tvivel om att det är en hona svarthätta. Fint! :)

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.