Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelfotografering för < 10 000 kronor?
- Trådstartare osprey
- Start datum
osprey
Medlem
Om du...
För fåglar rekommenderar jag minst 400. (givet ca 1,5 i crop)
mvh Mikael
Tack för de tipsen Mikael. Låter bra.
Jag funderar också på om man inte blir låst av ett 400-objektiv. Jag kommer visserligen fota en del fåglar, men även annat (allt från människor till natur). Och att då bara ha 400 eller vad som nu medföljer för objektiv till kamerahuset känns lite låst.
Men att köpa ett kamerahus som kan ha ett bra XX-300-objektiv och som kan använda bra objektiv som är minst 400 kanske är en bra riktlinje? Kanske en dum fråga, men jag kan inte så mycket om det här.
Stort tack alla andra som svarat här också. Jag börjar tro att fotografer är lika trevliga som fågelskådare.
osprey
Medlem
Chansar på att någon har ork att svara på ännu fler frågor.
1. Jag läste att Canon 350D är lite långsam att fota med. Stämmer det?
2. 400 EF som ni tipsar om verkar vara svårt att hitta begagnat så det får jag nog ge upp. Frågan är då vilket av de här alternativen som är bäst:
a) Minolta 520 med Olympus Zuiko Digital 70-300 mm
b) Canon EOS 350D med EF 70-300 mm
Tacksam för svar igen...
2. 400 EF som ni tipsar om verkar vara svårt att hitta begagnat så det får jag nog ge upp. Frågan är då vilket av de här alternativen som är bäst:
Tacksam för svar igen...
2L8
Avslutat medlemskap
Chansar på att någon har ork att svara på ännu fler frågor.
Tacksam för svar igen...
Inte är det svårt att hitta 400at begagnat! de var nyss 3st till salu här! dyker upp lite då och nu!
Att 350d ska vara långsam! det beror ju på vad du jämför med! nu har du satt en budget och då finns det ingen snabbare kamera! om inte 400/450d går att få för ett bra pris!
Kolla med Tomas Andersson från Grycksbo som finns här på fotosidan! han kanske ska sälja sitt 400a eller sitt 300/4L IS USM!
/mvh
Magnus
ESS
Aktiv medlem
Känns som du verkar lite lat och oambitiös , vill di inte ha möjligheten att ta den ultimata bilden om tillfället ges?. Canon 400/5.6 ÄR det bästa för fågelfotografering och det finns ingen begränsning för hur bra bilder du kan ta. Kamerahuset spelar absolut roll när det gäller flygande fåglar med det är ju fortfarande inte omöjligt att fånga drömbilden av en flygande fåglar bara för att du inte har marknadens snabbaste kamera.
Alla tenderar att gilla sin egen utrustning så olympus-ägarnas åsikter väger inte särskilt tungt.
Självklart kan du sen sätta på andra objektiv på din 350d/400d om du känner dig begränsad av kitobjektivet.
Borde för övrigt inte skilja många tior i pris mellan 350d och 400d så tycker du ska kunna få tag i en 400d.
Alla tenderar att gilla sin egen utrustning så olympus-ägarnas åsikter väger inte särskilt tungt.
Självklart kan du sen sätta på andra objektiv på din 350d/400d om du känner dig begränsad av kitobjektivet.
Borde för övrigt inte skilja många tior i pris mellan 350d och 400d så tycker du ska kunna få tag i en 400d.
Hunt3r
Avslutat medlemskap
Om du vill se vad man kan göra med Olympus utrustning kan du kolla in här:
http://www.pbase.com/pipkin/pad
De flesta bilderna här är tagna med Olympus 70-300.
Ser väl ut att räcka en bit!
http://www.pbase.com/pipkin/pad
De flesta bilderna här är tagna med Olympus 70-300.
Ser väl ut att räcka en bit!