Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfotografering för < 10 000 kronor?

Produkter
(logga in för att koppla)

osprey

Medlem
Hej på er.

Det här verkar vara ett fantastiskt hjälpsamt forum så jag ska försöka göra det enkelt för er:
• Jag kan tänka mig att lägga max 10 000 på en kamera + objektiv för att fotografera bland annat fåglar.
1. Vad är enligt er de bästa köpalternativen och varför?
2. Lönar det sig att köpa utrustning i USA (åker dit snart) eller är det något man måste tänka på?

Mycket tacksam för svar.

En begagnad Canon 350d och ett begagnat canon EF 400/5,6L USM! där har du en toppenkombo!
Objektivet går att få begagnat för runt 6000-9000kr kameran borde du kunna få för runt 3000kr! Jag sålde nyss mitt 400a för 8000kr endast 1 år gammalt!

/mvh
Magnus

En begagnad Canon 350d och ett begagnat canon EF 400/5,6L USM! där har du en toppenkombo!
Objektivet går att få begagnat för runt 6000-9000kr kameran borde du kunna få för runt 3000kr! Jag sålde nyss mitt 400a för 8000kr endast 1 år gammalt!

/mvh
Magnus

Tack för svaret. Låter intressant.

Varför just canon 350d? Är det för att den är snabb?

Tack för svaret. Låter intressant.

Varför just canon 350d? Är det för att den är snabb?

För att den är "billig", och att den har EF fattning så att den passar 400 5.6 som kanske är det prisvärdaste telet till fågelfoto idag...

Släng med ett enbensstativ så klarar du allt.

Men visst om du behöver snabbare autofokus samt ngt träffsäkrare så kan du ju hoppa upp ett snäpp i fråga om kamera till 40D tex, om du nu känner för att tänja på budgeten vilket inte behöver vara nödvändigt...

För att den är "billig", och att den har EF fattning så att den passar 400 5.6 som kanske är det prisvärdaste telet till fågelfoto idag...

Tack för svar. Är det 400 som behövs för fågelfotografering? Känns som att skillnaden är rätt liten om man kollar här t ex:
http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html

Ett alternativ kan ju vara en Olympus E520 med zoomen 70-300 mm

Hmm, det verkar ju vara ett billigt alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=307181
Vad tappar jag med den jämfört med Canon 350D och 400-objektivet?

Hej!

Du får en bättre kamera med E520 än 350d. Olympusen har inbyggd bildstabilisering. Canons objektiv är bättre. Frågan är hur bra du behöver ha det. Olympusobjektivet är enligt mig utmärkt. Bildstabilisering är ju inte heller fel.

MVH Uffe

Hej!
Du får en bättre kamera med E520 än 350d. Olympusen har inbyggd bildstabilisering. Canons objektiv är bättre. Frågan är hur bra du behöver ha det. Olympusobjektivet är enligt mig utmärkt. Bildstabilisering är ju inte heller fel.

MVH Uffe
Jag tror inte jag kommer behöva någon proffsutrustning. Skulle jag känna att jag vill gå från glad amatör till att satsa mer på fotograferandet så får jag nog investera en del till senare.

Är Olympusen det bästa alternativet i den prisklassen? Jag har i affärer fått Sonys A350/300 eller Nikon D80 rekommenderad.

Stort tack för svar.

Jag tror inte jag kommer behöva någon proffsutrustning. Skulle jag känna att jag vill gå från glad amatör till att satsa mer på fotograferandet så får jag nog investera en del till senare.

Är Olympusen det bästa alternativet i den prisklassen? Jag har i affärer fått Sonys A350/300 eller Nikon D80 rekommenderad.

Stort tack för svar.

Vad bästa alternativet är råder det garanterad delade meningar om. Olympusen är ett alternativ. Däremot så har Olympusobjektivet fått väldigt bra kritik.

MVH Uffe

Hej osprey.

Om du inte redan gjort det så tycker jag du ska kolla in bilderna 2L8 tagit med 350D + EF 400 5,6L med tanke på att du nämner fåglar.

Du kan också gå in på recensioner och kolla olika objektiv och välja fliken bilder så ser du vad medlemmarna här har tagit med respektive utrustning. Så har jag bl a gjort inför mina köp.

/Benny

Jag säger inte alla men de flesta har en kombination av 350D,20D,30D,40D och ett 400mm 5,6 till fågelfotografering. Många har även 300mm 4,0 +1,4telekonverter.
Mvh Thomas

Det finns inget som slår 400/5,6an för det priset! makalös manick:)
Jag tyckte jag klarade mig kanonbra med 350dn men visst är det ett stort lyft med nya 40Dn!

/mvh
Magnus

Det finns inget som slår 400/5,6an för det priset! makalös manick:)
Jag tyckte jag klarade mig kanonbra med 350dn men visst är det ett stort lyft med nya 40Dn!

/mvh
Magnus
Tack igen för tipset. Du har ju tagit fantastiska bilder med den utrustningen såg jag. Frågan är bara om jag, som inte är i närheten av dina skills eller din kunskap, kommer märka så stor skillnad på mina resultat?

Vart ska jag söka efter begagnade kameror och objektiv?

Hej osprey.

Om du inte redan gjort det så tycker jag du ska kolla in bilderna 2L8 tagit med 350D + EF 400 5,6L med tanke på att du nämner fåglar.

Du kan också gå in på recensioner och kolla olika objektiv och välja fliken bilder så ser du vad medlemmarna här har tagit med respektive utrustning. Så har jag bl a gjort inför mina köp.

/Benny
Hej Benny.
Tack, mycket bra tips. Har kollat runt en del nu och det verkar som att både Olympus och 350D-alternativen fått bra kritik av användarna.

Stort tack för svar.

Om du tror det minsta att du kanske kommer att satsa mer på fotograferandet så rekommenderar jag absolut att du väljer ett märke som du tror kommer att vara framtidssäkert, redan i dag har ett bra urval av objektiv som man kan köpa begagnat. Jag gjorde "misstaget" att köpa mellankamera. Skulle satsat direkt på ett märke och hållt fast vid det. Det som blir lite dyrare i inköp kan man till del få tillbaka om man väljer att sälja prylarna senare. Lägg lite tid på att kolla begagnatmarknaden och olika kamera och objektivtester. Sätt upp ett antal punkter som måste uppfyllas inkl din budget.
Alltså satsa på tex nikon eller canon, gärna begagnat hus i början. Du kan alltid köpa upp dig i huset samtidigt som du kan behålla dina objektiv. (nu kommer jag säkert att bli överöst med arga kameraägare av andra märken, men det är inte det som tråden handlar om).

För fåglar rekommenderar jag minst 400. (givet ca 1,5 i crop)

mvh Mikael

När det gäller fåglar vill man alltid ha mer brännvidd, 400mm är ett minimum. Vill man ha ett mer allround objektiv är 300mm + konverter också ett alternativ. "Riktiga" fågelfotografer använder mest 500mm eller 600mm-objektiv, och ofta med konverter. Även med 1200mm brännvidd på kameran längtar man ibland efter mer... ;-)

/Pontus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto