Hej, Nu e jag tillbaks i diskussen efter en lång tid off-peak =). Har vart en vända i thailand och haft mycket annat med jobb att göra. Men nu blire mer foto =)..
Jag tycker att den bästa blandningen för fågelfoto (Om man vill hålla sig under 100 000
Är.
Canons 300 2.8 L, med eller utan IS.
Sedan en 1.4 och en 2X converter. Samt en digital system som ger dig 1.6 brännvidsförlägning. T ex då D60, 10D, 20D, 300D, 350D osv.
Jag tycker inte att ett normalt 300mm är ultimat för fågelfoto. Jag vill ofta ha frame-filled på mina bilder. Och då vill jag gärna vara över 600mm. Detta blir perfekt med en D60 + 300 2.8 och 1.4 eller 2X converter. Då kan jag också fortfarande ha mycket bra AF.
Jag va ute och fotade vadare förra sommaren, då låg jag ungefär 3-4 meter från sandlöpare osv, men jag fick ändå inte fågeln i hela framen. Och 3-4 meter från dessa fåglar anser jag vara en helt ok bedrift då dom är svåra att komma nära på de flesta ställen. Sedan har vi ju alla regler. Där man oftast hittar mycket vadare, är det tillträde förbjudet under häckningsmånaderna, då blir det extra svårt att fota fåglarna i perfekt sommardräckt. Iaf här på västkusten
..
300 F4 IS L + 1.4 för budget, men har man råd, 300 2.8 L IS + 1.4 och 2x extender. Där kan man fota med maximal bländaröppning utan att nästan förlora någon skärpa (utan converter)
MvH
Martin