Annons

Fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Vilken skärpa, hur bär du dig åt? Skrev jag till denna bild som finns på länken:
Fågelbilden

Jag har många gånger försökt fota fåglar med min Nikon D70 men jag tycker jämt bilderna blir oskarpa

Vad gör jag för fel? Tycker det är något eneverande att sällan lyckas.
 
Hej

Jag själv kör på snabba slutartider och brukar ligga på 250-400 iso. Jag måste ta väldigt många bilder innan man får en riktigt bra bild där "allt" stämmer, skarp, bra komposition, ögat syns, snygg vinghållning, bra bakgrund, bra ljus etc.

Så kör på minst 200ISO, följande AF, fullbländar öppning, flerbildstagning, bara brassa på, försök sätt fokusen på huvudet. Använd helst snabb optik som tex Nikons AFS objektiv.

Kolla vilka ISO och slutartider jag kör på under "full exif" och föreslagvis under "wild birds".

http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
Icke att förglömma att ett stativ hjälper till mycket ochså.....säger jag som fortvarande är utan...men men nästa vecka har jag ett och då kommer jag att börja "plåta" fåglar mera igen.
 
Omar skrev:
Hej

Jag själv kör på snabba slutartider och brukar ligga på 250-400 iso. Jag måste ta väldigt många bilder innan man får en riktigt bra bild där "allt" stämmer, skarp, bra komposition, ögat syns, snygg vinghållning, bra bakgrund, bra ljus etc.

Så kör på minst 200ISO, följande AF, fullbländar öppning, flerbildstagning, bara brassa på, försök sätt fokusen på huvudet. Använd helst snabb optik som tex Nikons AFS objektiv.

Kolla vilka ISO och slutartider jag kör på under "full exif" och föreslagvis under "wild birds".

http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Bästa hälsningar

Omar Brännström

Helt underbara bilder, en fråga; vad menar du med fullbländar öppning?
Har en 80-200 Zoom, 2,8 som jag köpte för 2-3 år sedan. Menar du jag måste köpte sprojlans nytt Objektiv?
 
Kör med så öppen bländare som möjligt, alltså litet tal på bländaren. Om du har ett A-läge på kameran och ställer upp bländaren så väljer kameran en så kort slutartid som möjligt för dig.
 
Med full bländaröppning menas minsta bländartalet. Så det är för din del 2.8 med du kan nog även använda 4 för att få lite skarpare bilder om det bara är ljust nog.
 
SM0SBI skrev:
Med full bländaröppning menas minsta bländartalet. Så det är för din del 2.8 med du kan nog även använda 4 för att få lite skarpare bilder om det bara är ljust nog.

Dessutom kan det vara all idé att gå upp ett steg på ljuskänsligheten för att tjäna ytterligare ett bländarsteg. Detta då under förutsättning att det inte är kort skärpedjup som önskas, då ökad ljuskänslighet istället möjliggör än kortare slutartid. Bruset på en D70 torde inte vara alltför störande vid iso400 och en bra exponering i fullt dagsljus.
 
Bussmicke skrev:
Helt underbara bilder, en fråga; vad menar du med fullbländar öppning?
Har en 80-200 Zoom, 2,8 som jag köpte för 2-3 år sedan. Menar du jag måste köpte sprojlans nytt Objektiv?

Hej

Eftersom det är så ljustarkt så hade jag nog kört med bländare 4-5.6 om ljuset är bra, för att få skarpare bild och bättre skärpedjup.

Jag menade mest att du inte skulle fota med typ bländare 16 på flygande fågel, som jag vet en del har gjort, man brukar få rätt dåliga slutartider då.

Tex stormfågel med 70-200mm på bländare 4, 1/4000sec

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/44966589

Men är ljuset dåligt så hade jag ju valt bländare 2.8 eller kanske 3.2
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/41023025


Bästa hälsningar
Laddar upp för morgondagens fåglar

Omar Brännström
 
Träning och åter träning,, att förutspå och jobba sig fram till den rätta situationen är det största jobbet. En höjdhoppare hoppar flera tiotusentals hopp innan allt börjar att stämma perfekt någon enstaka gång.

Sitt på altanen och följ skatorna i luften, , gå skogspromenaden och försök fokusera på de snabba mesarna. Denna typen av övningar har varit värdefull för mig och min "framgång" som fågelfotograf.

Lek med kameran och nita tekniken till det som är perfektion för dig.

Mvh Niclas,
 
Höga ISO låter ju bra för snabbare tider. Men vad händer då med bruset i bilderna. Hur mycket sämre blir tryck-kvaliteten för bilderna, från i mitt fall en EOS 20D, om man kör på minst tex ISO 400 jmf med ISO 100?

//Glenn
 
Om du jämför ISO 400 film (tex provia 400F) och ISO 400 från en 20D så imponeras man över renheten i bilderna. Själv så fotar jag typ 98% av alla mina fågelbilder på ISO200 (eos 1D). När jag kör analogt så blir det 100 eller 200..

Själv så fotar jag sällan fågelbilder med snabbare tider än 1/800 sec.. Helt KLart så beror det på hur fort motivet rör sig mm, men generellt vid normala situationer så får jag fullt skarpa bilder med tider på 1/250 sec och ofta lägre,,
Så om ljussituationen tillåter så bländar jag hellre ned till f8 eller kanske f11 i stället för att prioritera snabbare tider.

Jag kör med 500mm med och utan converter (EF 1,4x). Oftast på enbensstativ, ofta handhållet och ibland på trebensstativ. (Valet beror på vad jag fotar,,)

En bra AF är viktigt när man skall fota fåglar, även om det såklart fungerar även med manuell fokusering. Själv så kör jag till 100% med en kombination av AF och MF. Tror knappt jag fotat en enda fågelbild (med tele) utan att korrigera manuellt i eller innan exponering. Men den hjälp som en bra AF erbjuder är viktig för mig eftersom den gör mig snabbare och mer flexibel i förhållande till kvicka motiv.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Jag kör bara med högre ISO-tal vid sämre ljusförhållanden, då jag kanske vill ha snabbare tider. Annars använder jag ISO 100 i möjligaste mån, då jag upplever att jag oftast får tillräckligt snabba tider redan vid ISO 100.

AF är jag lite kluven inför. Det beror mycket på situationen. Att köra med följande AF tycker jag rel ofta ger irriterande missar då fokusen lätt missar "på ögat" (detta om man använder alla sensorpunkterna). Jag använder därför både manuell fokusering (vid tex stillasittande fågel) och AFen inställd på One shot, med aktiverad mittpunkt. Med AFen i mitten får jag, efter fokuseringen, snabbt komponera om bilden för att ta bort motivet från mitten. Sen kör jag med konstant serietagning, vid fågelfoto vill säga.

Hur gör ni med sensorpunkterna vid AF? Vilka använder ni, alla eller någon enstaka?

//Glenn
 
Jag använder inget annat än en enda punkt, i mitten. Inte heller så ofta följande AF, eftersom jag endast använder min AF som en snabb hjälp till motivet. INget slår en tränad manuell fokusering, så är det bara.

Ett problem som många med IS linser upptäcker är att IS,en ofta följer AF,ens aktivering eller exponeringsknappen.
Jag menar själv att man med nyare EOS,hus samt de större telelinsernas "AF,stop"-knappar kan fota så nära med perfekt teknik man idag har möjlighet till.


Jag exponerar med utlösarknappen och ställer AF,en på exponeringslåset med tummen. IS,en styr jag helt separat med en av "AF,stop"-knapparna.

Detta medför att jag kan aktivera dessa tre huvudfunktioner helt separat utan att någon funktion förstör eller extra knapptryckningar.
På samma gång har jag möjlighet att köra med IS, AF och exponera samtidigt.
Snacka om frihet när också dessa tre funktoner lätt fixas och styrs där tre fingrar redan finns placerade.


Så går det ofta till vid mitt eget fågelfotande iaf;)!

MVH Niclas,
 
Hej

Använder först mitt punkten och har nästan alltid följande AF, den stilla sittande fågeln kan helt plötsligt börja flyga, eller haren börjar skutta.

För stillasittande så använder jag en AF punkt, men för att få en snyggare komposition väljer jag ibland någon av de övriga Af punkterna, eller låser jag AF med "stjärnan" Knapp för automatiklås/FE-lås för att komponera om bilden.

Använder nästan aldrig alla AF punkterna sammtidigt.

Har alltid den inställd på flerbildstagning, Al-servo, AV, AWB, Evaluerande mätning, bara RAW. Exponeringskompenserar beroende situationen, man lär sig.

Kör aldrig manuellt på fågel

MVH

Omar Brännström
 
AF AF och åter AF

Nu vill jag bara vara lite motvals. Underskatta inte möjligheterna med att planera lite och ta många bilder när du mätt ljus, ställt in allt manuellt (!!!) och planerat var du ha motivet etc. Många fåglar är förvånansvärt förutsägbara - på väg till bon:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=281208

eller på väg till lite utlagda indiska rester i en park:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=287195

Slutsats: man kan kompensera (lite) för taskig utrustning med lite planering - att många duktiga fotografer här på FS tar sköna fågelbilder handlar ju inte bara om snabb AF, långa ljusskarpa telen och svindyra kameror.

Bara att gå ut o titta lite o fundera - hellre en apsnygg bild på blåmes än en kass bild på blåkråka.
/johan
 
Visst är det så Johan L!

Jag fotar knappt en enda bild utan att fokusera manuellt. AF,en ser jag enbart som en bra hjälp.

EN av mina hitills bästa (en av favoriterna iaf;) bilder tog jag med en manuellt fokuserad 70-300 macro sigmazoom och eos 500n.

Ofta kvittar ju utrustningen, men visst är det skönt (+ ibland såklart till förtret:) att BARA ha sig själv att skylla oavsett resultatet.


/MVH Niclas,
 
Jag skulle vilja börja med fågelfotografering samtidigt som jag planerar att införskaffa en EOS 350D. Nu undrar jag om det finns någon budgetlösning på objektiv med tillräcklig brännvidd för att komma nära fåglarna men till ett lågt pris.
Ungefär vilken brännvidd krävs? Fungerar ett 300 mm objektiv (+1.6x = 480mm)? Eller kostar det för mycket bländare? Finns det genvägar? Hur viktigt är en stor bländare och hur mycket tappar man på att kamerans sensor återger 1.6x?

Frågorna blir många men det blir enklare att fråga än att pussla ihop andras frågor.

Tacksam för svar

MVH Henrik
 
Ja, men varför inte svara när ändå tråden är här;)! Skadar ju aldrig att berika trådbanken ytterligare med fler/andra inlägg, eller hur.


Jag menar personligen att 480mm (den effektiva brännvidden) är mer än tillräckligt för att fota fåglar seriöst och framgångsrikt!

Det som är viktigt sedan och där pengarna kommer in är ju hur ljusstarkt det där då är på just 480mm. 300mm med f2,8 är som bekant mycket dyrt just pga den höga ljusstyrkan. Ett 300 4 (kanske med IS!) är en enligt mig en perfekt utgångspunkt för den som seriöst vill ge sig i kast med utmaningen att fota fria fåglar.

Just Canons EF300 f/4L IS USM ser jag som kanske marknadens bästa 300 tele, men det är ju jag det och jag äger inget själv;)hmm.

Själv såbörjade jag min telefotobana med ett Sigma 70-300 APO "Macro". Det var perfekt för mig då! Men att fota på 300 speciellt när det handlar om närbilder kräver mycket av fotografen + nedbländning osv. Alltså måste man nog ha en del erfarenhet för att kunna utnyttja dessa linsers fulla kapacitet. Få nybörjare har ju den breda kollen så att säga..

Många nybörjare skulle helt klart få ut mer av ett fast 300 f/4 än en zoom men sina krävande och ljussvagare 300mm. Men å andra sidan så var spektret av brännvidder givande för mig som nybörjare eftersom jag kunde angripa många fler situationer på olika sätt på en mycket kort tid.


Huffpuhh så mycket det blev,, bara för att säga att den som inte får delar av sina önskade fågelbilder med 300mm inte heller får så många fler med 500,600,700,800mm!

MVH Niclas,
 
Kan bara instämma i att canons 300/4 USM IS är mycket bra och prisvärt. Köpte det i våras och har snabbt blivit min favorit. Mycket hög skärpa och rena färger. Att det dessutom är betydligt lättare att bära med sig och betydligt billigare än 300/2,8 är inte så dumt... IS fungerar mycket bra vilket gjort att användningen av stativ har minskat drastiskt. Kan också rekommendera convertern 1,4 som då tillsammans med ex 20D och 300 mm ger motsvarande 670 mm. Även det går att handhålla och få knivskarpa bilder ned till ca 200/s.
När det gäller fågel bilder är det inte alltid så att en snabb slutartid behövs. Fånga gärna fågeln "i flykten" för att få en känsla av rörelse. Panorera med fågeln och använd en slutartid på 1/15 - 1/30 s.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar