Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få vatten att se ut som dimma

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinja

Medlem
Jag är på gång att börja experimentera mera med fotografering och vill göra det genom att lära mig olika tekniker.
Nu undrar jag hur man kan ta bilder av vatten så att det blir och se ut som dimma? Lång slutartid (typ 30 sek?) är ju självklar, likaså stativ, men är det nåt annat man behöver göra eller nån annan utrustning man behöver ha för att lyckas med det?

Om det är starkt ljus kan du behöva ett gråfilter ("ND-filter") för att kunna ställa in tillräckligt lång slutartid.

Beroende på hur ljust det är ute så kan du behöva ett ND filter. Ett problem kan vara att om du har lång slutartid, så kanske du inte kan blända ned tillräckligt för att exponera korrekt. Men med ett ND filter så bromsar du hur mycket ljus som kommer in på sensorn/objektivet. De har olika grader av hur mycket de kan bromsa. 4x betyder t.ex. att det kommer in 4 gånger mindre ljus. Annars tror jag inte du har missat något.

Det är coolt att sätta väckarkliockan och vara på plats innan det ljusnar och ta bilderna medan det ljusnar. Då är det inte så ljust så man kan ta långa tider utan filter. Och allt annat är så mycket snyggare på den tiden på morgonen.

Det kanske också är värt att nämna att ett så ljust filter som ND4, som ger två stegs förlängning, knappast räcker för att få lång slutartid. ND4 är mest användbart för att kunna välja en bländare med mindre diffraktion så att man får bättre skärpa när det är mycket ljust.

För att kunna ta med lång slutartid kan ND64 vara lagom att börja med, och när man vill ha kort skärpedjup genom att använda stor bländare fungerar ND8 ofta bäst.

Man bör vara vaksam på att det är mycket stor risk att få reflexer när man använder ND. Det är viktigt att antireflexbehandlingen är bra, och att man skärmar av ströljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar