Annons

Få upp bilden på en extern skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja ha upp bilden som jag tar på en extern bildskärm, så jag direkt kan se hur bilden blev.

Jag försökte att ta bilden genom datorn, men det blir bara thumbs och sen måste jag klicka på bilden för att se hur den blev, men detta tänkte jag slippa.

Jag har sett detta på en fotokurs på internet, där man även fick upp histogrammet dvs att kamerans skärm blir den externa skrmen och skulle nu vilja veta vad jag behöver för att på enklaste sätt kunna få detta.

Det finns inga generella program så vitt jag vet, så det skulle hjälpa om ni berättar vad ni har för kamera.

/Karl

Jag har en Canon EOS 40D

Men jag har för mig att frågan vart uppe förr och att någon tipsade om program för detta men minns bara inte vad. Hade vart smidigt om man tog en bild och sen dök bilden upp på en stor dataskärm eller via en projektor.
Skulle vara att ha usbkabeln inkopplad då i en dator som visar bilden i något program.

Med Canon 40D kan du använda EOS utility som kommer med kameran. Med rätt inställning kommer bilden upp i ett förhandsvisningsfönster. Du kan också koppla ihop det med Lightroom, så att lightroom automatiskt importerar från den foldern som EOS Utility sparar i.

Själv har jag hittat en (för mig) väldigt bra lösning. Med eye-fi kort (SD-kort med inbyggd wifisändare) så skickar jag bilderna direkt till en folder på datorn (utan att gå via eos utility) som lightroom bevakar. Bilderna kommer direkt, inga kablar och inget eos utiity (som inte varit helt pålitligt på mina macar, funkade dock fint när jag körde PC).

Ett annat alternativ är att koppla in en tv från video ut/hdmiutgången. Enkelt och sämre bildkvalitet, men fullt användbart.

Med Canon 40D kan du använda EOS utility som kommer med kameran. Med rätt inställning kommer bilden upp i ett förhandsvisningsfönster. Du kan också koppla ihop det med Lightroom, så att lightroom automatiskt importerar från den foldern som EOS Utility sparar i.

Själv har jag hittat en (för mig) väldigt bra lösning. Med eye-fi kort (SD-kort med inbyggd wifisändare) så skickar jag bilderna direkt till en folder på datorn (utan att gå via eos utility) som lightroom bevakar. Bilderna kommer direkt, inga kablar och inget eos utiity (som inte varit helt pålitligt på mina macar, funkade dock fint när jag körde PC).

Ah, men du.. det var precis EOS Utility som jag sett någon använda.
Men jag har för mig att jag inte kunde fota med kameran då usbkabeln var inkopplad utan kunde bara fota via programmet manuellt så att säga.

men med trådlöst är det ju smidigt.. Eye-fi är ju grymt.
kostar ju dock en del.. men en lång usbkabel funkar ju bra också.

Hej

kan inte detta, men jag tror att medverkande på den filmen även är medlem här på fs
hoppas bara att denne kan göra inlägg här också,
beklagar att jag inte kommer ihåg namnet , återkommer om det är möjligt

MvH
Harry

Ah, men du.. det var precis EOS Utility som jag sett någon använda.
Men jag har för mig att jag inte kunde fota med kameran då usbkabeln var inkopplad utan kunde bara fota via programmet manuellt så att säga.

men med trådlöst är det ju smidigt.. Eye-fi är ju grymt.
kostar ju dock en del.. men en lång usbkabel funkar ju bra också.

Du skall kunna plåta via kameran med eos utility, tror dock att det kan vara begränsingar med timer och/eller spegellåsning, men "vanlig" plåtning skall funka fint. På min mac hade jag dock ofta proble med att EOS Utility inte hittade kameran och startade upp ordentligt.

Eye-fi är toppen när man är hos kund och rör sig runt i en lokal, i studion med stativet på fast ställe så stör ju inte USB-kablen nämnvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar