Annons

Få tillbaka rätt antat exponeringar på D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan få tillbaka ordningsföljden på antalet exponeringar som min Minolta D7D gjort. Den tappade minnet så nu började den om på ett igen vill till baka till 8734 som den stod på förut

Sidan 107 i bruksanvisningen säger att om du har aktiverat bildnummerminnet så blir en bilds nummer, efter kortbyte, satt till senaste tagna bild plus ett eller, om det redan finns bilder på kortet, högsta sparade bildnummer på kortet plus ett.

Det borde alltså räcka med att du sätter in ett kort som redan har en bild sparad med det nummer du vill att kameran ska utgå ifrån.

Sök i forumet.
Det ska i nån tråd finnas en länk till en sajt där man kan ladda hem nån typ av verkstadservicesoftware till Minolta där man kan pilla med det mesta i sin kamera.

Tyvärr har jag inte länken kvar och jag laddade bara hem programet till D5D.

js1 skrev:
Sök i forumet.
Det ska i nån tråd finnas en länk till en sajt där man kan ladda hem nån typ av verkstadservicesoftware till Minolta där man kan pilla med det mesta i sin kamera.

Tyvärr har jag inte länken kvar och jag laddade bara hem programet till D5D.

Den programvaran skulle jag vilja ha till D5D men jag hittar inget om det i någon tråd. Vad heter programmet? Så man har något att söka på.

mvh Per

Jag har glomt vad det hette, men det gick att hitta till d5d via dyxum.com, kolla i deras forum.
Fast tusan alltsa, det verkar lite farligt att pilla med det dar. Jag kollade pa det for jag var nyfiken, men jag provade aldrig att anvanda det.

Var försiktig! Dessa programvaror är avsedda för serviceverkstäder med fullständig utrustning, och med utbildat folk som vet vad de gör. Det finns rapporter om amatörer som glatt har gett sig på att använda dessa service-programvaror, och det första som händer är tydligen, att de individuella korrigeringsdata som är inprogrammerade i alla kamerahus, försvinner.

Det är tydligen oerhört dyrt att justera in sensorplan, AF-sensorer och mattskiva att överensstämma exakt. Istället gör fabrikanterna (av allt att döma samtliga) så att de mäter hur stort backfokus/frontfokus det blir, och programmerar in en individuell korrigering för varje kamerahus, som AF-systemet sedan använder sig av.

Raderas dessa korrigeringar bort har man sedan en kamera som aldrig kan fokusera ordentligt!

Tackar!
Men hur fungerar det egentligen.
Det finns ju bara en exe fil i den zippen och den klagar på att den inte kan ladda 2181Adj.dll (eller 2186Adj.dll) när man trycker på startknappen. Dessa DLL finns ju med men har du något tips hur man får kontakt med kameran?

mvh Per

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto