Annons

Få rescensioner av skrivarpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den teorin var nog bara delvis rätt. Bilden måste vara i RGB vid utskrift via kurvor i ps och med UT eller UT-2 bläck. Detta är ju bläck med variabel sephia/varm/kall ton. Det finns också UT-FS och UT-FSN, monotone varmt respektive monotone neutralt bläck, och då ska (eller kan) bildfilen vara i gåskaleläge om man arbetar med kurvor i ps eftersom dessa bläck har en monotone och fast (icke variabel varm, rspektive kall ton. Står mer om varför och hur kurvor används till filer i gråskaleläge med UT-FS och UT-FSN HÄR.
 
Graal skrev:
Den teorin var nog bara delvis rätt. Bilden måste vara i RGB vid utskrift via kurvor i ps och med UT eller UT-2 bläck. Detta är ju bläck med variabel sephia/varm/kall ton.
Styr du alltså bildtonen med hjälp av kurvor? Om du då vill ha samma bildton på en serie bilder behöver du alltså lägga på samma kurva på alla dessa bilder. Låter som ett lite krångligt sätt.

Stefan
 
Det här blir ju (i varje fall teoretiskt) jämförbart med att man som mörkrumskopist skulle kunna byta silveremulsion på samma papper i mörkrummet med oändliga variationsmöjligheter, eller att man skulle kunna sätta t.ex en Forte Polywarmtone-emulsion på vilken pappersbas som helst. Relativt billigt desutom när bläcken utvecklats för användande i dessa skrivare typ 890 och 1290. Lite OT till ämnesrubriken kanske men papper ger ju ingen bild utan bläck.
 
stefohl skrev:
Styr du alltså bildtonen med hjälp av kurvor? Om du då vill ha samma bildton på en serie bilder behöver du alltså lägga på samma kurva på alla dessa bilder. Låter som ett lite krångligt sätt.

Stefan

Det verkar så, ja. Men kurvorna finns färdiga att ladda ner. Om man kan lägga på dom på en serie av bilder på något enkelt sätt vet jag inte men man lägger väl på dom ganska enklet i varje enskild bild? Och det fungerar väl likadant med styrning via sliders i Epson-programvaran. Man skapar en egen profil (eller väljer en färdigutvecklad) som sedan sparas och den väljs till önskad bild före utskrift.
 
Graal skrev:
Och det fungerar väl likadant med styrning via sliders i Epson-programvaran.
Epson-programvaran är lite för enkelt för att passa mina behov. Jag vill kunna styra skuggor och högdagrar var för sig, jag vill kunna avgöra var skuggton och högdagerton balanserar mot varandra. På så sätt kan jag få en variation i bildtonen som ger ett mer levande resultat. Kombinerar man detta med papperstonens inverkan får man ju en otrolig möjlighet att påverka bildens utseende.

Stefan
 
stefohl skrev:
Epson-programvaran är lite för enkelt för att passa mina behov. Jag vill kunna styra skuggor och högdagrar var för sig, jag vill kunna avgöra var skuggton och högdagerton balanserar mot varandra. På så sätt kan jag få en variation i bildtonen som ger ett mer levande resultat. Kombinerar man detta med papperstonens inverkan får man ju en otrolig möjlighet att påverka bildens utseende.

Stefan

Den möjligheten finns inte med sliderskontroll men med kurvor, både för entonsbläcken och för UT och UT-2.
 
Graal skrev:
Den möjligheten finns inte med sliderskontroll men med kurvor, både för entonsbläcken och för UT och UT-2.
Det finns andra lösningar :) som ger dig ännu större kontroll än både sliders och gråskalebläck.

Stefan
 
Eftersom jag är van att arbeta i mörkrummet, och där blir varje negativ mera individuella och unika varför de också kräver individuella operationer, så är det betydelselöst om jag kan lägga kurvor eller profiler på en serie av bilder eller ej. Tror nog att det är samma sak med digitalt fotade filer och inscannade bilder/negativ som ska skrivas ut. Olika bildfiler kan kräva justering även av de färdiga kurvorna/profilerna. Eller är jag ute och cyklar?
 
stefohl skrev:
Det finns andra lösningar :) som ger dig ännu större kontroll än både sliders och gråskalebläck.

Stefan

Jo K3-bläcket på de moderna Epson-skrivarna omnämnde ju även Paul Roark som den första acceptabla lösningen för utskrifter av svartvita bilder med färgbläck.
 
Graal skrev:
Eftersom jag är van att arbeta i mörkrummet, och där blir varje negativ mera individuella och unika varför de också kräver individuella operationer, så är det betydelselöst om jag kan lägga kurvor eller profiler på en serie av bilder eller ej.
Men när jag arbetar med en utställning vill fotografen ofta ha en rätt liknande ton på de bilder som ingår. Precis som när man tidigare valde ett papper, en framkallare och en tonare för en serie bilder.

Jag skulle vilja tipsa dig och alla andra som är intresserade av bra svartvita utskrifter om den kurs som Fotosidan och Folkuniversitetet har i sommar. Digital Fine Print svartvitt går genom mycket av det som du tar upp.

Stefan
 
Graal skrev:
Jo K3-bläcket på de moderna Epson-skrivarna omnämnde ju även Paul Roark som den första acceptabla lösningen för utskrifter av svartvita bilder med färgbläck.
Jag håller inte riktigt med. Redan generationen innan gav Epsons bläck bra resultat på matta papper, om man kunde styra det.

Vad K3 medförde var att man även kunde skriva ut på blanka papper och få bra resultat. Ta som exempel de papper från Innova, Crane och Hahnemühle som vi har pratat om tidigare, de fungerar mycket bättre i skrivare som använder K3-bläck.

Stefan
 
stefohl skrev:
Men när jag arbetar med en utställning vill fotografen ofta ha en rätt liknande ton på de bilder som ingår. Precis som när man tidigare valde ett papper, en framkallare och en tonare för en serie bilder.

Jag skulle vilja tipsa dig och alla andra som är intresserade av bra svartvita utskrifter om den kurs som Fotosidan och Folkuniversitetet har i sommar. Digital Fine Print svartvitt går genom mycket av det som du tar upp.

Stefan

Funderade på den när jag började få intresse för det här, verkar intressant men jag kan tyvärr inte få ledigt då eftersom vi på jobbet har bestämt att kortare ledighetsuttag som komp, arbetstidsförkortning mm inte får tas ut förrän efter ordinarie semestern i juli.
 
stefohl skrev:
Men när jag arbetar med en utställning vill fotografen ofta ha en rätt liknande ton på de bilder som ingår. Precis som när man tidigare valde ett papper, en framkallare och en tonare för en serie bilder.......

Fungerar väl som jag förstår utmärkt att åstadkomma det även med UT, UT-2, UT-FS och UT-FSN bläck och kurvor eller profiler (om man eftersträvar det)? Det man går miste om i förh. till K3-bläck är väl t,ex om man vill ha olika färgstick i den monokroma tonen liknande blåtoning, etc? Då är det färgbläck som gäller. FS och FSN är de minst variabla då de har en enda svärtningston.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.