Annons

Canons fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa denna skrivare nu och har gjort en excel tabell med pappers priser och bläck priser. Enligt canons hemsida så ska färgerna räcka till 200st 10*15cm foton (säkert gynnsamma förhållanden :))

Pixmania har orginal bläckpatroner för 10€/st, amazon.de hittade jag för ca 7,5€/st orginal.

Till en A4 med pixmanias bläck så blir kostnaden 0,71€/bild i bläck och pappret 0,2-0,8€ beroende av typ så totalkostnaden blir då 0,91-1,51€/A4.
Köper man däremot bläckpatroner på närmaste varuhus så kostar de i Finland 15€/patron och då blir priset för bläck ca 30% högre.
Cyberphoto har dyrt canon papper.

Vet någon om canons uppgift om 200 st eller ca 50 st A4 stämmer? A3 blir ju då runt 25st.

Kan inte ladda upp excel filen hit men om någon är intresserad att konvertera den till svenska butiker så skicka ett meddelande så mailar jag den.

Jag har skrivit ut ca 50st (blandat 10x15 och A4) och har nästan slut på en färg, medans många andra patroner är relativt orörda.

/Karl
 
Om jag förstått rätt så är det bläcket som är avgörande för utsrkiftens hållbarhet. Jag har aldrig sett några siffror angivna på själva papperet, men det kanske finns?

Kostnaden skall man inte räkna på - då slutar man skriva ut! :)

Mina mycket grova överslagsberäkningar är att en A4 utskrift på SG-201 kostar 7:- i papper och det dubbla i färg (på min Canon Pro 9000), alltså ca 20:- totalt.

Ja, kostnaden kan nog stämma. Rätt dyrt.
När det gäller lång hållbarhet, så har jag hört att man skall skriva ut på mattepapper och med en skrivare som har pigmentfärg.
Eller att anlita ett proffslabb istället för att skriva ut med bläckstråleskrivare.

Har någon hört något annat?
 
Ja, kostnaden kan nog stämma. Rätt dyrt.
När det gäller lång hållbarhet, så har jag hört att man skall skriva ut på mattepapper och med en skrivare som har pigmentfärg.
Eller att anlita ett proffslabb istället för att skriva ut med bläckstråleskrivare.

Har någon hört något annat?

Det kan kanske stämma.

För min del är det inte så viktigt att mina utskrifet håller i 100 år. Jag skriver ut för mitt eget bruk och om de håller 20-30 år så räcker det gott för min del. Skulle något blekna tidiare än så får jag väl skriva ut igen. Den skrivare jag äger om 10 år kommer säkert ha något nytt tjusigt superbläck som håller längre och ger bättre färger. Så länge jag har koll på originalfilerna är jag
inte orolig.

Säljer man bilder är det förstås en helt annan sak.
 
Sanningar om skrivare eller hur snålheten bedrar visheten

Det finns en del sanningar om skrivare och utskrifter.
1. Billig skrivare dyrt bläck. Man tar igen på gungan...
2. Bra papper och bra bläck ger bästa och mest hållbara utskrifter.
3. De bästa bilderna och de med bäst hållbarhet kommer från bläckstråleskrivare.
Ingen annan teknik är bättre.
4. Att köpa för billigt är alltid dyrare i längden.
5. Den som inte bryr sig om hur länge bilderna håller är inte gammal..
6. De som laborerar med billigt bläck och skitpapper ångrar sig oftare.
7. Tänker du skriva ut få bilder köp en billigare skrivare eller anlita ett labb, skrivare som inte används ofta torkar och behöver rengöras och det kostar bläck och papper.
8. Bryr du dig om kvalitet så köp så det svider.

Jag har haft minst 20 olika skrivare och skriver ut ca 10 000 bilder per år.
Idag har jag en Epson 4900 och den kostar ca tre spänn per A4 i bläck, medan en 1000 kronors skrivare kan kosta över 20 kronor i bläck per bild.
En bra A4 skrivare finns att få tag på från ca 2000 kr.
 
Det finns en del sanningar om skrivare och utskrifter.
1. Billig skrivare dyrt bläck. Man tar igen på gungan...
2. Bra papper och bra bläck ger bästa och mest hållbara utskrifter.
3. De bästa bilderna och de med bäst hållbarhet kommer från bläckstråleskrivare.
Ingen annan teknik är bättre.
4. Att köpa för billigt är alltid dyrare i längden.
5. Den som inte bryr sig om hur länge bilderna håller är inte gammal..
6. De som laborerar med billigt bläck och skitpapper ångrar sig oftare.
7. Tänker du skriva ut få bilder köp en billigare skrivare eller anlita ett labb, skrivare som inte används ofta torkar och behöver rengöras och det kostar bläck och papper.
8. Bryr du dig om kvalitet så köp så det svider.

Jag har haft minst 20 olika skrivare och skriver ut ca 10 000 bilder per år.
Idag har jag en Epson 4900 och den kostar ca tre spänn per A4 i bläck, medan en 1000 kronors skrivare kan kosta över 20 kronor i bläck per bild.
En bra A4 skrivare finns att få tag på från ca 2000 kr.

Så är det men man får ju titta på hur många utskrifter man gör och slå ut skrivarkostnaden också. Kommer man bara skriva ut 100-200 bilder totalt med skrivaren så lönar det sig kanske med den billigare.

/Karl
 
Så är det men man får ju titta på hur många utskrifter man gör och slå ut skrivarkostnaden också. Kommer man bara skriva ut 100-200 bilder totalt med skrivaren så lönar det sig kanske med den billigare.

/Karl


Det är ju det jag säger, men köp inte den billigaste varuhusskrivaren. Det är att köpa bekymmer.
Skall du bara skriva ut 100-200 bilder per år så är det enklare och billigare att anlita ett labb.
 
Det är ju det jag säger, men köp inte den billigaste varuhusskrivaren. Det är att köpa bekymmer.
Skall du bara skriva ut 100-200 bilder per år så är det enklare och billigare att anlita ett labb.

Jag tycker att min billiga skrivare (pixima iX6550) skriver ut bättre än alla lab jag hittils anlitat. Jag kan dessutom snabbt korrigera något som inte blev riktigt bra på utskriften och skriva ut igen. Fördelen med egenen skrivare är många även om man inte skriver ut tusentals bilder per år.

/Karl
 
Jag beställde min nu idag :), det blev från cyberphoto med två extra uppsättningar bläck.

Labben kan ju vara billiga men som falumasen säger så kan man korrigera samt att man får bilden direkt.
Jag behövde några bilder direkt och anlitade ett lokalt lab men för priset av en bild, 13*18cm, hade jag kunnat beställa en A4 från tyskland inklusive frakt och ändå få billigare men då hade jag varit tvungen att vänta 4-5 dagar.
 
Jag tycker att min billiga skrivare (pixima iX6550) skriver ut bättre än alla lab jag hittils anlitat. Jag kan dessutom snabbt korrigera något som inte blev riktigt bra på utskriften och skriva ut igen. Fördelen med egenen skrivare är många även om man inte skriver ut tusentals bilder per år.

/Karl

många av dagens skrivare har bättre eller minst lika bra kvalitet du får från labb.Det avgörande är att du har rätt profil till pappret o har en rätt ställd skärm. Angående papperna du har så är dom av olika karaktär o en smaksak o passar olika bra till vilken bild man väljer att printa.

Matta papper kan vara riktigt snygga på landskap, porträtt
semi papper mellan glans passar till det mesta
högglans passar riktigt bra om du har en bild du vill få fram skärpa kontrast på.

jag använder tex tetenal semi matt papper som allround papper sedan kör jag med epson högglans papper till bilder som jag vill ha maximal kontrast på, när jag tex kör svartvita porträtt så blir tex crane museo silver rag riktigt bra liknar tetenas fine art som är lite vitare i basen två tjocka kvalitets papper. Om du tex vill ha lite konstnärs känsla på bilderna så har du hahne muhle som photo rag som har en grov struktur. Finns väldigt många papper att välja på o det kan bli ruggigt snyggt med ett bra passande papper till rätt bild. För att jag ska slippa krångel med att hitta rätt profil till varje papper så kör jag med color bytes image print finns inte till alla skrivare o är rätt dyr rip men funkar fantastiskt bra. Skrivaren jag kör med är epson storformat .
 
många av dagens skrivare har bättre eller minst lika bra kvalitet du får från labb.Det avgörande är att du har rätt profil till pappret o har en rätt ställd skärm. Angående papperna du har så är dom av olika karaktär o en smaksak o passar olika bra till vilken bild man väljer att printa.

Matta papper kan vara riktigt snygga på landskap, porträtt
semi papper mellan glans passar till det mesta
högglans passar riktigt bra om du har en bild du vill få fram skärpa kontrast på.

jag använder tex tetenal semi matt papper som allround papper sedan kör jag med epson högglans papper till bilder som jag vill ha maximal kontrast på, när jag tex kör svartvita porträtt så blir tex crane museo silver rag riktigt bra liknar tetenas fine art som är lite vitare i basen två tjocka kvalitets papper. Om du tex vill ha lite konstnärs känsla på bilderna så har du hahne muhle som photo rag som har en grov struktur. Finns väldigt många papper att välja på o det kan bli ruggigt snyggt med ett bra passande papper till rätt bild. För att jag ska slippa krångel med att hitta rätt profil till varje papper så kör jag med color bytes image print finns inte till alla skrivare o är rätt dyr rip men funkar fantastiskt bra. Skrivaren jag kör med är epson storformat .

Skärmarna är profilerade och jag använder bara Canonpapper med medföljande Canonprofil vilket fungerar otroligt bra enligt mig. SG-201 på A4 och mindre och PT-101 på A3+.

/Karl
 
5. Den som inte bryr sig om hur länge bilderna håller är inte gammal..

Eller så är det just det man är! För min del räcker det om utskrifterna håller min livslängd ut - kalla mig egoist, eller kanske realilst! När jag ligger i graven åker nog bilderna på tippen! :)

Jag har haft minst 20 olika skrivare och skriver ut ca 10 000 bilder per år.
Idag har jag en Epson 4900 och den kostar ca tre spänn per A4 i bläck, medan en 1000 kronors skrivare kan kosta över 20 kronor i bläck per bild.
En bra A4 skrivare finns att få tag på från ca 2000 kr.

Skriver man 10 000 bilder om året så ser förstås kalkylen ganska annorlunda ut än om man skriver ut 100. Om skrivaren kostar 16 000:- mer och du tjäntar 17 kronor per sida så tar det ganska många år innan du tjänat in merkostnaden i ren förbrukning.

Jag håller med dig i sak, men vad jag menar är att bläckstråleskrivare har utvecklats enormt och redan de billiga modellerna från t ex Canon ger en bildkvalité och hållbarhet som räcker gott för fotoamatören. Att sedan kostnaden per bild blir högre än t ex ett lab skall man vara medveten om och ställa mot tillfredsställelsen och bekvämligheten att skriva ut själv.
 
Eller så är det just det man är! För min del räcker det om utskrifterna håller min livslängd ut - kalla mig egoist, eller kanske realilst! När jag ligger i graven åker nog bilderna på tippen! :)



Skriver man 10 000 bilder om året så ser förstås kalkylen ganska annorlunda ut än om man skriver ut 100. Om skrivaren kostar 16 000:- mer och du tjäntar 17 kronor per sida så tar det ganska många år innan du tjänat in merkostnaden i ren förbrukning.

Jag håller med dig i sak, men vad jag menar är att bläckstråleskrivare har utvecklats enormt och redan de billiga modellerna från t ex Canon ger en bildkvalité och hållbarhet som räcker gott för fotoamatören. Att sedan kostnaden per bild blir högre än t ex ett lab skall man vara medveten om och ställa mot tillfredsställelsen och bekvämligheten att skriva ut själv.

att det ska löna sig för en amatör med större skrivare o allt är rätt svårt om man räknar allt vad det kostar. Min storformats skrivare betalade jag rätt snabbt när jag hade en del printjobb idag har jag betydligt mindre o har flera kollegor som gått ifrån att printa egna album till att beställa färdiga till en kostnad som gör att det går jämnt upp. Nu är min skrivare visserligen betald o det är rätt skönt att kunna printa ut en stor bild omgående utan att behöva beställa o hämta etc. Men hade jag idag inte haft en storformatsskrivare så är jag tveksam till att jag köpt någon.
En skrivare som ger förvånansvärt bra kvalitet på bilderna visserligen liten storlek 10x15 är canon selphy jag köpte den för tjejen ville alltid att jag skulle skriva ut bilder år henne o att köra 60cm rullpapper för att printa några bilder blir för omständigt så hon får använda den o den funkar förvånansvärt bra inga ränder eller igen torkade munstycken bara tuta o köra. Så din canon skrivare är nog helt perfekt för en a4 kostar väl runt 20 kr från ett labb oxå o lägger du på porto eller hämt kostnad så går det nog jämnt upp även om du har mindre dyrare bläckpatroner per ml än från en större skrivare. Ända felet är att du köpte canon epson är bättre :))
 
Ända felet är att du köpte canon epson är bättre :))

Nu var det kanske inte min skrivare som diskuterades här men jag har en Canon Pro 9000. När jag köpte den kände jag att den var en bra kompromiss mellan inköpspris och bildkvalité. Då var Epson rätt mycket dyrare om man ville ha A3+.

Jag kan mycket väl tänka mig att Epson är det bättre valet för den med större krav men när det gäller billiga skrivare för amatörbruk så tycker jag Canons utbud är riktigt starkt. Jag har haft några stycken och alla har fungerat mycket bra.

Nu funderar jag på byte, kollade på Canons nya ute på mässan. De svartvita utskrifterna var väldigt imponerande men färgutskrifterna kändes inte som något avgörande lyft gentemot vad jag har idag.

Får väl kolla lita mer noga på Epson när jag närmar mig köp.
 
Nu var det kanske inte min skrivare som diskuterades här men jag har en Canon Pro 9000. När jag köpte den kände jag att den var en bra kompromiss mellan inköpspris och bildkvalité. Då var Epson rätt mycket dyrare om man ville ha A3+.

Jag kan mycket väl tänka mig att Epson är det bättre valet för den med större krav men när det gäller billiga skrivare för amatörbruk så tycker jag Canons utbud är riktigt starkt. Jag har haft några stycken och alla har fungerat mycket bra.

Nu funderar jag på byte, kollade på Canons nya ute på mässan. De svartvita utskrifterna var väldigt imponerande men färgutskrifterna kändes inte som något avgörande lyft gentemot vad jag har idag.

Får väl kolla lita mer noga på Epson när jag närmar mig köp.

det var ett skämt nu har canon närmat sig epson o är kanske lika bra det viktigaste är att man har hela kedjan rätt som profiler etc vilket märke man har spelar nog mindre roll idag.
 
att det ska löna sig för en amatör med större skrivare o allt är rätt svårt om man räknar allt vad det kostar.

"Löna sig" och "amatör" är motsägande termer. ;-)

Ingenting lönar sig för en amatör. En amatör sysslar med sin hobby för att det är kul, inte för att det ska löna sig. Om det är roligt att skriva ut bilder själv så gör jag som amatör det, annars inte.
 
En amatör sysslar med sin hobby för att det är kul, inte för att det ska löna sig.

Helt riktigt.
Tänk på de som köper en motorbåt för 0,5 till 1 miljon och mer, de har en dyr hobby. Tänk på alla objektiv man kunde få, men så fort man köper objektiv för 20000 så är man dum i huvudet ifall man inte kan få igen pengarna med sålda bilder...
Hobby får kosta!

börjar bli lite OT från canons fotopapper :)
 
det var ett skämt nu har canon närmat sig epson o är kanske lika bra det viktigaste är att man har hela kedjan rätt som profiler etc vilket märke man har spelar nog mindre roll idag.

Jo jag fattade att det var mest skämtsamt menat. Jag tror dock att det ligger lite i det. Epson är nog bäst när det gäller de mer avancerade skrivarna och Canon starkare på de billigare modellerna - tror jag.
 
"Löna sig" och "amatör" är motsägande termer. ;-)

Ingenting lönar sig för en amatör. En amatör sysslar med sin hobby för att det är kul, inte för att det ska löna sig. Om det är roligt att skriva ut bilder själv så gör jag som amatör det, annars inte.

ok allt för en amatör kostar men det kan löna sig genom att det kostar mindre att skriva ut på ett labb en att köpa egen skrivare. Har jag utryckt mig så du förstår vad jag menar nu ;-)
 
Jo, det kan vara billigare (och är det också, troligen) att låta ett lab göra bilderna, men är det roligare?
 
Helt riktigt.
Tänk på de som köper en motorbåt för 0,5 till 1 miljon och mer, de har en dyr hobby. Tänk på alla objektiv man kunde få, men så fort man köper objektiv för 20000 så är man dum i huvudet ifall man inte kan få igen pengarna med sålda bilder...
Hobby får kosta!

börjar bli lite OT från canons fotopapper :)

Objektiv är en sak, men att som ammatör köpa en proffsskrivare för massor med pengar och skriva ut 100 bilder är i stort sett bara dumt. Utskriftkvaliteten är i det närmaste likvärdig. Det är byggkvalitet och lägre kostnader per utskrift (om man bortser från skrivarpriset) som skiljer.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.