Annons

Få rescensioner av skrivarpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)
alfin skrev:
Stefan,
hur blankt skulle du säga att Innovas FibaPrint Ultra Smooth Gloss är på en skala 1-10 om vi utgår från att Epsons Archival Matte är 1, Hanhemuhles Fine Art Pearl är 5 och Epsons Premium Glossy är 10?

Mvh/Lars-Erik
Det är ungefär lika blankt som Hahnemühles papper, men har lite mer »slumpmässig« yta, vilket jag gillar.

Stefan
 
Graal skrev:
De har också photoshopplugins och profiler samt tips att ladda ner gratis för UT-bläcket här.
Detta med att man inte gillar att se färgprickar i de ljusa partierna när man studerar bilderna i lupp, det måste väl vara bland de fånigare invändningarna jag sett. Jag gör ju mycket svartvita utskrifter med Epsons K3-bläck och jag tycker resultatet är bra. Ingen metameri, stabil valörskala från mörkaste svarta till de ljusaste partierna. Att anmärka på att man ser färgprickar i luppen, det känns som ett skämt.

Stefan
 
Har ännu inte läst stycket "Why not use Color Inksets" ännu men det verkar fånigt om man inte ser några färgstik utan lupp om arkivbeständigheten i övrigt kan garanteras.
 
vad bra att du tar upp detta nils!

är det någon som vet om dessa papper ni pratar om går att använda på skrivare med pigmentbläck, eller om jag är hänvisad till enbart epson archival matte?
 
egaeci skrev:
vad bra att du tar upp detta nils!

är det någon som vet om dessa papper ni pratar om går att använda på skrivare med pigmentbläck, eller om jag är hänvisad till enbart epson archival matte?

Jo pigmentbläck går att skriva med på de flesta papper, men det finns pigmentbläck enkom för matta papper (som jag köpte) och sådana som passar även fär halvblanka och blanka papper (som jag inte köpte). Gäller hålla reda på vad som är vad.
 
En annan "dum" fråga från en gröngöling i dessa sammanhang: Här hittar jag instruktioner för utskrift med Epson 1290 och Ultra-Tone bläck i färgpatrnerna. Eftersom jag hittills enkom använt den separa svarta bläckpatronen för svartvit utskrift undrar jag nu hur det här fungerar? Måste jag ha gråskalefilen i färgläge Adobe RGB för utskriften eller kan man ha den i gråskaleläge ändå?
 
egaeci skrev:
vad bra att du tar upp detta nils!

är det någon som vet om dessa papper ni pratar om går att använda på skrivare med pigmentbläck, eller om jag är hänvisad till enbart epson archival matte?
De skrivare jag har testat dessa papper med är alla pigmentskrivare.

Stefan
 
Nils,
Det allra bästa rådet jag kan ge, baserat på många års erfarenhet av olika Epson skrivare, uppgradera till någon av de senare modellerna som använder K3 bläck. Då slipper du söka alternativbläck som i bästa fall ger samma resultat. Jag skulle vara mycket förvånad om du inte får bättre svart/vita utskrifter med en 2400/3800 som du får med din 1290 och tredjepartsbläck. Bara ett kostsamt tips i all vänlighet...

Mvh/Lars-Erik
 
alfin skrev:
Nils,
Det allra bästa rådet jag kan ge, baserat på många års erfarenhet av olika Epson skrivare, uppgradera till någon av de senare modellerna som använder K3 bläck. Då slipper du söka alternativbläck som i bästa fall ger samma resultat. Jag skulle vara mycket förvånad om du inte får bättre svart/vita utskrifter med en 2400/3800 som du får med din 1290 och tredjepartsbläck. Bara ett kostsamt tips i all vänlighet...

Mvh/Lars-Erik

Tackar för tipset! Men jag prövar mig fram med den jag nu inhandlat nu ett tag. Höll dock på till halv 3 i natt med att trixa innan den blev ok. Det var skrivarhuvudet som gick emot klämmorna till gummivalsarna vid inmatningsvalsen, i ena kanten. Provade alla inställningar på skrivarstången (som kan justeras i höjdled med två skruvar) utan att få bukt med problemt. Vid tutchen mot klämmorna sprutade nämligen bläck ut på gummihjulen och lade sig sedan på papperet. Tll slut tog jag till våld och böjde tillbaka plåten som klämmorna sitter på ca 1 mm och sedan funkade allt perfekt. Bläcket slutade komma på gummihjulen och jag kunde återgå till normalläge för skrivarhuvudets löpstång, utan att det gick mot klämmorna. Och uppehållsränder i skrivningen (som också uppstod när huvudet kom för högt) försvann. Det var en pers och jag somnade gott vid 3-tiden. Detta är ju risken när man köper begagnat, men nu löste det sig bra ändå. Förmodligen graderar jag upp mig längre fram i tiden men om det blir till skrivare för K3-bläck vet jag inte.
 
alfin skrev:
Nils,
Det allra bästa rådet jag kan ge, baserat på många års erfarenhet av olika Epson skrivare, uppgradera till någon av de senare modellerna som använder K3 bläck. Då slipper du söka alternativbläck som i bästa fall ger samma resultat. Jag skulle vara mycket förvånad om du inte får bättre svart/vita utskrifter med en 2400/3800 som du får med din 1290 och tredjepartsbläck. Bara ett kostsamt tips i all vänlighet...

Mvh/Lars-Erik
Ja, detta är en riktigt intressant fråga. Jag testade först ett sådant system i min 1290 (Piezography). När det fungerade var det helt OK, men jag hade så mycket fel på utskrifterna så jag gav till slut upp. Sedan skaffade jag en Epson 9600 och har sedan aldrig krånglat med dessa alternativa bläck. Resultaten jag fick med dessa skrivare överträffas av Epsons K3-skrivare, framförallt på blanka papper. Så nu har jag en skrivare som kan skriva ut både färg och svartvitt med bra resultat.

Stefan
 
stefohl skrev:
Ja, detta är en riktigt intressant fråga. Jag testade först ett sådant system i min 1290 (Piezography). När det fungerade var det helt OK, men jag hade så mycket fel på utskrifterna så jag gav till slut upp. Sedan skaffade jag en Epson 9600 och har sedan aldrig krånglat med dessa alternativa bläck. Resultaten jag fick med dessa skrivare överträffas av Epsons K3-skrivare, framförallt på blanka papper. Så nu har jag en skrivare som kan skriva ut både färg och svartvitt med bra resultat.

Stefan

Vad tror du om MIS UT2-bläck då? Speciellt utvecklat och passande för just Epson Stylus Photo 890 och 1290. Länk här! Detta är inga tredjepartsbläck utan proffesionella bläcktyper för höga krav om jag inte fått allt om bakfoten?
 
Ja i den länken finns sju allt man behöver veta. Verkligen informativt och bra för mig som inte kan det här med svartvita utskrifter så bra. Fick t.ex svar på min tidigare fråga där:

"Use Photoshop 5.5 or higher or the Picture Window Image Editor. Start with the best possible grayscale image. Don't start with a color image. Convert the mode to RGB for printing. Do not resave the image after you convert to the RGB mode, or after applying the adjustment curves, this is only for printing purposes."
 
Graal skrev:
.........."Use Photoshop 5.5 or higher or the Picture Window Image Editor. Start with the best possible grayscale image. Don't start with a color image. Convert the mode to RGB for printing. Do not resave the image after you convert to the RGB mode, or after applying the adjustment curves, this is only for printing purposes."

Har fösökt sätta mig in lite mera och hittade ytterligare info via förra länken HÄR. Citatet ovan är för utskrift via svartvit fil konverterad till RGB och nedladdade curvor i photoshop. Om man nu, som sägs i länken, även kan skriva ut direkt via slider controls i Epsons skrivarprogramvara, utan särskilda profiler och variera tonerna, fungerar det då med utskrift via fil i gråskaleläge? Är lite osäker om detta?
 
Graal skrev:
Detta är inga tredjepartsbläck utan proffesionella bläcktyper för höga krav om jag inte fått allt om bakfoten?
Visst är det ett tredjepartsbläck, allt som inte säljs under Epsons namn är tredjepart. Det finns tredjepartsprodukter av betydligt högre kvalitet än original, det finns av betydligt sämre kvalitet. MIS har ju ett gott rykte, men det har ju också Piezography. Så det är nog ingen garanti för att det ska fungera problemfritt. Jag tror att en del av problemet ligger i att skrivaren ursprungligen är gjord för flytande bläck, men sedan ska användas med pigmentbläck.

Stefan
 
stefohl skrev:
..........Jag tror att en del av problemet ligger i att skrivaren ursprungligen är gjord för flytande bläck, men sedan ska användas med pigmentbläck.

Stefan

Ok, tredjepartsbläck var för mig något annat mera billigt och inte specialutvecklat. Men MIS Ultratone 2 pigmebtbläck för flertonskontroll i svartvitt är ju framtaget av Paul Roark speciellt för de skrivare jag använder 890 och 1290. Det kanske har betydelse för hur det fungerar också?
 
Graal skrev:
Men MIS Ultratone 2 pigmebtbläck för flertonskontroll i svartvitt är ju framtaget av Paul Roark speciellt för de skrivare jag använder 890 och 1290. Det kanske har betydelse för hur det fungerar också?
Jo, det kan ha betydelse och fungerar det bra för dig är det ju inga problem. Jag gillar en lösning som ger mig möjlighet att skriva ut både svartvitt och färg med samma bläck. Eftersom mina skrivare är rätt stora skulle jag inte ha råd med att ha en för svartvitt eller en för färg.

Stefan
 
Jag har ju ingen erfarenhet av detta och har inte provat UT-2 bläcket ännu men funderar på att beställa så det är därför jag frågar. Verkar ju onekligen intressant i alla fall. Frågade innan om man kan skriva ut även från svartvita filer i gråskaleläge? Hajade intre riktigt hur det var med det när jag läste länkarna,
 
Graal skrev:
Frågade innan om man kan skriva ut även från svartvita filer i gråskaleläge? Hajade intre riktigt hur det var med det när jag läste länkarna,
Som jag förstod det rekommenderade man en konvertering från gråskala till RGB innan utskrift. Varför det skulle ge ett bättre resultat förstår jag inte, märks absolut ingen skillnad i hanteringen i det system jag arbetar med.

Stefan
 
stefohl skrev:
Som jag förstod det rekommenderade man en konvertering från gråskala till RGB innan utskrift. Varför det skulle ge ett bättre resultat förstår jag inte, märks absolut ingen skillnad i hanteringen i det system jag arbetar med.

Stefan

Tillbaka efter Ölandsfärd mm, där jag under resan läste lite noggrannare i de utskrivna filerna. Jo vid användande av de utprovade kurvorna i photoshop för styrning av svärtans ton ska filerna konverteras till RGB för utskrift. Vid utskrift med styrning direkt i Epsons skrivarprogram, via sliderkonrollerna, gör man utskrift från gråskaleläge som jag kunde läsa mig till.
 
En teori från mig: Orsaken till att man skriver ut från färgläge RGB med kurvstyrning i ps är kanske att tonresultatet av de kurvor man lägger på då kan ses direkt på skärmbilden innan utskrift och att man därför (för att slippa konvertera fram och tillbaka vid provutskrifter) behåller filen i RGB-läget? Så någon betydelse för utskriftsresultatet har det väl inte, endast att det är lättare att arbeta med bilderna så före utskrift?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.