Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EPSON 4880 och färghuvudvärk.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur i hela friden kan det komma sig att Epsons egna profiler till deras egna papper beter sig på det sätt jag upplevt, och en tredjepartare "Just works (TM)"?

Inte ett ovanligt problem. Tidigare snarare en regel att de medföljande profilerna var dåliga, men idag är de flesta tillverkare noggranna med att göra bra profiler. Vad som fortfarande saknas är bra instruktioner hur allt ska ställas in för att det ska bli rätt. Var aktiverar du profilen, vilken mediatyp ska man använda o s v.

Stefan
 
Inte ett ovanligt problem. Tidigare snarare en regel att de medföljande profilerna var dåliga, men idag är de flesta tillverkare noggranna med att göra bra profiler. Vad som fortfarande saknas är bra instruktioner hur allt ska ställas in för att det ska bli rätt. Var aktiverar du profilen, vilken mediatyp ska man använda o s v.

Stefan

Förvisso sant, men i detta fall har ju Epsons support bekräftat att allt i min utskriftskedja var korrekt inställt.
Anyway, några hundralappar i bläck fattigare, men nu börjar det likna något.


(Then again, en 4880, nio 220ml patroner, extra maintenance tank, ink conversion kit, 30m canvas, 2x30m fotopapper för 10.000kr... Jag tänker INTE klaga på den bläckutgiften, eller att det krävdes fem "power cleans" (och även där en jävla massa bläck) för att ens få igång den.
 
Helt lysande länk där Stefan, tack!

Jag har nu lagt en bra stund på att läsa igenom de mest relvanta artiklarna, och konstaterar att Jo, jag verkar ha gjort som man skall.

Då måste ju förklaringen vara att det ÄR något väldigt, väldigt fel med Espons egna ICC-profiler, vilket ju låter jäkligt märkligt.
 
Epsons standardprofiler har för senare skrivarmodeller varit erkänt bra, så enda förklaringen jag kan se är att just din maskin då skulle skilja sig markant från snittet av 4880-modeller. Promodellerna ska ha liten variation numera.
 
Då gör jag rätt, och media är valt rätt (Enhanched Matte Paper, Rullmedia, Färghantering i Drivrutinen avstängd)... och då ser det fördjävligt ut både i "Print preview" i EPSON-drivare, och på pappret.

Jag har lagt ett case hos Epsons support, för de var också jäkligt förvånade över beteendent.

Ja, jag inser att det troligen är något annat fel i mitt system med färghanterngen, men jag kan inte komma på vad det är.

Ja, jag kan tillochmed tänka mig att betala pengar för en lösning ;)

jag har en 2880 och gissar att det är ungefär samma drivrutin. Observera att det finns en inställning där man kan kryssa i om programmet får eller inte får sköta färghanteringen. Den kan ju eventuellt vara urkryssad.
 
Sådär.. då är gåtan utredd. Huey Pro + Wide Gamut-skärm verkar inte vara någon hit.

Byte till Spyder 3 Elite och omkalibrering ger ett väldigt mycket bättre resultat. (Det visade sig att en av säljarna på Scandinavian Photo använde exakt samam skärmar som jag gör, och en Epson 3880.. eftersom han var nöjd med sin setup beslutade jag mig för att pröva att köra med samma kalibrator).

Kvarvarande fråga är väl då "Varför funkade Scandinavians Pappersprofiler så pass bra även med den gamla kalibreringen?" Men den frågan tänker jag lämna därhän.
 
Sådär.. då är gåtan utredd. Huey Pro + Wide Gamut-skärm verkar inte vara någon hit.

Byte till Spyder 3 Elite och omkalibrering ger ett väldigt mycket bättre resultat. (Det visade sig att en av säljarna på Scandinavian Photo använde exakt samam skärmar som jag gör, och en Epson 3880.. eftersom han var nöjd med sin setup beslutade jag mig för att pröva att köra med samma kalibrator).

Kvarvarande fråga är väl då "Varför funkade Scandinavians Pappersprofiler så pass bra även med den gamla kalibreringen?" Men den frågan tänker jag lämna därhän.

Det är ju faktiskt rätt enkelt att kolla att en skrivarprofil ger rätt resultat rent objektivt. Ingen jämförelse mellan skärm och utskrift utan konkreta mätningar på ett utskriftsprov. Här hittar du denna test http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.