Annons

Få rescensioner av skrivarpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag förundras lite över hur pass få rescensioner av utskriftspapper som finns i rescensionsbanken på fotosidan. Av antal rescensioner på analogt papper att döma skulle man kunna tro att det är vanligare med mörkrumskopiering än utskrift av digitala filer? Eftersom jag börjat skriva ut en del av mina inscannade svartvita analoga bilder på skrivare skulle jag vilja ha lite erfarenhetstips på olika typer av skrivarpapper eftersom jag själv har begränsad erfarenhet här. Det tas alltid upp i forumen att utbudet på skrivarpappersidan numera är mycket större än analogt fotopapper men av rescensions/produktbanken att döma är det inte så. Personligen scannar jag numera mina mörkrumskopior i svartvitläge och skriver ut med enbart svart bläck på olika media och har då kunnat få lite olika ton i svärtan med olika papper. Undrar om det finns förslag på papper och vilken svärtningston de ger med samma bläck. Jag får t.ex en mycket varm ton med Epsons Photo Paper och lite mera neutral med Photo Paper från Lead. Undrar också hur svärtans djup påverkas när mera matta och strukturerade papper typ akvarell används, mm? Kanske finns erfarenheter att dela med sig av?
 
Har beställt lite papper på prov:

Crane´s Museo Silver Rag Paper (300g bommullsfiber)

Epson Enhanced (Archival) Matte Paper

Alpha Cellulose Smothe Matte White (315g)

Epson har väl optiskt vitmedel men inte de andra två. Syrafria är väl alla tre. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag skriver ut enbart med en svart bläckpatron och experimenterar även där med lite olika bläcktyper.
 
Graal skrev:
Har beställt lite papper på prov:

Crane´s Museo Silver Rag Paper (300g bommullsfiber)

Epson Enhanced (Archival) Matte Paper

Alpha Cellulose Smothe Matte White (315g)

Epson har väl optiskt vitmedel men inte de andra två. Syrafria är väl alla tre. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag skriver ut enbart med en svart bläckpatron och experimenterar även där med lite olika bläcktyper.

Crane-pappret är ett lumppapper, alltså med bomull som råvara. Den är inte bara syrafri, utan även buffrad. Det finns alltså tillsatser i den som reducerar syrahaltiga ämnen. Den har en lite krämfärgad baston och är rätt blankt, påminner mycket om lufttorkat barytpapper. På min Epson 4000 ger den inget vidare resultat, men på 4800 blir bilderna av en kvalitet som jag gillar mycket.

Archival Matte är ett betydligt tunnare papper, med en matt yta som känns lite kritig. Den innehåller, som du säger, optiska vitmedel, vilket gör att bastonen är först ganska blåvit, men går över mot en gulare ton efter ett par månader i dagsljus.

Det sista pappret du nämner, är det Innova-papper du avser?

Stefan
 
En annan fråga i sammanhanget. Jag har en Epson 890 och letar efter en 1290. Det finns även en 1290s. Vad är skillnaden? Har inte kunnat luska ut det ännu.
 
Graal skrev:
En annan fråga i sammanhanget. Jag har en Epson 890 och letar efter en 1290. Det finns även en 1290s. Vad är skillnaden? Har inte kunnat luska ut det ännu.

Jag hade en 1290s och jag tror att s står för silver, d v s färgen på skrivaren.
Tycker att du skall satsa på en skrivare med bättre livslängd på bläcket, typ R1800, 2100 eller bäst R2400, alla med pigmenterat bläck.
 
Dykhjelm skrev:
Jag hade en 1290s och jag tror att s står för silver, d v s färgen på skrivaren.
Tycker att du skall satsa på en skrivare med bättre livslängd på bläcket, typ R1800, 2100 eller bäst R2400, alla med pigmenterat bläck.

Ja då var det ju inget väsentligt. Jag skriver som sagt ut enbart med en svart bläckpatron och det svarta carbonbläcket är mycket arkivbetsändigt även som dye-based. Men även pigmenterat svart bläck kan användas till t.ex 890 och 1290 utan speciella profiler. Kan beställas från firman i länken ovan om Alpha-papperet. Vill man även använda pigmenterat färgbläck till dessa äldre skrivare så fungerar det enligt infon på den sidan men då måste man ha en ny profil och vad jag kunde läsa mig till hade man tagit fram sådana eftersom också färgpigmentpatroner för både 890 och 1290 fanns att köpa där.
 
Klicka fram Stylus Photo 1290 i denna lista så hittar man bl.a flera olika arkivbeständiga pigmentbläck från MIS som kan användas till den skrivaren.
 
Ja då har jag provat de två matta papperen och ett av MIS pigmentbläck MIS PRO Eboni black. Var mest nyfiken på Alpha-papperet.

Det svarta pigmentbläcket fungerade, med ett par små justeringar i profilen, alldeles utmärkt i min 890-skrivare. Till skillnad från utskrift med samma bildfil och Epson originalbläck på deras Matte Paper Heavy Weight fick jag både på det och Archival Matte samt Alpha Cellulose ändra gamma i skrivarprofilen till 2,2 ist.f 1,8. Dessutom drog jag ner brightness -3 och ökade contrasten +1 i profilen. Pappersinställning samma (Epson Matte Paper Heavy Weight).

Svärtan från MIS PRO Eboni black var betydligt trevligare på både Heavey Weight och Archival Matte än Epsons original dy-based som ger ett lätt cyangrönt stick på dessa papper. Fast trevligast blev det vid utskrift på Alpha-papperet som jag verkligen gillar. Lätt strukturerad matt yta och en svagt creme-färgad pappersbas faller mig i smaken. Inte lika djup svärta som man kan få på blankt skrivarpapper (men bra för att vara helmatt) och en ton som påminner om Kentmere Art Classic och andra klorbromemulsioner. MIS PRO Eboni-bläck för matt papper i kombination med Alpha Cellulose (som även det verkar vara en produkt framtagen av MIS vad jag förstod av beteckningarna på paketen) är en kombination som jag gillar skarpt.
 
Senast ändrad:
Har nu också provat det (halv)blanka papperet, Crane Museo Silver Rag 300g bommullsfiber. Ytan liknar traditionellt lufftorkat blankt fiberpapper. Resultatet är fantastiskt bra. Jag har jämfört utskriften på 8,5x11"-papperet med originalet, en gelatinsilverkopia på Kentmere Fineprint VC glossy i stl 8,5x11" (scannades till datorn), och jag är positivt överraskad. Här använde jag Epsons original dye-based svarta bläck, vilket på Crane-papperet ger en ganska neutral svärta. Pappersbasen är inte lika creme-vit som Alpha-papperets men dock klart creme-vit i jämförelase med det kritvita Kentmere gelatinsilveroriginalet. Lite liknande Kentmere Fineprint VC Warmtone kan man säga. Fick även här justera gamma i skrivarprofilen till 2,2 för att få bra resultat men kanske kan bildfilen justeras också för att få acceptabla mellantoner? Effekten att bilden ser ut att ligga mera ovanpå papperet (vilket man kan tycka om bläckstråleutskrifter generellt) är inte lika tydlig med Crane-papperet. Ytan liknar också mera lufttorkad traditionell semi-glossy yta än blank och är därför tilltalande vacker i mina ögon. Resultatet i jämförelse med originalet är mycket bra. Någon skillnad i detaljupplösning/skärpa finns inte i den här storleken och tonsepareringen relativt lika, kanske lite annorlunda mellandagerseparering dock där gelatinsilverbilden ligger mera åt mörka hållet, men det är sådant som säkert kan justeras i bildfilen eller i skrivarprofilen om man önskar det. Skulle dock aldrig tveka att ställa ut en bild på detta papper eller det tidigare nämnda Alpha-papperet, resultatet är mycket bra, trots min gamla Epson-skrivare och att jag använt enbart svart bläck (eller kanske just därför, sett med utgångspunkt från mina tidigare erfarenheter inom bläckutskriftsområdet?
 
Har nu också fått tag i en begagnad 1290 för 1500:-, istallerat och provskrivit med bra resultat, så nu är det bara till att beställa mera bläck och nytt A3-papper. Ska denna gång även ta hem MIS svarta pigmentbläck för blankt papper. Det borde funka lika bra som pigmentbläcket för matt papper i 890/1290. Är det någon som känner till om man kan köpa andra pigmentbläck än MIS till Epsons äldre skrivare?
 
Blir lite envägskommunikation det här, men jag ska bidra även med en annan erfarenhet. Med traditionellt gelatinsilverpapper och svartvita mörkrumsbilder upplever jag det så att bilderna ofta ser "sämre" ut i glasad montering. Med de svartvita bläckstråleutskrifterna upplever jag det motsatta, de ser bättre ut bakom glas, framför allt de matta pappren jag provat. Med glaset försvinner upplevelsen av att bilden ligger utanpå papperet. Kan det ha att göra med gelatinet i de traditionella bilderna som silverhaloiderna är inbakade i? Fungerar de som ett glas/filter? Och när dubbla glas/filter kommer till försämras svärta mm? När glas sätts framför utskrifter kan jag inte skilja på dessa och traditionella fotografier, och jag får ett vackrare intryck. Eller har det med min traditionella syn att göra, att jag är van vid silverhaloidbilder och därför vill att svartvita bilder ska se ut så?
 
Jag förstår att du känner dig ensam här, printerpapper verkar inte vara det största intresseområdet för FS medlemmar. Du blandar dessutom friskt med bläckrecensioner och traditionellt mörkrumspapper, så det är svårt att hänga med!

Kul att du gillade Cranes Silver Rag papper, framför allt i svart/vitt tycker jag det är helt underbart. Gillar du lite halvblanka mörkrumsliknande papper bör du också testa Hahnemuhle Fine Art Pearl. Tyvärr verkar inga av Hahnemuhles standardprofiler fungera speciellt bra med min Epson 3800, och deras papper ligger i högsta prisklassen, så vill man använda dem får man kosta på sig en riktig skrivarprofil.

Jag fick ett tips i en annan tråd om ett nytt Innovapapper som heter FibaPrint Ultra Smooth Gloss, ett 285g papper som jag ännu inte provat. Du kan läsa om det på Innovaarts hemsida.

Själv är jag svag för papper med matt yta. Till ”vardags” använder jag Epsons Archival Matte (som också heter Enhanced Matte och som är under namnändring till Epson Ultra Premium Presentation Paper Matte!) Jag söker febrilt efter ett prisvärt alternativ till detta papper, men som har högre vikt (runt 250g) och lite mindre vitmedel.

Har precis beställt ett testpack av Permajetpapper som kom idag. Ska printa med dem under helgen, men tyvärr saknades profiler för min skrivare för just de papper som verkar mest intressanta. Har startat en separat tråd om Permajetpapper, så ytterligare kommentarer fortsätter där.

Mvh/Lars-Erik
 
Har inte mycket att bidraga med när det gäller skrivar-papper, men uppskattar dom tips som kommer i detta forum.
 
alfin skrev:
Jag fick ett tips i en annan tråd om ett nytt Innovapapper som heter FibaPrint Ultra Smooth Gloss, ett 285g papper som jag ännu inte provat. Du kan läsa om det på Innovaarts hemsida.

Jag har testat dessa tre papper, alltså Hahnemühle, Innova och Crane. Alla är ju avsedda att efterlikna blankt, lufttorkat barytpapper. Av dessa tre tycker jag nog bäst om Innovas papper. Crane har en riktigt varm basfärg och Hahnemühle en kall basfärg. Svärtan är också bäst på Innova.

Det är också viktigt att kombinera dessa papper med rätt skrivare. Med min Epson 4000 är resultaten inte så roliga, med min Epson 4800 är de mycket bättre.

Stefan
 
Stefan,
hur blankt skulle du säga att Innovas FibaPrint Ultra Smooth Gloss är på en skala 1-10 om vi utgår från att Epsons Archival Matte är 1, Hanhemuhles Fine Art Pearl är 5 och Epsons Premium Glossy är 10?

Mvh/Lars-Erik
 
Bara att tacka för alla tips och synpunkter! Har också beställt ett testpaket med Permajets olika papper och funderar också på att beställa Ultratone-bläck med flera svarta toner för 890 och 1290 från MIS. De har också photoshopplugins och profiler samt tips att ladda ner gratis för UT-bläcket här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.