Du har ett slavarbete framför dej. Du måste helt enkelt testa dej fram och justera utskriftsinställningarna tills du blir nöjd. Då du är nöjd kan du lagra inställningen och ladda in den igen nästa gång du ska skriva ut.
Jag känner inte till just din skrivare, jag kör med andra Epsonvarianter men om du går in under utskriftsformat, egenskaper, advanced och More settings så borde du där kunna justera brightness, contrast, saturation, cyan, magenta, yellow…
Det är lättast att se färgstick på en medelgrå färg så ett sådant fält bör du ha med i din testutskrift. Dessutom bör du ha en s.k. gråkil dvs olika nyanser från vitt, grått, mycket grått till svart. (Brukar vara 10 eller 20 fält med linjär nedstegning av ljusheten. Även färger måste vara med. Photoshop har en testbild för detta. Minns ej dess namn.
Observera att olika papper ofta ger olika färgnyanser och kontrast. Glossy dvs det superblanka pappret kräver en inställning och s.k.blankt som är sidenmatt en annan. Man kan döpa settingsprofilen t ex för Eglossy för utskrift på Epsons Glossy papper. Eblank för utskrift på Epsons Blank papper osv.
När man laddar in settings så ställs de tidigare inställda parametrarna in men man kan därefter ändra t ex pappersstorlek utan att de andra värdena ändras.
Jag har gjort ett litet program för PC där man kan ställa in färger och gråkil. Vet inte om någon har någon nytta av detta. Jag brukar använda detta för att ställa in folks bildskärmar. I regel har de två mörkaste fälten samma nyans därför att CRT-skärmarna tappar orken med tiden. I regel kan man dock justera upp ljushet och kontrast så att alla fälten syns. Ev. är det dock bättre att försöka ställa in rätt gamma men de program som finns för detta tycker jag inte funkar så bra.
Länk till mitt program:
http://www.miljobilder.com/har_finns_ett_bildskarmskontroll.htm