Annons

Färgprofiler och kalibrerad skärm; när skall profilen använas???

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet att det finns många trådar redan men jag blir inte riktigt klok... Hur skall jag använda färgprofilen jag skapat med Adobe Gamma?

Jag har kalibrerat min monitor så gott det går och sparat profilen som min_profil. Den används av photoshop när jag arbetar där. Jag förutsätter att skärmen är korrekt kalibrerad.

Om jag tar ett kort med min kamera, (EOS300d) så får jag en fråga när jag öppnar bilden photoshop huruvida jag vill
- konvertera bilden till profilen "min_profil"
- Använda den inbakade profilen (sRGB)
- strunta i den inbakade profilen

Vad skall jag välja? Hur påverkar det min bild? När jag sedan skickar iväg en bild till ett fotolab, skall jag då baka in min färgprofil i bilden?

Hur skall jag göra föra att visa min bild korrekt på skärmen? Hur sparar jag bilden rätt med jpg? Jag blir inte riktigt klok, hjälp mig!

Staffan
 
Den profil du skapat är din skärmprofil. Den skall bara användas av Photoshop som information om hur din skärm återger färger. Du skall aldrig konvertera några bilder till den profilen.

Den inbäddade sRGB-profilen är en arbetsprofil. Den låter du bilden ha under all bearbetning av den. Sen finns det andra arbetsrymder än sRGB också, varav många är större och tillåter fler nyanser. Adobe RGB 1998 är ett exempel, den använder många.

När du skall få ut bilden på papper konverterar du den till en enhetsspecifik profil för den maskin som används. Bra labb har profiler du kan ladda ner.
 
Så vad skall jag använda...

Ledsen om jag verkar dum, men jag börjar tröttna på att inte förstå. :)

Så vilket alternativ skall jag använda p PS när jag öppnar bilden?

Vilken profil skall jag spara bilden med när jag sparar den (förutsätt att ingen specifik profil för fotolabbet finns)?
 

Bilagor

  • skarm.gif
    skarm.gif
    7.5 KB · Visningar: 1,319
Ajaj, du har ställt in Photoshop att använda din skärmprofil som arbetsrymd. Gå in i Edit > Color settings > Working spaces och ändra det.

Har du samma arbetsrymd inställd i kameran som i Photoshop kommer du inte ens att få någon fråga. Du kan med till visshet gränsande sannolikhet också välja olika profiler i din kamera. Om du alltid efterbehandlar dina bilder i datorn och vill ha bästa möjliga råmaterial kan du byta till Adobe RGB (1998). Byt då i datorn också så du slipper frågan.

I det där specifika fallet bör du använda "Use embedded".

Om du inte har någon profil för ditt labb gissar jag att den minsta gemensamma nämnaren är sRGB och att du bör konvertera bilderna till den rymden innan du levererar bilder till labbet (om du använder något annat i resten av flödet alltså).
 
Aha, nu tror jag att jag förstår lite mer. Tack!

Om jag tagit en bild med AdobeRGB som färgrymd, förstör jag då den om jag öppnar bilden med sRGB i PS?

...jag kommer nog ställa många frågor innan jag är nöjd. :)

Tack för svaren!
 
jimh skrev:
Den profil du skapat är din skärmprofil. Den skall bara användas av Photoshop som information om hur din skärm återger färger. Du skall aldrig konvertera några bilder till den profilen.
...
Måste jag ställa detta någonstans, eller förstår photoshop själv detta genom grafikkortsinställningen i Windows?
 
Under Display Properties -> settings -> advanced -> color management (fråga inte vad det heter i svensk windows) så väljer du den profil som du ställt in med adobe gamma (detta gjordes automatiskt för mig). Sedan använder du Adobe RGB eller sRGB som arbetsprofil i Photoshop.
*tada*
 
Vet inte om det här är en bra förklaring över färgprofiler eller inte, sov inte speciellt mycket :p

Alla webbläsare och de flesta "lågbudget" bildvisare förstår språk B. De förstår även språk A, men man tappar lite i översättningen. B är nämligen ett derivat av språk A, fast inte lika rikt på ord.
Med det sagt kan du tänka att bilden i din kamera kan vara sparad på språk A (Adobe RGB). Du kan föra över den till exempelvis webben direkt, men då får man räkna med tolkningsfel, såsom urvattnade färger.
Om du däremot översätter den till språk B i PhotoShop (dvs sRGB), kommer bilden visas korrekt.

En skärmprofil har egentligen inte med denna översättningen specifikt att göra, du kan se skärmprofilen mer som "vilken storlek skall texten visas i" gentemot "vilket språk skall texten visas i". En skärmprofil används för att se till att just din skärm visar rätt färger. Skärmprofilen appliceras när signalerna skickas till din skärm.

Absolut minst problem stöter du på om du har samma profil i både kamera och PhotoShop, dvs sRGB i ditt fall.
Avancerade användare, som vill ha större kontroll över sitt arbetsflöde, kan arbeta med Adobe RGB. Adobe RGB (språk A) är nämligen rikare (än B, sRGB) och kan definiera färgerna med ett bredare omfång, vilket är bra vid avancerad efterbehandling.
 
Jag börjar förstå lite mer nu i alla fall, problemet är väll att jag inte förstår allt, kunde någon reda ut begreppen hur man ska använda färgprofilerna i praktiken för bästa resultat, för man vill ta bilderna efter kamerans maxkapacitet (jag i alla fall) dvs. i RAW och i den färgrymd som ger bäst resultat. Jag har en Canon Eos 300D, ska jag använda Adobe RGB i den för bästa resultat och RAW? Jag använder Photoshop CS och en LG TFT 19"s skärm. Vad bör jag använda för färgprofilskombinationer? Adobe RGB? LG/Skärm specifik färgprofil? Canon specifik? sRGB? Bör man konvertera bilderna från RAW till tiff i en tilläggsprogramvara typ C1Pro eller i Photoshop CS? Vad händer när man ska lämna bilden till labb, ska man konvertera den till en annan färgprofil då? Finns det någon guide för detta någonstans om inte annat? Jag har köpt boken "photoshop cs för digitalfotografer", kanske den reder ut begreppen?

/Magnus
 
I windows ställer du i den profil som du gjort i Adobe Gamma, som jag beskrev ovan.

För att få bästa möjliga utgångspunkt för efterbehandling bör du använda Adobe RGB i kameran. Då har du ett större färgspann.
Plåtar du RAW så väljer du vilken färgrymd du vill använda när du gör RAW-konverteringen.
Om man använder Camera RAW, Canons egen programvara eller något annat, typ Capture One är en smak- och ekonomifråga.

När du väl är färdig med efterbehandligen av bilder och den är redo för utskrift så konverterar du den till den färgprofil som labbets maskin har. Denna brukar de tillhandahålla på sin hemsida.
Detta gör att färgerna blir rätt vid utskriften. Gör man inte detta finns det risk att bilden får ett färgstick.

Edit:
Här finns en Guide, som Christel skrivit ihop, som beskriver lite mer ingående hur konverteringen innan utskrift går till.
http://www.estethia.com/fotolabo/
 
Magnuz skrev:
och en LG TFT 19"s skärm. Vad bör jag använda för färgprofilskombinationer? Adobe RGB? LG/Skärm specifik färgprofil?
/Magnus

ber om ursäkt om jag lämnar tråden. Jag ska själv köpa en ny dator och jag har åmistonde trott att man på en tft skärm inte kan justera färgprofilen...är det korrekt ?
 
dumbo skrev:

Edit:
Här finns en Guide, som Christel skrivit ihop, som beskriver lite mer ingående hur konverteringen innan utskrift går till.
http://www.estethia.com/fotolabo/

Jag läste precis guiden och som jag förstår det ska man konvertera till labbets profil det sista man gör, men ibland blir det knasiga färger. Är det inte bättre att konvertera först och sedan justera så man får de färger man vill ha? Eller hur gör ni?
 
Det vill jag också veta...

Sen undrar jag, till min kamera fanns det med en färgprofil på program cd'n, när ska man använda den ?
 
Ajaj, du har ställt in Photoshop att använda din skärmprofil som arbetsrymd. Gå in i Edit > Color settings > Working spaces och ändra det.
Varför då. Det är antagligen mycket bättre än att använda sRGB, eftersom bilden troligtvis oftast kommer visas på just denna skärm.

Något annat som kan nämnas är att om du arbetar i en annan profil än skärmens så förlorar du lite visuellt eftersom Photoshop måste emulera (i den mån det går!) den valda arbetsprofilen i skärmens profil.

Vitsen med att använda en annan (större) färgrymd än skärmens som arbetsprofil är vid arbeta på flera olika datorer. Tex om du jobbar i ett team eller ska skicka till någon annan för behandling så kanske inte ni använder samma skärm med samma profil.

AdobeRGB, ProPhoto och WideRGB är mycket större färgrymder än vad de flesta skärmar klarar av. Om du ändå väljer någon av dessa måste Photoshop alltså emulera de större färgrymderna i din skärms mindre färgrymd. Det säger sig självt att det inte kan gå speciellt bra. Visuellt får du antagligen sämre resultat än om du använder skärmens profil som arbetsprofil - helt enkelt för att Photoshop inte behöver emulera färgerna.

Jag hoppas det inte blev för rörigt nu.
 
Jag läste precis guiden och som jag förstår det ska man konvertera till labbets profil det sista man gör, men ibland blir det knasiga färger. Är det inte bättre att konvertera först och sedan justera så man får de färger man vill ha? Eller hur gör ni?
Det beror nog på labbet. Det är möjligt att labbet inte har förstått att bilden redan var korrigerad för deras skrivare och gjorde en konvertering från din redan konverterade bilddata.

Det kan också vara så att labbet har fler steg än en ren färgkonvertering, såsom kurvor och annat anpassat för sRGB eller AdobeRGB-data. Men fråga labbet om det.

Jag brukar inkludera profilen i filnamnet. Tex: fil123_AdobeRGB_10x15cm.tiff
 
Det var inte så jag menade, det blir utskrivet så som det ser ut på skärmen.

Det jag menade är att enligt guiden ska man fixa sin bild i sRGB eller vad man nu kör, tills man är nöjd, och SEDAN konvertera till labbets profil, men då åker ju färgerna iväg på skärmen, vilket ju är helt rätt om skrivaren inte kan hantera de färger jag hade. Är det inte bättre då att först konvertera till labbets profil och SEDAN justera och fixa med bilden, så att man jobbar direkt i labbets profil. Då kan man ju själv bestämma vilka kompromisser som blir bäst istället för att ett konverteringsfilter ska göra detta.

Jag upplever att om man väljer "relative" vid konverteringen så blir färgerna bra, men det blir kass i nära svarta partier, där blir det grådassigt och detaljerna försvinner. Väljer man "perceptual" bibehålls detaljerna i det svarta men färgerna sticker iväg.
 
andewid skrev:
Varför då. Det är antagligen mycket bättre än att använda sRGB, eftersom bilden troligtvis oftast kommer visas på just denna skärm.

Anders,

Det du säger är sant om bilden endast skall visas på din egen bildskärm och aldrig användas till något annat.

Precis som du säger har de flesta bildskärmar en betydligt mindre färgrymd än AdobeRGB, ProPhoto RGB, Wide RGB, ECI etc. och just därför bör man arbeta i en sådan (större).

Använder du bildskärmens ICC-profil som arbetsfärgrymd kommer också bearbetade bilder att "klippas" i alla färger som ligger utanför och vara för alltid förlorade.

/G
 
steppen7 skrev:
Det var inte så jag menade, det blir utskrivet så som det ser ut på skärmen.

Det jag menade är att enligt guiden ska man fixa sin bild i sRGB eller vad man nu kör, tills man är nöjd, och SEDAN konvertera till labbets profil, men då åker ju färgerna iväg på skärmen, vilket ju är helt rätt om skrivaren inte kan hantera de färger jag hade. Är det inte bättre då att först konvertera till labbets profil och SEDAN justera och fixa med bilden, så att man jobbar direkt i labbets profil. Då kan man ju själv bestämma vilka kompromisser som blir bäst istället för att ett konverteringsfilter ska göra detta.

Jag upplever att om man väljer "relative" vid konverteringen så blir färgerna bra, men det blir kass i nära svarta partier, där blir det grådassigt och detaljerna försvinner. Väljer man "perceptual" bibehålls detaljerna i det svarta men färgerna sticker iväg.

Man kan bearbeta bilder med labbets profil - men det enklaste och det som rekommenderas är kanske att man arbetar i en stor färgrymd (förslagsvis Adobe RGB) och sparar filerna i denna. När man sedan ska publicera bilden på skärmen, skriva ut på labb, skicka till tidning etc. så konverterar man bilden. Om du sparar i en mindre färgrymd är ju dom färgerna sedan borta och konvertering tillbaka till Adobe RGB kommer inte ge ett bra resultat.

TIPS! Längst ner i i Photoshop finns en pil som pekar till höger. Klicka på den och välj "Dokumentprofil" - då har du alltid koll på vilken profil du för tillfället sitter och jobbar med.
 
Jag lägger in ett problem jag har här också.

Jag har svurit länge åt alla dessa profiler. Och nu har jag kalibrerat skärmen med referensmätutrusning så den är okey.

Men när jag skriver ut en bild så kan färgerna skilja enormt mycket, jag har en Canon i9950 så skrivaren är helt okey med alla finesser och färger som kan tänkas. Men på utskriften kan det skilja så mycket ibland så vissa färger tex en röd solnedgång blir brun eller ett blått ljus på en blomma blir helt grönt.

Hur fn får jag skrivaren att skriva ut precis som det ser ut på skärmen, jag kör Ilfords galleri smooth pearl papper för det mesta och skriver ut med en profil för det pappret.

Vad är det jag har missat? skall bilden konverteras till något, jag kör med Adobe RGB, har även testat sRGB med samma usla resultat.

Vore väldigt tacksam för en problemlösning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.