Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgklickar i svartvita bilder. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Jag använder PhotoShop 7.0 och har försökt göra vissa detaljer i bilderna i färg medan resten är i S/V. Jag förstår hur man markerar en del av bilden, för att sedan göra resten svartvitt. (Om jag nu gör rätt, jag kanske går långa omvägar.) Det sättet jag anväder mig av är att kantmarkera en del, problemet är ju bara att det bara går att göra en markering/bild. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag försöka mig på en bättre förklaring :)

Men för att göra fler objekt i färg/SV, hur ska man då gå till väga? Skulle bli mycket tacksam för en förklaring. (Gärna instruktioner för Svenska versionen av PS).

Bildexempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=401240

Mvh Anna
 
Finnns olika varianter
Enklast är nog att arbeta med mask, tryck på Q så är du i snabbmaskläge, här kan du rita/måla in det du vill ha markerat. Måla med svart eller vitt (blir rött/genomskinligt i snabbmaksläge När du trycker Q igen blir det du målat en markering.
 
Har gjort en steg för steg beskrivning för just det där.

Finns på bidebo.com

Iofs. på engelska men i korta drag så går det ut på att man gör ett nytt lager, fyller det med tex svart, sen ändrar man lager-läget till färg och så suddar man bara bort det man vill ha i färg på det svarta lagret.

Så nu har du iaf. fått några olika sätt du kan göra det på, sen vilket du väljer beror ju på vilket sätt du själv tycker verkar smidigast.
 
Joakim, det var ju en bra variant. Blir det inte begränsade möjligheter då till att justera balansen i bild?
 
R.Hammar skrev:
Joakim, det var ju en bra variant. Blir det inte begränsade möjligheter då till att justera balansen i bild?

Nejdå. Går ju fortfarande å göra tex via justeringslager eller bara å ställa sig på lagret med bilden och använda sina sätt å justera färger/nyanser/nivåer på.
 
Jag lägger oftast ett justeringslager för mättnaden, där jag drar ner den till noll. Sedan är det bara att pensla på med vit och svart pensel. Funkar prima!
 
Pegaso_Gbg skrev:
Finnns olika varianter
Enklast är nog att arbeta med mask, tryck på Q så är du i snabbmaskläge, här kan du rita/måla in det du vill ha markerat. Måla med svart eller vitt (blir rött/genomskinligt i snabbmaksläge När du trycker Q igen blir det du målat en markering.

Trycker man på Q så kan man ju bara göra rutor, inte rita/måla?
 
Joakims länk är helt klart värt ett besök, själv använder jag samma metod, men duplicerar orginalet, använder verktyget "tunna ut" på det nya lagret och suddar fram det jag vill ha i färg

// Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.