Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

136763

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har en Pantone Huey färgkalibrator, men jag vet inte om jag är dum i huvudet eller om jag använder den rätt?

Ofta så blir många svarta färger inte helt homogena, utan utbrända på många ställen. Är detta pga att bilden är "dåligt tagen" och skärmen faktiskt är såpass bra kalibrerad att den ser det, eller är kalibreringen helt fel?

Min MacBooks standardinställning brukar ge "bättre" resultat

ps. hittade ingen tråd om detta med sökversionen ds.

Hej!

jag har en Pantone Huey färgkalibrator, men jag vet inte om jag är dum i huvudet eller om jag använder den rätt?

Lite svårt att svara på det eftersom du inte berättar hur du använder den :)

Ofta så blir många svarta färger inte helt homogena, utan utbrända på många ställen. Är detta pga att bilden är "dåligt tagen" och skärmen faktiskt är såpass bra kalibrerad att den ser det, eller är kalibreringen helt fel?

Nu är det väl min tur att möjligen vara lite korkad ... :)
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att "svarta färger" blir "utbrända"? Jag antar att du menar att mörka färger blir ojämna där de borde vara jämna, men kan du beskriva lite mer utförligt eller med andra ord vad som händer med dem?

Har du möjlighet att titta på samma bilder på en annan dator så du får något att jämföra med, dvs att se om de blir konstiga där också eller om det är din skärm som är konstig.

med utbrända menar jag att tex bakgrunder som bör vara helsvarta kanske ser utbrända ut och har olika nyanser av svart och grått typ, jag vet inte om det är lönt om jag lägger upp en skärmdump, för alla skärmar är ju olika kalibrerade och då ser det kanske bättre ut.

När jag har min skärm med originalkalibreringen från apple så ser färgerna bra och jämna ut, men när jag kalibrerat med min Huey så kan jag få dehär färgskiftningarna.

det är den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1751675.htm?set=lp

som fick mig att reagera.
Från handen i ca 45° lutning mot vänstra sidan så är där en ljusare grå, sen ett litet snäpp med mörkare, och efter den ett fält med svart/grå som går mot ansiktet. Runt ansiktet är där en "gloria" med en annan grå typ. svårt att förklara dethär :p

min flickväns Compaq laptop visar bilden som min, om jag har standardkalibreringen.

Ser inget konstigt på min XL24. Mätte upp i bilden för att kolla om det fanns några fält men det verkar vara en ganska jämn svärta.

Syns fälten även i bilden på din PC när den är förminskad till max 1024 px?

det syns fortfarande rejält, men vid den förminskade bilden så är det "värre" fält

Syns inget konstigt på min XL20 heller, varken i sRGB 80 cd/m2 eller AdobeRGB 160 cd/m2.

Men, bilden är inte helt jämn i bakgrunden vilket syns om jag kollar på skärmen i kraftig vinkel (då kontrast och svärtnivå går åt pipan), eller om jag lyfter det svarta mycket (typ ändra gamma rejält) i t ex PS. Antagligen så får du, eller har du, dålig svärtnivå vilket lyfter fram dessa normalt sett osynliga defekter i bilden.

Okej, jag har väll antagligen gjort något fel vid kalibreringen.

Får kalibrera om när jag kommer hem då antar jag ^^

Syns inget konstigt på min XL20 heller, varken i sRGB 80 cd/m2 eller AdobeRGB 160 cd/m2.

Men, bilden är inte helt jämn i bakgrunden vilket syns om jag kollar på skärmen i kraftig vinkel (då kontrast och svärtnivå går åt pipan), eller om jag lyfter det svarta mycket (typ ändra gamma rejält) i t ex PS. Antagligen så får du, eller har du, dålig svärtnivå vilket lyfter fram dessa normalt sett osynliga defekter i bilden.

Hej!

Håller med, sett rakt framifrån ser bilden bra ut, men drar man lite i lågdagerteckningen syns det att den mörka bakgrunden är långt ifrån jämn, det finns en hel del små nyansskillnader där. Men, de detaljerna skall knappt gå att ana på en rätt inställd skärm.

Så något blev nog fel när du kalibrerade. Hur gick du till väga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar