Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger i PS och resten av program stämmer inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet att det finns säkert svar i den mångsidiga listan av alla trådar här på FS men kan det finnas en snäll själl här som kan kort visa mig en enkel väg ut från problemet?

Har nämligen fått en ny skärm på jobbet (TFT, DELL). Eftersom jag är på utlandsk stationering just nu är det min enda skärm som jag har tillgång till. Till min stora besvikelse stämmer färgerna inte i PS och i alla andra program (Desktop, IE, enklare bildvisare osv). Alla de programmen visar bilderna lika men inte som i PS. I PS använder jag sRGB som Color Settings. Skärmen använder tydligen något annat. Ja, jag har de senaste drivrutinerna från Dell, och det är valt till sRGB på Color Settings meny som man får med knapparna på skärmen.

Nu själva frågan. Eller två närmare bestämt.

1. Finns det något enkelt sätt färgerna att stämma?

2. Kommer folket med kalibrerade skärmar se mina bilder som jag ser dem i PS?

Har gjort ett litet experiment. Jag tänkte vara en smart ass och tänkte skicka en skärmdump som innehåller både bilden i PS och på skrivbordet till min fru i Stockholm för att hon ska se vilket stämmer bättre med originalbilden på vår skärm hemma.

Till min stora förvåning, när jag öppnade skärmdumpen i PS blev den delen som avspeglade skrivbordet korrekt återgiven. Den delen av skärmdumpen som avspeglade PS-bilden blev för mörk.

Jag har gjort en annan screenshot av det hela. Så om ni går till http://www.pbase.com/image/44163843 kan ni förstå bättre vad jag menar.

Det finns säkert en jättebra förklaring till allt detta. Jag skulle gärna vilja höra den också. Men framför allt vill jag få svar på mina frågor i den första posten. Det börjar bli rätt bråttom. Ingen snäll själl här? Mikael?

Scratchen skrev:
Har du aktiverat View -> Proof Colors -> Custom -> sRGB ?

Tack för ditt svar Jeroen!

Nej, det stod "Working CMYK - Euroscale coated v2" där! Hmmm... om det inte var redan komplicerat nog...:-( När jag nästan trodde att jag börjat få lite grepp om vad färgprofilerna innebär kommer ytterligare en inställning.

När jag ändrar till sRGB under Cistoms händer ingeting. Det händer ingeting (som jag kan se) heller även om jag ändrar till "Dell 1704FPV (min monitor) Color Profile" under Custom Proof Setup. Däremot om jag ändrar under View->Proof setup-> Monitor RGB blir bilden lik den jag har på skrivbordet. När jag stänger bilden och öppnar den igen ser jag dock den igen i "Working CMYK".

Men vi verkar vara på ett rätt spår i alla fall. Jag kan få bilden att se ut samma i PS och på skrivbordet! Men jag undrar fortfarande vilket är rätt: sRGB eller Monitor RGB? Och ska det verkligen vara så att man måste ange varje gång hur jag ska se bilden?

Det förvånar mig att ingen har svarat än så länge. Jag behöver verkligen svaret idag då jag lovade att skicka bilder men jag kan inte framkalla dem om ingenting stämmer med färgerna.

Frågan är egentligen ganska lätt för en som kan.

Vilka inställningar ska jag ha under:

1. Edit->Color Settings (har sRGB nu)

2. View->Proof Setup->Custom (har sRGB nu, men det ändras till "Working CMYK - Euroscale coated v2" varje gång jag öppnar om bilden).

3. Har "1704FPV" som enda färgprofil i Windows.

4. Är det någon annanstans man ska också peta i?

Kan inte tro att bland allt folk på FS finns det ingen som kan grundläggande principer om färgprofiler. Ok, Mikael kan vara upptagen idag men någon annan kanske?

Ändra till Windows RGB.

Under color settings kan du ändra permanent.
RGB till sRGB, Gray till Gray Gamma 2.2.
Låt CMYK'en vara ifall du inte arbetar med CMYK bilder. (Kolla också att bilden ÄR verkligen en RGB bild, annars är det inte konstigt att det blir strul).

/Henri

Tack för ditt svar, Henri!

Windows RGB under View->Proof Setup ändrar inte bilden.:-( Däremot Monitor RGB gör det, men jag är tveksam om det är rätt. Desutom behålls inte inställningen om jag öppnar bilden igen.

Jag har redan sRGB under color settings som jag beskrev i punkt 1 i förra posten.

Gray gamma 2.2 har inte löst problemet.

Jag skulle gärna låta CMYK bli men den återkommer varje förbaskade gång jag öppnar bilden.

Ja, bilden är en RGB bild vilket syns på screenshoten som jag refererade tidigare till. I fönstret till vänster efter filens namn står det RGB/8.

Finns det möjligen några andra förslag?

Nu själva frågan. Eller två närmare bestämt.

1. Finns det något enkelt sätt färgerna att stämma?

2. Kommer folket med kalibrerade skärmar se mina bilder som jag ser dem i PS? [/B][/QUOTE]

Nej på båda frågorna dessvärre.

Murtin skrev:
Använde inte sRGB i PS. Maila mig din adrees så kan du få lite utförligare instruktioner på hur du ställer in bättre.

Använde inte sRGB? Aldrig?;-) Ok, jag har mailat dig. Hoppas att du kan hjälpa mig. Jag tror i och för sig att en öppen diskussion skulle vara bättre då den kan hjälpa någon annan också.

De enda sättet du får samma färger i Photoshop som i program som inte har stöd för färgkorrigering är att använda skärmens färgrymd som arbetsprofil i Photoshop.

I de program som inte stödjer ICC-profiler/färghantering visas färgerna nämligen med den profil du valt i Windows för skärmen. Har du inte valt något färgprofil i Windows så antas automatiskt sRGB.

Du ska inte använda "proof colors" i Photoshop. Det är fel funktion. Proof colors är till för att se hur färgerna uppfattas om de konverteras till en annan färgprofil, tex om du vill se hur det blir hos tryckeriet.

I "Color settings" i Photoshop ska du alltså ställa in "Monitor RGB" som "Working Space".

andewid skrev:
De enda sättet du får samma färger i Photoshop som i program som inte har stöd för färgkorrigering är att använda skärmens färgrymd som arbetsprofil i Photoshop.

I de program som inte stödjer ICC-profiler/färghantering visas färgerna nämligen med den profil du valt i Windows för skärmen. Har du inte valt något färgprofil i Windows så antas automatiskt sRGB.

I "Color settings" i Photoshop ska du alltså ställa in "Monitor RGB" som "Working Space".

Tack Anders för svaret. Jag har kollat runt lite och du verkar kuna det här hehe...:)

Ok, nu börjar det klarna lite. Rätta mig om jag har fel.

1. Om jag arbetar i Monitor RGB (under Color settings) kommer jag se bilden exakt som den kommer att se ut i andra mina Windows program.

2. Alla andra (förutom de med samma skärm) kommer att se bilden fel (vilket jag inte vill).

3. Om jag arbetar i sRGB kommer andra mina Windows program utan ICC stöd visa bilden fel (vilket jag kan leva med iofs).

4. Alla andra med sRGB som standard profil på sina skärmar kommer att se den rätt. Naturligtvis med förutsättning att deras skärmar är någorlunda kalibrerade. Det är så jag vill ha det.

Ska jag behålla sRGB i detta fall?

I samband med det har jag en fråga till. Hur kommer det sig att "alla andra" har sRGB som standard på sina skärmar (det påstås ju att det är bästa profil fär webben) men inte jag som sitter med min "Dell 1704FPV" och ser färgerna helt fel?

1. Om jag arbetar i Monitor RGB (under Color settings) kommer jag se bilden exakt som den kommer att se ut i andra mina Windows program.

Ja, det stämmer.

2. Alla andra (förutom de med samma skärm) kommer att se bilden fel (vilket jag inte vill).

Stämmer detta med. Med det gör inget. Det är inte ett problem (ska förklara längre ner).

3. Om jag arbetar i sRGB kommer andra mina Windows program utan ICC stöd visa bilden fel (vilket jag kan leva med iofs).

Så länge du arbetar med vilken profil som helst förutom skärmens egna (Monitor RGB) så blir det fel. Inte bara med sRGB, utan med AdobeRGB och alla andra.

4. Alla andra med sRGB som standard profil på sina skärmar kommer att se den rätt. Naturligtvis med förutsättning att deras skärmar är någorlunda kalibrerade. Det är så jag vill ha det.

Problemet är att sRGB inte alls matchas av de flesta skärmar. Det blir någulunda OK, men inte rätt. Det är heller inte tanken.

Mitt tips är att du håller isär bilder som publiceras på webben och bilder du har lokalt. De bilder som du har lokalt använder du valfri profil för. De du ska publicera på webben konverterar du först till sRGB. Oavsätt så ska du låta ICC-profilen sparas med i bilden.

Nu vet jag inte vilken version av Widows du har. Men om du har Windows XP så kan jag berätta att Windows Picture and Fax Viewer har stöd för inbäddade ICC-profiler. Högerklicka på en bild och välj "Preview".

Bilden som visas i "screenshot" som jag bifogat var konverterad till gamma1.0 och har en inbäddad ICC-profil. Den visas korrekt i viewern. Se testbild: http://moment22.mine.nu/gamma.html

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    47.5 KB · Visningar: 325
Ok, nu blir det allt ljusare.:)

Jag behöver nog förhoppningsvis en sista bekräftelse.

1. Jag väljer "Monitor RGB" under color settings.

2. När jag öppnar en bild får jag frågan:
"The document "XXXX.tif" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The current RGB color management policy is to discard profiles that do not match the working space.

Embedded: sRGB IE61966-2.1
Working: Monitor RGB - Dell 1704FPV Color Prof..."

Jag svarar "Ja"

Borde jag inte konvertera den till Monitor RGB istället? Men jag kan ju inte ändra i Color Management Policies för RGB när jag väljer Monitor RGB!

3. Justerar bilden så att jag är nöjd med den och sparar den. Sparas ICC profilen i den då? Vilken? Monitor RGB Dell?

4a. Om jag ska använda bilden till webben går jag till Image->Convert->Convert to profile->sRGB

4b. Om jag ska skriva ut bilden konverterar jag till en profil som passar till skrivaren eller den som jag fått från labbet.

Stämmer det?

*edit*

4c. Om jag vill att en annan person ska se bilden på sin dator i ett program som inte stödjer ICC (säg på skrivbordet) hjälper det att konvertera i någon profil eller det är helt kört då? Om jag förstått det hela rätt är det sistnämnda.:)

4d. Om jag ska flytta bilderna till en annan dator finns det möjlighet att se dem korrekt eller måste jag konvertera dem allihopa till någon av de standard profilerna?

Senast ändrad:
Du behöver inte konvertera en bild til "Monitor RGB" om du inte vill.

Är det verkligen så viktigt att du får exakt samma färger i andra Windows-program?

Jag brukar använda sRGB om jag endast tänkte ha bilden på nätet, annars använder jag AdobeRGB eller BetaRGB som Working Space.

Sedan konverterar jag en kopia till sRGB om jag ska publicera bilden på nätet. Annars behåller jag den större profilen som jag jobbar med. Jag kör Windows XP och när jag väljer Preview så blir färgerna rätt ändå.

2. Ja, du bör konvertera, annars kommer färgerna inte stämma.

3. Ja. Bilden sparas med skärmens profil, dvs "Dell 1704...". Det förutsätter att du väljer att inkludera ICC-profilen i filen. Om du väljer "spara som" JPEG så händer det automatiskt. Väljer du "Spara för webben" måste du klicka i det i rutan.

4a. Japp

4b. Det beror på labbet. Många vill ja sRGB eller AdobeRGB. Om du fått en annan profil från labbet så konvertera till den. Jag brukar namnge mina bilder så att det är tydligt vilken profil de är ämnade för. Tex bild_AdobeRGB_16bit.tiff

4c. sRGB är närmaste. sRGB är meningen att ligga "nära" de flesta skärmar. Rätt blir det dock inte. Om han har en kalibrerad skärm kan du konvertera till hans ICC-profil. Då kommer det bli rätt.

4d.Du förlorar kvalitet vid varje konvertering. Du bör inte göra det. Skaffa helre program som kan hantera ICC-profiler. Om du har det kan du istället använda sRGB eller bättre, AdobeRGB/BetaRGB.

Vilka program är det som du använder för att se på bilder med som inte har stöd för ICC-profiler?

Tack ännu en gång för svaren Anders! Jag tror jag håller på att bli en riktig höjdare på det! :-D Det är ungefär som att stirra på en "3D" bild. Först ser man inte ett dugg och efter ett tag kommer uppenbarelsen.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar