Annons

Färgbläck till s/v utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har skrivit ut ett antal svart/vita bilder på min Canon S820 som har 6 bläckpatroner. Jag trodde att det svarta bläcket skulle förbrukas snabbast men det är PhotoMangenta och PhotoCyan som blir slut först. Jag har definierat bilderna som gråskala både vid inläsning, i photoshop och i utskrift. Det kanske är rätt att även gråskala skrivs med färger. Hur som helst utskrifterna är mycket bra. Jag skriver på ett Epson Matte Paper.Är det någon som känner till ev. test av olika papper för en Canon S820 skrivare?

I tyska ColorFoto nr 11-2002 finns det ett test där man prövat 40 olika papper , fast skrivaren var en S-900 , kanske det kan vara något ändå?
Bengt

färger används

Om du tittar med lupp på dina utskrifter så ser du att det är mest de andra färgerna som används till svartvita utskrifter. Det finns dock speciella bläckpatroner med olika gråa och svarta nyanser som ska vara bra till svartvita utskrifter. Kolla runt lite på gamla trådar.Jag hade problem med grönaktigt färgstick på Epsonpapret men lyckades bättre med tetenals papper. Fast det är väl olika med olika skrivare och inställningar mm.

Jag äger själv en S-900 så det vore jättebra om någon lyckades leta fram testet.

Väntar med spänning..

Något nytt??

Har köpt mig en s900. Vore mycket trevligt om någon kunde visa testresultat på fotopapper till s900.
Har bara skrivit ut en svartvit-bild och tycker mig se ett svagt magentaskimmer i bilden. Bilden va skriven på Canon Photo Paper Pro.

När jag skriver ut svartvitt sätter jag att bara den svarta patronen skall användas. Detta för att spara färgpatronerna. Jag har en HP 5550. Vet inte om detta fungerar på canon!

/Patrik

Zangarh skrev:
När jag skriver ut svartvitt sätter jag att bara den svarta patronen skall användas. Detta för att spara färgpatronerna. Jag har en HP 5550. Vet inte om detta fungerar på canon!

/Patrik

Detta fungerar inte på Epson Photo-skrivarna som jag provat. Däremot har jag testat med en Epson C62 och det verkar gå bra där.

Dock, om ni använder Linux har ni full kontroll äver användningen av alla 6/7 färger i Epson Photo-skrivarna (och många andra skrivare). Tex om ni vill spara färg för vanliga utskrifter kan ni sätta mättnad till 50%. Visserligen blir färgerna mattare, men mindre färg går åt.

Re: epson

nium skrev:
på min epson photo 890 funkar det att stänga av färgdelen iaf..

Är du säker? Även om det går att välja "Black" så brukar skrivaren ändå använda färg i utskriften. Prova scanna in din utskrift i hög upplösning och titta själv.

Ett problem om man stänger av färgerna på Epson skrivare (har en photo 870 själv) är att det blir sämre "upplösning", då skrivaren inte kan blanda prickar från olika färger för att göra den önskade gråtonen. Detta märks tydligt i högdagrar som nästan är vita. Där ser man de små svarta prickarna ganska tydligt. Kör man med färg blandar den väl små gula, cyan, svarta, magenta etc. Då ser man knappast prickarna med blotta ögat.

Bilden får garanterat inga stick, men jag tycker det är bättre att använda färgerna, just i högdagrar och skuggor blir det mycket mjukare.

Har en Epson Photo 1290, och på den går det att skriva med bara svart.

Precis som Danielito säger, så blir det sämre kvalitet. Ifall man skriver ut i färg blir det foto-kvalitet på utskrifterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar