Annons

färg till svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

room

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det blir samma bild om man tar en bild i färg, som man gör med de flesta digitalkameror idag och sedan gör om den till gråskala i bildredigeringsprogrammet som om man skulle ta en bild med vanlig systemkamera och sv/v film?

Knepig fråga kanske men nåt som jag klurat på ett tag...
 
Det fina med digitalfotografering är att det finns massor med vägar att gå för att göra färg till svart-vit. Tror dock inte det finns något sätt som till 100% motsvarar en bild tagen med svart-vit film. Precis som när man står i mörkrummet så kan ett och samma negativ bli väldigt olika beroende på hur man gör när man gör kopior.

I Photoshop finns ju funktionen Desaturate (heter nåt liknande på svenska) som väl är standardlösningen på hur man gör en färgbild till gråskala. Själv använder jag den inte för jag tycker inte det blir så bra och det finns väldigt lite valmöjligheter.

Jag brukar istället gå in i Lager-palletten och välja Kanaler. Där finns röd, grön och blå kanal, och när man väljer en av dessa så blir bilden svart-vit. Beroende på vilken typ av bild man har kan detta funka olika bra. För att "få loss" bilden så måste man sedan markera den, kopiera och klistra in den svart-vita i en ny bild.

Vill man använda Desaturate så finns en bättre väg. Man skapar ett nytt lager ovanpå orginalbilden som är helt svart, och väljer Desaturate som Blending (vet inte vad det heter på svenska, (färgläge kanske?)). Då blr bilden svart-vit men man kan fortfarande hålla på och justera allt i det ursprungliga färglagret.

Nu kanske jag spårade ur lite här och babblade om annat som du kanske redan visste... :)
 
Det finns även program som gör om bilden som om den var tagen med en specifik film t.ex Kodak Tri-X, Kodak T-max osv.
 
edovan skrev:
Nu kanske jag spårade ur lite här och babblade om annat som du kanske redan visste... :)

Jo iochförsig visste jag hur man går tillväga och jag använder olika knep och varianter. Men det finns säkert många därute som haft hjälp av hur man gör färg till sv/v i ps på de olika sätten du beskrev.

Jag undrade mest hur det fungerade jämförelsevis med "äkta" sv/v film o så.
 
per75 skrev:
Det finns även program som gör om bilden som om den var tagen med en specifik film t.ex Kodak Tri-X, Kodak T-max osv.

Nu står det ju att den gör om bilderna till s/v som OM de vore tagna med t ex Tri-X och dess färgkänslighet. Inget om Tri-X övriga kvaliteter som dess kornkaraktär etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.