Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på svartvitt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Ser ofta bilder som är svartvita men där en färg visas på någon detalj på fotot. Hur gör man detta? Kanske fel forum, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig!
 
Ser ofta bilder som är svartvita men där en färg visas på någon detalj på fotot. Hur gör man detta? Kanske fel forum, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig!

Det rör sig oftare om svartvitt på ett färgfoto än tvärt om. Vad man gör är att man tar bort all färg utom den man vill ha kvar. Exakt hur man gör beror på vilken mjukvara man använder, och även om man bestämt denna variabel finns det massvis med sätt att göra det på.

Om du nu menade digitala bilder.
 
Ok! tack för ditt svar. Gör man det med ett bildbehandlingsprogram då? Jag är alldeles ny och försöker lära mig lite med Picasa...
 
Om det finns möjlighet att arbeta i olika lager i Picasa är chansen stor att det även går att applicera färg till en bild. Är ingen Picasa användare själv men eftersom jag vet hur man gör i cs4 kan jag spekulera i hur det går till i Picasa, om nu bilden går att bearbeta i olika lager.

Min idé är följande: skapa ett nytt tomt bildlager (detta lager gör nu förmodligen att själva bilden inte lägre är synlig). Färgsätt nu bildlagret med den önskade färgen. Troligen finns också någon slags ”blending option” som bestämmer hur pixlarna i det färgsatta tomma bildlagret påverkar det under lagret (står den på ”normal” täcks det undre bildlagret). Vi önskar att bilden skall lysa igenom det tomma färgsatta bildlagret och väljer därmed ett sådant ”blending option” som möjliggör detta. I CS4 hade möjliga blending options varit bl. a. colour och softlight.

Hoppas ovanstående idé gett dig en guide i hur du kan tänka när du letar efter funktioner i Picasa. Om Picasa är ett för simpelt program kan du ju alltid testa Gimp, som är ett open source freeware program. Gimp Shop är ett annat alternativ som är mer likt Photo Shop.

http://www.gimpshop.com/
 
Tänkte bara tipsa om paint.net som åxå är ett hyfsat kompetent program som är relativt enkelt om man inte är så haj på bildbehandling.

Det finns som sagt ofta flera sätt att göra det på i samma program. I paint.net kan man, exempelvis, markera de områden i bilden som man vill ska vara svartvita och sedan välja "black&white". Alternativt kan man duplicera lagret så att man får två lager med samma bild. Sedan gör man den översta svartvit och så "suddar" man där man vill ha färg, så kommer lagret bakom fram.
Dessa varianter går att göra i exempelvis photoshop åxå. I photoshop har man även möjlighet att jobba med lagermasker (de kan möjligen ha lagt till det i paint.net åxå, jag har nog inte senaste versionen), vilket är lite smidigare.
GIMP har jag inte använt på länge, så jag vet inte hur det är nu för tiden. Då var det tämligen kompetent, men kändes inte så intuitivt att använda. Om gimpshop gör det hela lite mer likt photosop är det kanske inte så dumt...

Paint.net är åxå gratis, precis som GIMP.
 
Det finns ju en funktion för det i Picasa men den är väldigt enkel, man väljer en punkt som ska vara i färg, en radie på punkten och hur kraftig gränsen mellan det färgade och det svarta ska vara och trycker sen på ok. Den här är gjord på det viset: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1800729.htm?set=mp

Annars är nog mer avancerade metoder bättre att använda sig av om man vill ha en tydligare gräns mellan ett icke-runt objekt och omgivningen. Det är jag dock dålig på så andra får förklara hur man gör...
 
I en Pentax K7 kan man välja vilken färg man vill visa redan innan man tar bilden. Rätt kul funktion att ha i kameran. Skulle man välja att fota svartvitt men med en färg synlig, då väljer man den färg man önskar visa så kan man fota så mycket man vill och få den effekten direkt utan extra efterarbete i Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.