ANNONS
Annons

Extremt brusig 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
[..]
jag har försökt med alla brusreduceringsverktyg jag kan hitta (DPP, Photoshops brusreducering när man öppnar RAW-filer samt Photoshops reduce noise)

Om du är villig att lämna ut din raw-fil så finns det säkert någon eller några som vill demonstrera sina bildbehandlingskunskaper och testa ifall det går att få fram ett bättre slutresultat. ;)
 
Elbe: har du någon idé på en annan RAW-konverterare? Jag har testat med DPP och med Adobe Camera RAW. Finns det någon annan som är bra?

Den bilden som jag postat till är ett utsnitt som sedan blivit förminskad, och jag har även testat att förminska mina 50D bilder till 400D-bildernas storlek men de är fortfarande väldigt brusiga.

...

Jag använder Capture One 5.1 tillsammans med bl.a. 7D och resultatet blir mycket bra tycker jag. Lightroom provade jag lite i början men slängde ut det när version 2 kom.

Jag ser att du ska laddda upp en rå-bild. Jag ska prova på den sen med Capture One.

En fråga. På vilket sätt skalar du ner bilderna? Bicubic eller nåt annat?

Tillägg: Bilden verka ha en taskig vitbalans. Gjorde en liten justering i Capture One med brusreducering och vitbalansering samt la på en kontrastkurva. Plockade därefter in den i Paint Shop Pro och skalade ner den bicubic och la på en aning efterskärpning. Med originalet så blir det säkert mycket bättre.
 

Bilagor

  • 4533683542_79bcab6e1f_o_1.jpg
    4533683542_79bcab6e1f_o_1.jpg
    93.4 KB · Visningar: 480
Senast ändrad:
Mina synpunker

1) Om du har fått informationen att 50D skulle vara _avsevärt_ bättre än 400D på höga ISO så är det fel.

2) Det går inte riktigt att jämföra din ridhusbild och den som är tagen med MkIII i tråden här. Sannolikt är din bild tagen vid väsentligt sämre ljusförhållanden. Om jag ställer in ISO 1600 och går ut och fotar mitt på blanka dagen får jag ju ett annat brus än om jag fotar på ISO 1600 hemma i glödlampans sken. Dessutom lär det skilja på glugg.

3) Fota i dåliga ridhus/idrottshallar är nog den form av foto som ställer högst krav på din utrustning. Har man höga krav - som du tycks ha - och vill ha det brusfritt så kommer det att kosta STORA pengar, både vad gäller kamerahus och objektiv.

4) Som Canon ägare är det tufft att behöva säga detta, men om du verkligen vill ha lågt brus så är det nog Nikon D700 eller bättre som är det optimala.

Jag tror inte alls det är något fel på din 50D, däremot kanske dina förväntningar varit överdrivna. Lätt hänt när alla säljare/marknadsförare slår på stora trumman...

Jag tycker du skall behålla din 50D och köpa till en ljusstarkare glugg. 17-40 4 är väl inte den bästa gluggen för att fota inomhussport. Ett 85 1.8 skulle säkert vara ett bättre alternativ, eller det superbilliga 50/1.8. Dels vinner du ljusstyrka, dels slipper du beskära så hårt.

Bara mina tankar

Anders
 
Mina synpunker

1) Om du har fått informationen att 50D skulle vara _avsevärt_ bättre än 400D på höga ISO så är det fel.

2) Det går inte riktigt att jämföra din ridhusbild och den som är tagen med MkIII i tråden här. Sannolikt är din bild tagen vid väsentligt sämre ljusförhållanden. Om jag ställer in ISO 1600 och går ut och fotar mitt på blanka dagen får jag ju ett annat brus än om jag fotar på ISO 1600 hemma i glödlampans sken. Dessutom lär det skilja på glugg.

3) Fota i dåliga ridhus/idrottshallar är nog den form av foto som ställer högst krav på din utrustning. Har man höga krav - som du tycks ha - och vill ha det brusfritt så kommer det att kosta STORA pengar, både vad gäller kamerahus och objektiv.

4) Som Canon ägare är det tufft att behöva säga detta, men om du verkligen vill ha lågt brus så är det nog Nikon D700 eller bättre som är det optimala.

Jag tror inte alls det är något fel på din 50D, däremot kanske dina förväntningar varit överdrivna. Lätt hänt när alla säljare/marknadsförare slår på stora trumman...

Jag tycker du skall behålla din 50D och köpa till en ljusstarkare glugg. 17-40 4 är väl inte den bästa gluggen för att fota inomhussport. Ett 85 1.8 skulle säkert vara ett bättre alternativ, eller det superbilliga 50/1.8. Dels vinner du ljusstyrka, dels slipper du beskära så hårt.

Bara mina tankar

Anders

1) Vad tråkigt att jag fått fel information och intryck av andra ägare :(

2) Nej, visst är det svårt att jämföra, men jag tycker att min 50D börjar brusa markant redan vid ISO 800. Jag får ladda upp lite olika bilder så kan ni döma.

3) Absolut! Och jag förväntar mig inte brusfria resultat, men åtminstone något liknande den bilden som postades tidigare i tråden. Jag har ett 50mm f/1.8, men tycker inte att jag får till någon skärpa med det tillsammans med 50D :(


Tror absolut du har rätt, jag hade alldeles för höga förväntningar på huset från början, och då är det ju inte konstigt att det blir såhär. Tyvärr...
Vet precis vad du menar, ville dock bara testa 17-40 objektivet lite. Bilden är inte beskuren något nämnvärt, men jag kommer posta original-jpg:n och RAW-filen senare när jag kommer hem så kan alla gå in och säga sitt och kan någon få ner bruset så det blir en acceptabel bild skulle jag blir otroligt tacksam!
 
EF 50/1.8 II är inte speciellt lämpat för sportfoto eftersom dess autofokus är minst sagt oberäknelig. 85/1.8 USM däremot tror jag är en superglugg för sportfoto inomhus.

Men en liten parentes, för ca. ett år sen tog jag följande bild med min Canon EOS 1000D, bländare 5,6 och ISO 1600 som är max på den kameran: http://www.flickr.com/photos/stefansager/3651016626/in/set-72157619905826317/

Precis så som den är, ingen efterbehandling, fotad i JPG Fine. Så du ska definitivt kunna få bättre resultat med 50D.
 

Bilagor

  • 3651016626_bffca93094_m.jpg
    3651016626_bffca93094_m.jpg
    18.4 KB · Visningar: 474
Är jag ensam om att tycka att du just totalförstörde en helt okej bildkvalitet? Jag fattar inte vitsen med brusreducering, annat än mycket försiktig sådan. Det ser ju hemskt ut!

Nej, jag personligen blir mer och mer negativt inställd till brusreducering. Brus är inte farligt så länge det är rimligt - när det gäller sv/v är det ibland snyggt till och med. En del som kör mellanformats system lägger PÅ brus i efterbehandlingen för att få lite liv i bilderna... Oki, självklart så finns det fall där brus är fult, men brusfixeringen har i många fall gått över styr...
 
EF 50/1.8 II är inte speciellt lämpat för sportfoto eftersom dess autofokus är minst sagt oberäknelig. 85/1.8 USM däremot tror jag är en superglugg för sportfoto inomhus.

Men en liten parentes, för ca. ett år sen tog jag följande bild med min Canon EOS 1000D, bländare 5,6 och ISO 1600 som är max på den kameran: http://www.flickr.com/photos/stefansager/3651016626/in/set-72157619905826317/

Precis så som den är, ingen efterbehandling, fotad i JPG Fine. Så du ska definitivt kunna få bättre resultat med 50D.


Jag är djupt imponerad utav dina bilder, om de är tagna med en 1000D och ISO 1600. Men, då du säger "JPG Fine" betyder det att kameran lägger på en brusreducering själv då? Jag fotar enbart i RAW, men kan ju för skojs skull sätta på brusreduceringen och se hur resultatet blir.

Känner mig just nu väldigt uppgiven då det är milsvidds skillnad mellan våra bilder, och då är din en instegskamera. Absolut känns det som att mina borde kunna hålla samma brus... ~.^
 
Jag är djupt imponerad utav dina bilder, om de är tagna med en 1000D och ISO 1600. Men, då du säger "JPG Fine" betyder det att kameran lägger på en brusreducering själv då? Jag fotar enbart i RAW, men kan ju för skojs skull sätta på brusreduceringen och se hur resultatet blir.

Känner mig just nu väldigt uppgiven då det är milsvidds skillnad mellan våra bilder, och då är din en instegskamera. Absolut känns det som att mina borde kunna hålla samma brus... ~.^

Nej, ingen brusreducering. JPG Fine (lite osäker på om det heter exakt så) är högsta kvalité av JPG, alltså minst komprimering när bilden genereras i kameran.

Känn dig inte uppgiven, anta utmaningen istället :)
 
Tycker inte bilden ser så väldigt brusig ut dock ser det ut att vara en bild som inte är speciellt skarp och därefter har skärpts upp kraftigt vilket har gjort att resultatet inte är något vidare. Iso 800 bör inte vara några problem med 50D. Kanske har helt fel angående överskärpningen men det är så jag upplever den.
 
Mkii

superboy77: tack för dina råd. Ska tänka på det till nästa gång. Jag har läst om 1D MKII och fastnat för den, då den kostar samma som min 50D. Funderar nästan på att köpa mig en sådan om jag kan bli av med min 50:a. (Annars är ju en mkIII en dröm, den är dock lite för dyr för mig för tillfället :\)
Vet du om det skiljer mycket i ISO-hanteringen mellan mkII och mkIII?

Dina bilder är mycket imponerande, jag skulle aldrig kunna tro att du skruvat upp till 3200 ISO på den bilden! (Även om den dock inte syns i så stort format, men ändå)
Har du gjort någon sorts brusreducering på den, eller är den tagen rätt ur kameran?


Makten: Jag kan inte se bilden som postats tidigare i tråden, men jag är utav åsikten att man inte ska behöva brusbehandla bilderna, speciellt inte redan på ISO 800...

Jag har MKIIN och en 40D (som ju är ganska lik 50D i brushänseende) och jag kan garantera dig att du blir besviken vad gäller bruset. En MKII har ett snyggare brus men brusar definitivt inte mindre än en 40D/50D! Du skulle bli mycket nöjdare med din 50D om du tränade lite mer på efterarbetet. Att selektivt skärpa delar av bildens huvudmotiv och inte bakgrunden så mycket skulle ge ett helt annat resultat. Använd lagermask eller händelse/historie-penseln så kan du måla in skärpan precis där du vill ha den. Finns instruktioner här i många trådar - bara att söka på forum. Det gör stor skillnad när man inte skärper tomma enfärgade mörka ytor utan bara det som måste vara skarpt.
 
Jag tycker bilden ser övermättad ut med lite väl hög kontrast. Om så är fallet är det ju ett bra recept på hur man ökar bruset i bilden.

/K
 
Bilden är i grunden för mörk. Jag uppade exponeringen ett tredjedels steg (0,33) men skulle vilja upp en tredjedels steg till men det håller den inte riktigt för.

Skärpan är inte den bästa, bilden är mjuk. Du borde definitivt ha ett ljusstarkare objektiv.

Jag har beskurit den ungefär som din bild. Och här är resultatet från mitt recept.
Större storlek: https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/IMG_7055.jpg?w=0f1b3f7b
 

Bilagor

  • IMG_7055-2.jpg
    IMG_7055-2.jpg
    96.5 KB · Visningar: 445
Inget fel på den bilden eller den kameran! Objektivet är inte användbart i denna situation!
(jag kollade den i DPP)

Man kan inte beskära bilden för att få en större ryttare/häst - Det skulle inte ens funka med en Nikon D700 utan du MÅSTE skaffa ett lämpligare objektiv - EF 70-200 2.8L IS är något som skulle fungera.
 
Hmm, jag tycker det ser ut som skärpan ligger i leran närmast kameran längst fram. 1600 brusar även på en 7D, men man kan få det att se trevligt ut, men då ska skärpan sitta bättre än det du har åstadkommmit här. Duger för små bilder, i 50% DPP ser den användbar ut, men inte mer. Håller med om att ska du fota i ridhus bör du ha ett ljusstarkare objektiv. Med F/1.8 (eller 2 egentligen) hade du kunnat ha ISO 400 på 1/500s här.

Stefan, din länk funkar inte. Kräver nåt inlogg...
 
Hej och tack för ditt snabba svar :)

Tittade du på min bild i största storleken? (den man ser direkt när man kommer in på sidan är en förminskning, man trycker på "all sizes" över bilden för att se den i full storlek)
För mig är det en helt oacceptabel bild då bruset gör att detaljer försvinner och att färgerna blir dassiga.

Jag köpte inte en 5D just för att jag fick höra att dess AF är relativt långsam och för att dess ISO-egenskaper är likvärdiga med 50D:s.
Just nu känns det som om jag skulle köpt mig en 1D MKX istället, för jag vill ju kunna fota i ridhuset och andra ställen inomhus. T.ex. inne på Universeum eller liknande.

Är det någon som har någon erfarenhet från 1D-serien. Vilken har bäst brushantering?

Kan man på något sätt brusreducera RAW-bilderna i kameran, eller gäller den inbyggda brusreduceringen enpart för jpg?

50d isoegenskaper är INTE jämförbara med gamla 5d, 5d är klart bättre vilket jag har visat i en gammal tråd här på fotosidan.
 
Nu har jag laddat upp bilden som en .zip-fil:
http://www.mariaphoto.com/bild.zip

hoppas ni kan dra ner den. :)

Inget fel på vare sej kamera, objektiv eller skärpa. Den är 1/3 steg underexponerad enligt exif med lite fel vitbalans.

Allt ljus i histogrammet ligger till vänster om mitten och du bör eftersträva att få det in mot mitten vid fotograferingstillfället. Vill du behålla den slutartid du valt så får du höja iso till 3200 eller köra med ett steg ljusstarkare objektiv, f2,8 istället för f4. Tamron 28-75/2,8 är ett billigt och erkänt bra objektiv som jag tror räcker långt i det här fallet.

Har i Capture One 5 justerat vitbalansen, höjt bilden 1/3 steg samt lyft skuggorna ungefär lika mycket, höjt kontrasten lite samt kört med standard brusreducering.

Nerskalad till din storlek och aningen efterskärpt i PSP blir ett 400x400px utsnitt ungefär så här i jämförelse med din bild.
 

Bilagor

  • IMG_7055.jpg
    IMG_7055.jpg
    96.4 KB · Visningar: 403
  • 4533683542_79bcab6e1f_o.jpg
    4533683542_79bcab6e1f_o.jpg
    87.5 KB · Visningar: 408
Senast ändrad:
1) Vad tråkigt att jag fått fel information och intryck av andra ägare :(

Det är ju lätt att man övervärderar sina nyförvärv. Jag har en 400D, 40D och en 7D och jag måste säga att _jag_ inte ser någon påtaglig skillnad i brus vid ISO 1600 mellan de tre. Andra - inte minst Canon själva - hävdar ju att 7D är bruskungen. Antingen är det fel på mina ögon, min kamera eller så är marknadsföringen överdriven. Välj själv. :)


2) Nej, visst är det svårt att jämföra, men jag tycker att min 50D börjar brusa markant redan vid ISO 800. Jag får ladda upp lite olika bilder så kan ni döma.

Om du har din 400D kvar, fota något i hemmiljön med exakt samma inställningar. Spara ner i fotosidanformat. Jag är övertygad om att bilderna från de båda kommer att vara i princip identiska.

3) Absolut! Och jag förväntar mig inte brusfria resultat, men åtminstone något liknande den bilden som postades tidigare i tråden. Jag har ett 50mm f/1.8, men tycker inte att jag får till någon skärpa med det tillsammans med 50D :(

Det kan jag förstå. Har samma problem med mitt 50/1.8. Personligen tycker jag det är en riktigt skitglugg. Att jag föreslog den beror enbart på priset och att så många andra lovordar den.

RAW-filen senare när jag kommer hem så kan alla gå in och säga sitt och kan någon få ner bruset så det blir en acceptabel bild skulle jag blir otroligt tacksam!

Jag kollade som hastigast och jag håller med wfrank, det ser ut som om skärpan inte sitter där den skall.

På det igen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.