Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrem Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
..dvs att skärpedjupet på ett objektiv är störe ju kortae brännvidd.

.

Nej, nu får du faktiskt ge dig. Ingen meningen med att framhärda med felaktigt svammel om skärpedjupet. Läs igenom tråden från början, det finns förklarat x ggr i tråden att skärpedjupet beror på FÖRSTORINGSGRADEN OCH BLÄNDAREN...

Det är dessutom nånting du kan konstatera själv på 1 minut med de objektiv du har....

Titta på den här killen han har byggt den optik jag är ute efter, men det verkar vara rätt hemlight hur tekniekn går till, vi ser oxo bilder av den typ jag är ute efter:

http://www.kamerabild.se/artikel/egenutvecklad_teknik_gav_fint_pris_061105203852-238.html

Exakt. Jag tänkte också på den där japanen, men lyckades inte hitta honom på google. Jag får intrycket av att han "fuskat" ungefär som du beskriver det i ditt första inlägg.
Troligtvis så projiceras bilden från hans objektiv på en mycket liten yta. Sedan har han lagt till en "lupp" som inte interfererar direkt med objektivet utan bara blåser upp bildens på en större yta.
I sådana fall så fungerar det lite grand som en sökarförstorarmojäng till systemkameror.
Bilden från sökaren blir större, blåses upp, utan att för den sakens skull ändra skärpedjupet.

Eftersom ingenting är gratis så borde man också förstora den ursprungliga bildens alla defekter. Han har kanske hittat en bra avvägning mellan skärpedjup och kvalitet.

Beskrivningen av optiken liknar den som Lennart Nilsson använde, när han exvis filmade i blodådror i hjärtat. I filmerna om Lennart Nilsson såg man korta sekvenser på optiken.
När vi ser Japanems bilder finner vi att om bara skärpan ligger på hela insekten så har vi ett skräpedjup från öga till svans på kanske 3 mm till 25 mm. Översätter vid et till vanliga avstånd skulle det vara skarpt på från 0,3 meter till 2,5 meter, På bilden ser vi att det är skarpt från 3 mm till molnen, dvs oändligt. Givetvis finns optiska brister i sådan optik och skärpan är givetvis inte så hög som med ett vanligt objektiv. Men kan na komma i närheten av detta så vorde det väl kul?
Ett Gastroskop, dvs en kikarslang som man stoppar ner i magen ger något likande, dessa lär oxo finnas med kamera. Så man får bilden på magens inre på en bildskärm.
Vi får försöka söka vidare och se om det finns några bilder eller reportage på utrustningen.
Försöker vi ta en bild av en insekt med vanliga makrogrejer så får vi ju på sin höjd skärpa på en del av ögat, vi får ett teleperspektiv och oskarp på resten av djuret. Detta även om vi kan blända ner till 16, ja till och med 32. De bilder som är tagna med mycket liten bländare och visar sådant har normalt tagits med flera starka blixtar och bakgrunden blir då helsvart.

Här har han en hemsida, http://www5.ocn.ne.jp/~kuriken/html/japan/j-second.html
Där kan man se bilder i bättre upplösning. Vi ser oxo bilder av utrustningen.
Kvastskaftet som någon nämnde, gastroskopet på kameran.
Objektiv som ser ut som ett 10 mm blankt rör på 300 mm längd.
Vi ser även bidler med vanlig Makro, bälg etc, men då de dubbla blixtarna.
Men själva optikens konstruktion får vi leta vidare efter....

Man har någon form av optik som "töjer ut" så att ett så litet, kort objektiv ändå täcker ut en stor bildcirkel och hamnar på lämpat avstånd från filplanet för att kunan sitta på D80.
Någon form av optik som liknar den i ett perioskop?
Finns det någon som kan förklara detta?
Kanske går det att lösa med ett hembygge?
Ljuset från det lilla upptagningsobjektivet skapar en bild i fria luften även om det inte finns något bildupptagande material i bildplanet som fångar upp ljuset, denna luftbild kan i princip fotograferas av på helt konventionellt sätt och på så sätt överföras till sensorn i valfri kamera. Enda problemet är att makroobjektivet som används måste ha en så stor ingångspupill att hela strålknippet kan fångas upp (annars kan man få mycket kraftig vinjettering).

Ett enkelt hembyggesprojekt är att använda en helt vanlig småbildsnormal monterad omvänt på ett längre tele (eller direkt på en bälg, lagom långt rör eller liknande) och sedan göra fast upptagningsobjektivet längst fram (normalobjektivets bajonettfattning är ju riktad framåt så i sin enklaste form går det att använda ett bakre objektivlock som grund att bygga på).

Observera att oavsett hur du gör kommer varje typ av relälinsarrangemang mellan upptagningsobjektivet och kamerans sensor som ökar bildcirkelns diameter att göra att den resulterande brännvidden blir mycket längre än upptagninssobjektivets! Detta spelar lyckligtvis heller ingen som helst roll eftersom ju brännvidden som tidigare sagts i tråden inte påverkar skärpedjupet ändå:)

Jag glömde nämna att bilden med denna metod blir felvänd i sökaren (uppochner och spegelvänd) men det är mest en vanesak. Det har ju tagits många bra komponerade bilder med storformatskameror genom åren trots att fotograferna stått under skynket och tittat på en felvänd bild på mattskivan:)

Senast ändrad:
Tack Lennart för dina fakta!
Äntligen någon som är på "min sida".
Jag har kommit en bit på väg i utforskandet, och har förstått ungefär som du skriver om saken, och skall framöver göra lite experiment.
Jag avser använda ett objektiv från en FAX till de första proven! Det har inte många mm brännvidd och är symmetriskt, det funkar däför bra med avbildningskalan 1:1 , Och skall sedan fixa så den tänkta bildcirkeln kan "avfotograferas" med en vanlig makro utrustning, dvs "röret". "kvastskaftet".
Ang objektiv från en skrotad FAX så har jag labbat med objektiv från kopieringsmaskiner, de är oxo symmetriska, och med brännvidd i området 100 - 300 mm. Här liknar objektiv från skrotade overheadprojektorer oxo. Förmodligen är de lämpliga för storformatskameror där man vill komma nära. Exvis med avbildningskalan 1:1 eller nära, det är ju så det arbetar i kopieringsmaskinen, men med A3 storlek på bildcirkeln.
Fax objektivet ligger bara några mm från pappers originalet. Men har förmodligen rätt dåliga egenskaper vad gäller vinjettering, men det kan duga för att experimenterera med ett system.

Jag har även sett gastroskop till salu på exvis TRADERA och det bör innehålla en del kul optik.

Istället för att vända ett vanligt objektiv kan det bli ett förstorningsobjektiv. Vilket jag redan kör med i min bälg.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto