Tack Lennart för dina fakta!
Äntligen någon som är på "min sida".
Jag har kommit en bit på väg i utforskandet, och har förstått ungefär som du skriver om saken, och skall framöver göra lite experiment.
Jag avser använda ett objektiv från en FAX till de första proven! Det har inte många mm brännvidd och är symmetriskt, det funkar däför bra med avbildningskalan 1:1 , Och skall sedan fixa så den tänkta bildcirkeln kan "avfotograferas" med en vanlig makro utrustning, dvs "röret". "kvastskaftet".
Ang objektiv från en skrotad FAX så har jag labbat med objektiv från kopieringsmaskiner, de är oxo symmetriska, och med brännvidd i området 100 - 300 mm. Här liknar objektiv från skrotade overheadprojektorer oxo. Förmodligen är de lämpliga för storformatskameror där man vill komma nära. Exvis med avbildningskalan 1:1 eller nära, det är ju så det arbetar i kopieringsmaskinen, men med A3 storlek på bildcirkeln.
Fax objektivet ligger bara några mm från pappers originalet. Men har förmodligen rätt dåliga egenskaper vad gäller vinjettering, men det kan duga för att experimenterera med ett system.
Jag har även sett gastroskop till salu på exvis TRADERA och det bör innehålla en del kul optik.
Istället för att vända ett vanligt objektiv kan det bli ett förstorningsobjektiv. Vilket jag redan kör med i min bälg.