Hej jag undrar hur långa slutartider ni har när ni fotograferar "macro"
1: med omvänt objektiv.
2: med ett rättvänt objektiv och ett bakvänt på det rättvända objektivet.
Jag har köpt lite tillbehör.
Men för att få "ljusa bilder måste jag använda stativ och långa slutartider. gör jag något fel eller ska det vara på det viset?
För att foto insekter på detta vis måste dom jhu vara död. (rör dom sig under slutartiden blir målet suddigt)
Tacksam för svar.
Jag brukar inte använda bakvända objektiv när jag fotar makro, men jag provade just att hålla ett par objektiv bakvända med och utan rättvänt objektiv emellan.
Och nej, jag fick inte några långa slutartider enligt kamerans mätare.
Dina objektiv har väl inga bländarringar och är det inte då, som Alex skrev, att du alltid får minsta bländare? I så fall är det inte så konstigt om du får långa tider. Mina gamla objektiv har bländarring.
1: En nackdel med den här metoden är att, även om du kan ställa in rätt bländare på objektivet, du inte får någon automatisk nedbländning. Man får antingen fokusera med nedbländat objektiv, vilket är svårt, eller först fokusera med full öppning och sen blända ner. Det kräver i så fall orörligt motiv och kameran på stativ. Eller så fotar man alltid med full bländaröppning.
2.I det här fallet fungerar det bakvända objektivet som en närbildslins. Det skall alltid vara fullt öppet. Fördelen är att du behåller all automatik. En nackdel, åtminstone med de objektiv jag testade, var att jag fick en cirkelrund bild p g a vinjetteringen.
Om det inte går att fixera bländaren på dina objektv skulle en lösning kunna vara att du köper ett billigt äldre begagnat objektv med bländarring och lämplig brännvidd (vilken den nu är?). Det räcker ju att objektivets filterdiameter passar dina omvändningsringar. Så fattningen spelar ingen roll.
När du tog den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2350902.htm vad använde du för objektiv då? P g a det ovanligt stora skärpedjupet antar jag att bländaren var mycket liten.
Olle