Advertisement
ANNONS
Annons

Extrem makro + slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Hej jag undrar hur långa slutartider ni har när ni fotograferar "macro"

1: med omvänt objektiv.

2: med ett rättvänt objektiv och ett bakvänt på det rättvända objektivet.

Jag har köpt lite tillbehör.

Men för att få "ljusa bilder måste jag använda stativ och långa slutartider. gör jag något fel eller ska det vara på det viset?

För att foto insekter på detta vis måste dom jhu vara död. (rör dom sig under slutartiden blir målet suddigt)

Tacksam för svar.

Har du kollat i vilket läge bländaren är på det bakvända objektivet? Om objektivet inte har bländarring måste du väl kanske tejpa bländarreglaget så det inte är på minsta bländaröppning, har för mig att det är normalläge då det inte är monterat på kameran.

Har dock aldrig testat omvända objektiv själv så det kan ju vara något annat som spökar.

Blixt

En liten blixt som sitter på förlängningskabel!
På så vis kan du BÅDE få liten bländare (för skärpedjupet blir väldigt kort i makro) och kortare tid (slipper stativet).
Har du Nikon, så är kombinationen TTL kabel (finns billigare pirat) + SB 400, otroligt smidigt.
Sätt kameran på bl. 11 eller något sånt, exponeringstid till ca 1/125 sek, då kan du få kvar lite av det "naturliga" ljuset, samtidigt blixten ger en skarp bild. (Kameran i M-läge)

/ Mats G

Hej
Jag förstår ditt problem mycket väl. Det är det klassiska problemet man stöter på i makrofoto. Ljuset räcker inte. Jag har fotat mycket växter och då kan man väl tycka att problemet är litet. Från början använde jag fönsterljus och då hamnade tiderna ofta på typ 4 sekunder. Det fungerade på stående växter men hängande amplar slutade aldrig att svänga så de blev tillräckligt skarpa. Så småningom övergick jag till studioblixtar. Du har helt klart stött i problem nummer 1A inom makrofoto. Det finns inga genvägar. Du måste hitta vägar att få tillräckligt ljus eller vägar att hantera långa exponeringstider.
Om du vill se mina växtbilder kan du titta in på min hustrus hemsida ww.tuijasgessar.se

Hälsningar och lycka till
Lars Hedin

Du glömde ett w i adressen. Vad härligt det är med blomnördar. Jag själv är kaktusnörd och med i kaktusklubb. Det är väldigt många som skrattar åt detta men det bjuder jag på.

Jag får tacka för alla svar.

Jag får helt enkelt använda långa slutartider på döda insekter (eller nerkylda) :)
Då jag använder dubbla objektiv mot varandra eller omvänd objektiv.

En ringblixt kan också fungera bra. Det finns både dyra och billiga, men förmodligen inte lika billiga som en hemmagjord softbox. :)

Hej jag undrar hur långa slutartider ni har när ni fotograferar "macro"

1: med omvänt objektiv.

2: med ett rättvänt objektiv och ett bakvänt på det rättvända objektivet.

Jag har köpt lite tillbehör.

Men för att få "ljusa bilder måste jag använda stativ och långa slutartider. gör jag något fel eller ska det vara på det viset?

För att foto insekter på detta vis måste dom jhu vara död. (rör dom sig under slutartiden blir målet suddigt)

Tacksam för svar.
Jag brukar inte använda bakvända objektiv när jag fotar makro, men jag provade just att hålla ett par objektiv bakvända med och utan rättvänt objektiv emellan.
Och nej, jag fick inte några långa slutartider enligt kamerans mätare.
Dina objektiv har väl inga bländarringar och är det inte då, som Alex skrev, att du alltid får minsta bländare? I så fall är det inte så konstigt om du får långa tider. Mina gamla objektiv har bländarring.

1: En nackdel med den här metoden är att, även om du kan ställa in rätt bländare på objektivet, du inte får någon automatisk nedbländning. Man får antingen fokusera med nedbländat objektiv, vilket är svårt, eller först fokusera med full öppning och sen blända ner. Det kräver i så fall orörligt motiv och kameran på stativ. Eller så fotar man alltid med full bländaröppning.

2.I det här fallet fungerar det bakvända objektivet som en närbildslins. Det skall alltid vara fullt öppet. Fördelen är att du behåller all automatik. En nackdel, åtminstone med de objektiv jag testade, var att jag fick en cirkelrund bild p g a vinjetteringen.

Om det inte går att fixera bländaren på dina objektv skulle en lösning kunna vara att du köper ett billigt äldre begagnat objektv med bländarring och lämplig brännvidd (vilken den nu är?). Det räcker ju att objektivets filterdiameter passar dina omvändningsringar. Så fattningen spelar ingen roll.

När du tog den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2350902.htm vad använde du för objektiv då? P g a det ovanligt stora skärpedjupet antar jag att bländaren var mycket liten.

Olle

2.I det här fallet fungerar det bakvända objektivet som en närbildslins. Det skall alltid vara fullt öppet. Fördelen är att du behåller all automatik. En nackdel, åtminstone med de objektiv jag testade, var att jag fick en cirkelrund bild p g a vinjetteringen.
När jag provade igår med min småbildskamera så använde jag ett 45 mm objektiv (motsvarar 30 mm på Pentax DSLR) monterat på huset. Idag provade jag med ett 90 mm objektiv och fick en rektangulär bild i sökaren med endast lite vinjettering. Man bör alltså ha ett tele monterat på kameran. Sen kan man använda olika brännvidder på det bakvända objektivet. Ju kortare brännvidd, ju fler dioptrier på "närbildslinsen" och ju större förstoring.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar