LennieA
Medlem
Jag har några såna slingor, två meter i spiral som jag gjorde en "ljushylla" av som ger massor med ljus. Nu används den inte för foto men du har koll på att färgtemp inte är samma sak som spektrum... men du är kanske inte färgkänslig?
Du kan låta blixtarna gå genom ett A4 på 30cm håll. Kan det vara bra? Keep it simple. Du kan tom bygga en diffuserbox med några A3-A4 och tejp.
Hur räknar man på såna här modeller?
Nej det hade jag inte koll på. Färgen kommer nog spela mindre roll då vi mest troligt kommer vilja ändra den sen i all fall. Men för korrekt färgåtergivning så är det blixtar som gäller?
Låter rätt intressant att köra blixten genom ett papper. Blir aningens mera utrymmeskrävande dock. Blir det många matrial så blir det snabbt tråkigt att flytta blixten efter varje vinkel. Därav 8 lampor i en cirkel.
Det slutgiltiga målet är att koppla ihop allt mot en mindre dator så jag inte ska behöva ta bilderna från alla 8 vinklarna manuellt. Eller 9 blir det nog. Kommer nog behöva en med belysning uppifrån också tror jag.
Mattematiken bakom är långt utanför min kunskap Tekniken kallas för photometric stereo https://en.m.wikipedia.org/wiki/Photometric_stereo