Annons

Extern skärm!

Produkter
(logga in för att koppla)

warcloud

Ny medlem
Kanske ingen som vet detta men det är väl värt ett försök.
Jag har en bärbar dator vilket är svårt att ha när man sysslar med bilder. Så jag hade tänkt köpa en extern skärm. Någon som vet någon bra skärm som rekommenderas när man sysslar med just bilder. Helst ska ju skärmen detsamma som visas på kamera displayen. Inte för mörkt inte för ljust. De rätta färgerna...

Jag skulle rekomendera en eizo! har själv en sådan, dem kostar skjortan men det är fina färger, för att färger och ljuset skall vara "rätt" så får du köpa en skärmkalibrator som du kalibrerar din skärm med.

Så skärmen har ej så stor betydelse? Har du någon länk om skärmkalibratorn? vart man kan köpa den och lite fakta?

Skärmen har stor betydelse, men även en dyr bra skärm behöver kalibreras. profitionella fotografer kalibrerar sina skärmar varje vecka eller för varje ny uppgift beroende på hur bilderna ska användas. Det finns olika typer av lcd paneler i bildskärmarna, den vanligaste och billigaste är Tn. Tyvärr så är det fysiskt omöjligt att få optimala färger ur en Tn panel. Så du ska helst köpa en skärm som har någon annan typ av panel t.ex pva/mva eller ips. om du går in på prisjakt.se så har dem en kategori för skärmkalibratorer. paketet som Jonas länkat till är ett riktigt trevligt paket. Det kan dock verka lite dyrt med 5000 för en 22" men om man vill ha korrekt färgåtergivning så kostar det.

Lånar tråden. Min (stationära) burk börjar bli gammal och jag funderar på Laptop. Men om man har extern skärm, hur kör man praktiskt? Ska man ha extra tangentbord förutom stor skärm? Hur gör man det bra praktiskt, kan man ha laptopen igenslagen och skärmen ovanpå? Hur gör man för att få det praktiskt?

Tacksam för svar!

Det fungerar faktiskt väldigt smidigt det enda du gör är att du kopplar in skärmen väljer att du vill köra utökat skrivbord i windows och så blir det att skrivbordetförlängs ut på den externa skärmen. så då använder du samma tangentbord och mus som vanligt. vilket är väldigt smidigt och beroendeframkallande. om du vill köra med laptopen ihopfälld så går det med då får du ställa in att han inte ska göra något nör du fäller igen den och sedan köra med externt tangentbord och mus! vet inte riktigt vad man tjänar på det dock! fick du svar på dinaa funderingar eller vill du ha svar på något mer?

Jo det var just det praktiska jag var ute efter, och två skärmar verkar ju inte bli fel inser jag nu - så det blir till att använda laptopens tangentbord. Tack för svar Per!

Hejsan

Jag går också i skärmköpar tankar, och länken till Dustin med Eizoskärmen och Spydern var riktigt intressant, dock vill jag ha minst en 24" skärm.

Har ni något bra tips att ge där som inte kostar hutlösa pengar utan mer runt 5000??

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto