Annons

extern hd som INTE crashar

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske blir bättre med SSD när de kommit ner i pris.
Men hur många mekaniska hårddiskar har gått sönder. Gissningsvis någon procent per år?

Men just nu känns det som om procenthalten är högre för SSD än för mekaniska diskar. Men som sagt, vi har inte köpt in så många att jag kan med statistisk säkerhet säga att detta stämmer. För mekaniska diskar är det cirka 10 hårddiskar per år (vi har cirka 2000 datorer).

Senast ändrad:
Jag tror att en SSD skulle lösa en stor del av problemet eftersom den inte blir i närheten så varm som en vanligt HD.

SSDer har dock problemet att dom är svindyra i större storlek vilket oftast gör dom ointressanta.

/Karl
Notera att SSD diskar stressar kislet varje gång det skrivs. Där har vi ett slitage. Förr i tiden klarade flashminnen bara 100 000 skrivningar men nu är det bättre.

Har haft diskar från Hitachi, Seagate, Western Digital, LaCie m.fl. Samtliga har kraschat vid något skede. Diskar har en tendens att göra det helt enkelt, det är tyvärr lite lotto.

Men just nu känns det som om procenthalten är högre för SSD än för mekaniska diskar. Men som sagt, vi har inte köpt in så många att jag kan med statistisk säkerhet säga att detta stämmer. För mekaniska diskar är det cirka 10 hårddiskar per år (vi har cirka 2000 datorer).

Med den statistiken sa haller era diskar langt over 100 ar :)

Den IT-avdelning som jag arbetar på köper vi in cirka 400 datorer/år (90% bärbara). Majoriteten av dessa har fortfarande mekaniska hårddiskar, men SSD kommer främst bland de bärbara datorerna. Detta gör att jag tyvärr inte har något stort statistiskt underlag för SSD diskar. Men av de datorer som vi har köpt in med SSD har förhållandevis många diskar bytts ut pga att dom har gått sönder.

Har inte haft en enda "vanlig" HD krascha sen jag började använde dem på 80-talet (5 meg, stora saker!). Dock fick jag min första SSD disk i en Dell på jobbet och den totalhavererade efter en månad.

Hög tillförlitlighet i stillastående och vibrationsfria miljöer får man med vanliga mekaniska diskar.
"Vanliga" diskar kan vara rätt ovanliga oxo, dvs specialdesignade för just hög tillgänglighet. Dessa har en tendens att bli en hel de dyrare, det är sällan det lönar sig, om man inte har svårtillgängliga hårddiskar.

SSD används bara där prestanda och vibrationer kräver det.

Har inte haft en enda "vanlig" HD krascha sen jag började använde dem på 80-talet (5 meg, stora saker!). Dock fick jag min första SSD disk i en Dell på jobbet och den totalhavererade efter en månad.

Har du aldrig någonsin haft en HD som kraschat måste jag ifrågasätta hur mycket du faktiskt använt dina datorer... har använt datorer sen i början av 90-talet, flitigt, och jag vet inte hur jäkla många diskar jag haft som kraschat. Men då pratar vi lång uptime och mycket flitigt användande, och det ÄR trots allt lite av en förbrukningsvara.

Har du aldrig någonsin haft en HD som kraschat måste jag ifrågasätta hur mycket du faktiskt använt dina datorer... har använt datorer sen i början av 90-talet, flitigt, och jag vet inte hur jäkla många diskar jag haft som kraschat. Men då pratar vi lång uptime och mycket flitigt användande, och det ÄR trots allt lite av en förbrukningsvara.

Har kört Linux & UNIX sedan 1993.
SCSI av ALLA sorter hårdvaru och mjukvaru RAID, IDE osv. På servrar med normala tjänster som ftp, mail, dns, web snurrat 24/7.

Jag har haft ETT diskras i min miljö, vad gör jag för fel?

Har kört Linux & UNIX sedan 1993.
SCSI av ALLA sorter hårdvaru och mjukvaru RAID, IDE osv. På servrar med normala tjänster som ftp, mail, dns, web snurrat 24/7.

Jag har haft ETT diskras i min miljö, vad gör jag för fel?

Jag vet inte, för dålig kylning kanske.

/Karl

Ja du, har jobbat professionellt som programmerare/teknisk arkitekt i 16 år, plus att jag haft det som rejäl hobby sen 1981, så det har blivit en och annan timme framför skärmen. ;-) Men nä, inte en enda HD har dött i min ägo. De jag känner som haft HD kraschar har oftast haft problem med externa diskar, och jag misstänker att i många fall är det för att de inte använts ofta.

Just nu har jag 7 diskar snurrande här hemma, Hitachi, Seagate och WD. Några är 5-6 år gamla och går finfint.

Ja du, har jobbat professionellt som programmerare/teknisk arkitekt i 16 år, plus att jag haft det som rejäl hobby sen 1981, så det har blivit en och annan timme framför skärmen. ;-) Men nä, inte en enda HD har dött i min ägo. De jag känner som haft HD kraschar har oftast haft problem med externa diskar, och jag misstänker att i många fall är det för att de inte använts ofta.

Just nu har jag 7 diskar snurrande här hemma, Hitachi, Seagate och WD. Några är 5-6 år gamla och går finfint.

Jag har heller inte råkat ut för särskilt många diskkrascher. Faktiskt den enda på 15 år är en 10GB IBM Deskstar, som ju med öknamnet Deathstar var mer eller mindre garanterade att falera :)

Det var väldigt låga siffror. Vad hände med medianlivslängden 5 år? Eller byter ni datorer så ofta att de inte hinner bli så gamla?

Jag har väl 10, 15 beroende på hur man räknar. Av de som är över 5 år har mellan en tredjedel och hälften kraschat. De står på 24/7.

Har haft både interna och externa som kraschat, har nu telias säker backup, så fort jag lagt in en ny bild läggs den över till deras disk, tror det kostar 29:- månad för obegränsad plats, känns helt tryggt nu.

Har haft både interna och externa som kraschat, har nu telias säker backup, så fort jag lagt in en ny bild läggs den över till deras disk, tror det kostar 29:- månad för obegränsad plats, känns helt tryggt nu.

Vad är haken? Det där låter nästan för bra. Bandbredd? Tillgänglighet? Vad lovar de?

Edit:

"Med 15 GB data tar det minst 2 dygn."

Dvs om jag ska backa mina 2 TB kommer det ta över ett halvår att få upp dem dit.

De klarar inte heller filer större än 250MB så glöm PS.

Nu var jag ironisk, ett diskras sedan 1993 får man väl säga är rätt bra. Speciellt när jag har uppåt 20 st rullande samtidigt i dagsläget. Då är väl 50% 24/7

Jag har inte haft ett enda ras sedan 1993 heller, byter man diskar lite då och då så brukar dom sällan rasa.
Vad har du får något där du kör 10 diskar 24/7? Inte ens min webserver går diskar 24 timmar om dygnet, dom brukar stå still ett par timmar per dygn.

/Karl

Vad är haken? Det där låter nästan för bra. Bandbredd? Tillgänglighet? Vad lovar de?

Edit:

"Med 15 GB data tar det minst 2 dygn."

Dvs om jag ska backa mina 2 TB kommer det ta över ett halvår att få upp dem dit.

De klarar inte heller filer större än 250MB så glöm PS.

Ja tog ett par veckor innan allt var över men det var det värt. Har kört pc från 8086 tiden inte många hd krascher men varje gång likaa irriterande. Skönt o slippa ha en massa hårddiskar, och för mig passar det bra med telias lösning, har väldigt få filer över 250mb.

Ja tog ett par veckor innan allt var över men det var det värt. Har kört pc från 8086 tiden inte många hd krascher men varje gång likaa irriterande. Skönt o slippa ha en massa hårddiskar, och för mig passar det bra med telias lösning, har väldigt få filer över 250mb.

Har man någon större kan man alltid splitta den, dom flesta komprimeringsprogram har stöd för sådant. Gratis och bra är 7-zip.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto