Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
extern hd som INTE crashar
- Trådstartare tomasbz
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
.....
Det är inte diskarna som pajjat, utan styrenheterna..
Denna räddar havererade externa burkar som kraschat.
http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_drive_adapter
Bara att plocka ut själva disken och köra i denna.
Annar är nog de flesta externa "lådor" lika bra eller dåliga. Verkar som att konkurrensen pressar marginalerna ner till "skräp-komponenter" så de håller inte.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Har du funderat på SSD? Inga rörliga delar - som ett minneskort. 120GB kostar ca 1600:-. För bäst prestanda som extern USB 3.0 eller firewire 800 eller om thunderbolt stöds ta det.
ebermark
Avslutat medlemskap
Eller e-sata, inte att förglömma.Har du funderat på SSD? Inga rörliga delar - som ett minneskort. 120GB kostar ca 1600:-. För bäst prestanda som extern USB 3.0 eller firewire 800 eller om thunderbolt stöds ta det.
ztenlund
Aktiv medlem
onödigt att köpa en sån där pryl för 279:- när det bara är att koppla in disken precis som vilken vanlig disk som helst när man skruvat ut den ur sin låda.
Det blir dock ganska svårt om man enbart har en bärbar dator, vilket inte är ovanligt.
Dock verkar det isf smartare att köpa ett löst extern chassi att smacka i disken i istället för att en dylik kabellösning.
Mesch
Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny extern hd, men jag är rädd. Har haft 3 st som pajjat (3,5"), 2 maxtor och 1 iomega. För 2 av mina vänner har det hänt oxå (wd)..
Är det någon som kan rekomendera en hd som håller?
Ps: Det är inte diskarna som pajjat, utan styrenheterna..
Jag har två LaCie och kompisar som har liknande Ingen har gått sönder. Om det är tur eller om de faktiskt är bra..tja jag vet inte
Har kört en del LaCie på jobbet oxo utan problem.
Senast ändrad:
ebermark
Avslutat medlemskap
LaCie skulle jag då inte köpt, dom är ökända för att paja.Jag har två LaCie och kompisar som har liknande Ingen har gått sönder. Om det är tur eller om de faktiskt är bra..tja jag vet inte![]()
Falumas
Aktiv medlem
Anledningen till att dom pajjar är att dpm inte är gjorda för kontinuerlig drift, dom överhettar. Leta efter någon HD-låda med fläkt om du måste ha den igång för jämman. Ibland räcker det att titta över sina strömsparfunktioner så att hårddisken stannar när den inte används.
/Karl
/Karl
Per_62
Aktiv medlem
Om man köper en lös hårddisk av känt märke, tex Samsung, Western Digital, Seagate mfl som monteras i ett externt kabinett finns hopp om att hårddisken håller längre. Däremot om man köper en fabriksmonterad extern enhet så vet man oftast inte vilket fabrikat det är på hårddisken och därmed en risk för att den inte är så bra.
Utöver detta så kan E-SATA vara bra i det externa kabinettet då man erhåller hög överföringskapacitet följt av USB 3.0 och USB 2.0. Dock måste PCn vara utrustad med USB 3.0 anslutning för att kunna dra nytta av USB 3.0 hastigheten.
Den tidigare nämda Deltaco Universal Drive Adapter (SATA / IDE till USB 2.0) kan vara ett alternativ till ett externt kabinett men klarar bara USB 2.0 samt hårddisken är inte speciellt skyddad då det bara är en kabel som ansluts till hårddisken.
Samt se alltid till att säkerhetskopiera viktiga filer på flera hårddiskar som helst inte skall finnas i samma byggnad om brand eller stöld inträffar.
Kalkylera med att en hårddisk kommer att gå sönder en vacker dag och om man då inte har gjort säkerhetskopior kan filerna vara ett minne blott. Samt bäst är nog att inte ha igång dessa externa hårddiskar förutom när man gör säkerhetskopior.
Utöver detta så kan E-SATA vara bra i det externa kabinettet då man erhåller hög överföringskapacitet följt av USB 3.0 och USB 2.0. Dock måste PCn vara utrustad med USB 3.0 anslutning för att kunna dra nytta av USB 3.0 hastigheten.
Den tidigare nämda Deltaco Universal Drive Adapter (SATA / IDE till USB 2.0) kan vara ett alternativ till ett externt kabinett men klarar bara USB 2.0 samt hårddisken är inte speciellt skyddad då det bara är en kabel som ansluts till hårddisken.
Samt se alltid till att säkerhetskopiera viktiga filer på flera hårddiskar som helst inte skall finnas i samma byggnad om brand eller stöld inträffar.
Kalkylera med att en hårddisk kommer att gå sönder en vacker dag och om man då inte har gjort säkerhetskopior kan filerna vara ett minne blott. Samt bäst är nog att inte ha igång dessa externa hårddiskar förutom när man gör säkerhetskopior.
Damm på sensorn
Aktiv medlem
och jag vill ha en bil som inte går sönder...
jaan v
Aktiv medlem
och jag vill ha en bil som inte går sönder...
Mmm, minns med saknad min 740
rautio
Aktiv medlem
Det enda jag kan rekommendera är g-technology produkter. Det är hitachis bränd och gör skitbra hd. Dom kostar lite mer än det du köper på varuhusets hyllor, men hos mej har det betalt sej tillbaka mångfaldigt då jag inte behöver köpa nya diskar två gånger om året. http://www.g-technology.com/
vaktmästaren
Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny extern hd, men jag är rädd. Har haft 3 st som pajjat (3,5"), 2 maxtor och 1 iomega. För 2 av mina vänner har det hänt oxå (wd)..
Är det någon som kan rekomendera en hd som håller?
Ps: Det är inte diskarna som pajjat, utan styrenheterna..
Det finns inte!
ALLA hårddiskar kraschar, förr eller senare!
erro.se
Aktiv medlem
Genom åren har jag väl haft kanske 15 olika externa diskar av blandade märken: WD, Iomega, Lacie m.m. Ännu har ingen disk eller elektronik pajat. Kanske haft tur, vad vet jag? Men förr eller senare så går ju allting sönder. Tur då kanske att jag då och då byter ut mina diskar till större och större.
tomasbz
Aktiv medlem
Det finns inte!
ALLA hårddiskar kraschar, förr eller senare!
Om du läste vad jag skrev lite nogare i tråden.....
rautio
Aktiv medlem
Genom åren har jag väl haft kanske 15 olika externa diskar av blandade märken: WD, Iomega, Lacie m.m. Ännu har ingen disk eller elektronik pajat. Kanske haft tur, vad vet jag? Men förr eller senare så går ju allting sönder. Tur då kanske att jag då och då byter ut mina diskar till större och större.
Så handlar det ju också om hur mycket man använder dem. En hobbyfotograf kanske sätter igång sin disk en gång i månaden för backup och då blir det inte så mycket timmar på den (det är heller inte bra att disken står och inte används). i dagligt yrkesbruk kan det vara att den spinner 4-5 timmar om dan ifall man kör materialet från extern. Det att du bytt ut diskar har nog varit din räddning