Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

carldanielsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på en bra och säker extern hårddisk för runt 1000 lappen(lite mer funkar det också). 500 GB eller 1 TB.

Hej
Jag har en sådan här, fast 500 gb. Funkar jättebra och stängs ner när jag stänger datorn. 5 års garanti känns också bra

SEAGATE FREEAGENT DESKTOP 1TB USB 2.0

Hade en Lacie 500GB som var ganska seg och dessutom kraschade nyligen så det vill jag inte rekomendera som ersättare skaffade jag en Buffalo 500GB för 695 kr den är klart snabbare och hopperligen hållbarare.

Valde mellan 500GB och 1TB och ångrar lite att jag valde den mindre, prisskillnaden var inte så stor men sånt är livet.

Hårddisk

western digital är bra diskar som går svalt och håller bra...Om du är rädd om din data lägg några extraslantar på en bra disk och titta inte på största i första hand. Billig lagringsyta är just billigt och pajar disken är ju bilderna i värsta fall borta... Som portabelt kör jag oftast en freecomdisk (wd sitter i) som ska tåla fall från 1,5 meter. Har inte vågat prova men det är smart med integrerad kabel som inte försvinner och disken är tämligen snabb trots att det är en 2,5`"...

Hade en Lacie 500GB som var ganska seg och dessutom kraschade nyligen så det vill jag inte rekomendera som ersättare skaffade jag en Buffalo 500GB för 695 kr den är klart snabbare och hopperligen hållbarare.

Har också haft en Lacie som jag haft problem med.

Därefter har jag bara haft western digital som fungerat klockrent.

Valde mellan 500GB och 1TB och ångrar lite att jag valde den mindre, prisskillnaden var inte så stor men sånt är livet.

Jag har också haft problem med Lacie. Dessutom fick jag ta garantiärendet direkt med Lacie i Frankrike. Det gick inte bra alls.

Jag har 3 st Western Digital som alla funkar bra. En kör jag med e-sata. Två med USB.

Sorry om jag lånar tråden men:

Någon som vet nån bra hårddisk på 160GB, finns ju en del Western Digital men har inte så stor koll på pris och ej heller om de finns "bättre"!

Jag kör med Western Digital WD Passport. Finns vad jag vet som 160, 250 o 320 GB med ca pris 740:--1150:- beroende på storlek.

Jag använder 2 st 250 GB och kör USB 2 på dom samt deras medföljande programvara för synkning vilket funkar kanon.
Fördelen är att de är tysta, ingen fläkt mm och att de är portabla vädligt små till formatet. alltså lätta att ta med sig och förvara.

Har lagt upp synkningen så att jag med automatik synkar mina bildbibliotek på PC:n till båda diskarna samtidigt när jag stänger av PC:n.

Dom flesta USB-diskarna saknar bra ventilation och mår därför dåligt av att gå dygnet runt. Titta därför att disken stödjer energisparmöjligheterna och kan slå av sig när man inte använder den.

/Karl

Jag har ett gäng externa USB-diskar (500GB) för backup och kör dom bara just medan jag skriver till dom, tror det är en bra idé för dom blir rätt varma om dom står på för länge.

LaCie verkar ha för många problemrapporter för att jag vill prova dom. Jag tror man ska också undvika tjusiga designerlådor, funktion måste gå före form här så välj såna som har rejälare lådor med lite luft i.

Jag kör Western Digital, Iomega och Xtend (Samsung). Min strategi är att dubblera backupdiskarna med olika fabrikat i paren för att kanske minska sannolikheten att båda i ett par kånkar samtidigt.

Jag tycker det verkar vara bäst att ha runt 500GB, lockande med större men än så länge blir det mycket utrymme som inte används för min del iallafall.
Western, Iomega och Seagate verkar vara bra märken.

Hur funkar det med E-sata tycker du Torsten?
Bra om man kör hårdisken på samma dator hela tiden eller?

Den fungerar som en intern hårddisk för mig. Visst kan man flytta den till en annan dator. Den har även USB anslutning om man vill flytta den till en dator som inte har e-sata anslutning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar