Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tänkte skaffa mig en extern hårddisk på 200-300GB för mina bilder. Har sneglat på Lacies d2. Någon som har några erfarenheter av dem eller liknande diskar?
 

Bilagor

  • d2[1].jpg
    d2[1].jpg
    3.9 KB · Visningar: 1,035
Har du kollat så det inte blir billigare att köpa ett extern rack och valfri hårddisk? Jag kom just över ett för 250 +moms, nu fattas bara en hårddisk. Samma sak i slutändan, men billigare.
 
Skagg skrev:
Har du kollat så det inte blir billigare att köpa ett extern rack och valfri hårddisk? Jag kom just över ett för 250 +moms, nu fattas bara en hårddisk. Samma sak i slutändan, men billigare.
Jo, det blir billigare...men jag tycker Lacie är snygga:) Och de finns med både firewire 400/800 och USB 2.
Och de lär vara knäpptysta också, inga fläktar. Men det kanske vanlig disk med rack är också?
 
Calle S skrev:
Jo, det blir billigare...men jag tycker Lacie är snygga:) Och de finns med både firewire 400/800 och USB 2.
Och de lär vara knäpptysta också, inga fläktar. Men det kanske vanlig disk med rack är också?

Har inte stoppat i någon hårddisk än så det kan jag inte svara på...
 
jag har haft lite erfarenheter med LaCie.. fast versionen som har ett metallhölje.. som jag tycker är väldig snygg.. samt bra då den avleder värme väldig bra.. den hade USB 2.0 så överföringen det inget fel på.. 700MB filer på ca 45sec.. tyst var den oxå.. om du vill ha helt mobilt som du kan använda till en bärbar dator så ska du köpa deras "Mobile" version då den inte behöver extern strömförsöjning..(går på ström från FW/USB) fast väldig dyrt.. 80GB för 2675kr hos Inet..
 
Köpte den av en polare som är återförsäljare, men det var extrapris på den då, därför den var billig. Den ser plastig ut på bilden, men det är den inte. Snygg borstad aluminium.
Grejen bredvid (vänster) är min bärbara mellanlagring som jag också köpte utan hårddisk.
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    45.4 KB · Visningar: 999
Jag har två d2:eek:r på 250 GB vardera som fungerat problemfritt i snart ett år.

+ Utseendet
+ La Cie är bra på att hålla drivrutinerna aktuella
+ Snyggt skrivbordsrack för fyra enheter
+ Tysta jämfört med andra diskar (men inte helt)

- Priset
 

Bilagor

  • lacierack.jpg
    lacierack.jpg
    33.4 KB · Visningar: 961
Britiska tidningen Digital Photo har ett test i sitt augustinummer. Maxtor OneTouch slog alla med hästlängder...nästan. Absolut bäst i testet hur som helst. Har inte läst testet ännu....
 
barret skrev:
Britiska tidningen Digital Photo har ett test i sitt augustinummer. Maxtor OneTouch slog alla med hästlängder...nästan. Absolut bäst i testet hur som helst. Har inte läst testet ännu....
Bäst i vadå? Har du tidningen och kan komma med en liten rapport? Pleeeze;-)
 
Hej!
De har kampanj på LaCie d2 Extreme 250GB 8MB Firewire 400/800 på inwarehouse (Länk). Den ska vara väldigt tyst och utan fläkt och vara väldigt snabb. Har dock inte testat själv, men har en kompis som har en sådan.

/Jacob
 
Skagg skrev:
Köpte den av en polare som är återförsäljare, men det var extrapris på den då, därför den var billig. Den ser plastig ut på bilden, men det är den inte. Snygg borstad aluminium.
Grejen bredvid (vänster) är min bärbara mellanlagring som jag också köpte utan hårddisk.
Håller med, snyggt! Köpte exakt samma rack + en Maxtor 200GB på Macoteket för någon månad sedan. Mycket tyst och bra med både FW800 och USB2.

Fick däremot kämpa en hel del för att skapa 2 st partitioner (MAC OS & Windows på samma HD), men problemet hade inget med själva HD att göra, det var bara ett konfigurationsproblem. Nu är allt löst och kan koppla HD till både Macen och PCen, vill någon få hjälp med det så får ni höra av er! :)
 
francesco skrev:
Håller med, snyggt! Köpte exakt samma rack + en Maxtor 200GB på Macoteket för någon månad sedan. Mycket tyst och bra med både FW800 och USB2.

Fick däremot kämpa en hel del för att skapa 2 st partitioner (MAC OS & Windows på samma HD), men problemet hade inget med själva HD att göra, det var bara ett konfigurationsproblem. Nu är allt löst och kan koppla HD till både Macen och PCen, vill någon få hjälp med det så får ni höra av er! :)

Jag hittar ingen med både firewire och USB2 på Macoteket. Var det där du köpte den?

/Jacob
 
Köpe inget från Macoteket! De är snorkiga och inte service-minded.

Har själv en Maxtor 250 Gb OneTouch som jag är mycket nöjd med. Den har både USB2 och FireWire. Det finns flera företag som saluför Maxtor så det borde inte vara något problem att hitta återförsäljare. Kör PriceRunner och kolla var det för stunden är billigast.


hils
mats
 
Detta är första gången jag gör det här, rekommenderar att köpa datordelar från biltema. Dom har ett metallcase som rymmer en 3,5"-disk, finns för USB2 eller FireWire (ska finnas med båda, men har ej sett på biltema). Kikade på deras site men dom har inte lagt ut den där. Men om ni har nära till biltema så kika förbi där. Fick min för 299 har jag för mig.

Om ni har möjlighet köp en FireWire. Även om USB2 har en teoretiskt snabbare hastighet än FW 400 så blir det ej så i verkligheten.
 
offer skrev:
Om ni har möjlighet köp en FireWire. Även om USB2 har en teoretiskt snabbare hastighet än FW 400 så blir det ej så i verkligheten.


Precis, jag har en extern hårddisk med både USB2 och firewire, har inte provat överföringshastigheten med USB2 men med Firewire går det undan, som sades tidigare i denna tråd så hade nån uppgett 45 sekunder för en 700 Mb fil via USB2 jag provade samma ska med Firewire och tiden det tog att kopiera filen till disken var 23 sekunder. Dessutom belastar inte Firewire processorn på samma sätt som USB gör.

Köp en med både firewire och usb2, sätt in ett firewirekort i egen dator och vill ni ta med disken till någon annan så kan man alltid ansluta via usb.

/ Jerker

Ett litet tillägg....

Passa er för chassin som är på rea, köpte ett extra firewire chassi i somras från clas i sjön och den kunde inte hantera diskar större än 132 GB.

/ jerker
 
Jag äger totalt 3 Maxtor OneTouch (1st 120Gb, gamla modellen och 2st 250Gb, nya modellen).

De är snabba, och nya modellen är även tyst & snygg.

Den ena ligger i karongen fortfarande, så den skall väll funka, de andra två har dött :-(
I den lilla bör jag själv ut disken eftersom jag råkade felanmäla den direkt till Maxtor (efter återförsäljarens rek.) och kostnaden att buda disken på darantin översteg kostnaden för en ny disk att skruva i.
Den stora dog i förra veckan, där väntar jag fortfarande på besked från återförsäljaren/maxtor att jag skall få bryta garanti sigillet och montera ur själva disken för att se om det går att rädda informationen.

Den första som dog hördes det att disken va trasig, men den nya låter bra, så det kan ju vara så att disken är läsbar men kontroller kortet är förstört.

För lagring av stora datamängder utan värde går de säkert att använda... men jag skulle aldrig köra dem för t.ex. backup eller dagligt arbete.

Jag har haft mina diskar som lagring av DV film, jag jobbar med dem max 1ggr/vecka, men de är alltid på och inkopplade. 250Gb disken köpte jag i november.

Var lite observant på specen på de olika Maxtor diskarna, 250Gb modellen finns både med och utan FireWire. 300Gb disken är en 5400rpm modell, funkar säkert för lagring men inte till videoredigering.
 
Calle S skrev:
Jo, det blir billigare...men jag tycker Lacie är snygga:) Och de finns med både firewire 400/800 och USB 2.
Och de lär vara knäpptysta också, inga fläktar. Men det kanske vanlig disk med rack är också?

Den fungerar ok (har 250GB) - men den låter definitivt i hemmiljö - absolut inte knäpptyst.

LaCie:s mindre diskar (Pocketdrive) är däremot knäpptysta (har en sådan 20GB som tillsammans med en G4 kub gav en totalt tyst arbetsplats helt utan fläktar...).

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10023
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.