Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
wikman skrev:
de andra två har dött :-(
I den lilla bör jag själv ut disken eftersom jag råkade felanmäla den direkt till Maxtor (efter återförsäljarens rek.) och kostnaden att buda disken på darantin översteg kostnaden för en ny disk att skruva i.
Den stora dog i förra veckan, där väntar jag fortfarande på besked från återförsäljaren/maxtor att jag skall få bryta garanti sigillet och montera ur själva disken för att se om det går att rädda informationen.

Den första som dog hördes det att disken va trasig, men den nya låter bra, så det kan ju vara så att disken är läsbar men kontroller kortet är förstört.
Ajajaj, låter inte förtroendeingivande...Brukar Maxtors diskar krångla, eller är det du som haft extrem otur?
Någon som vet hur mycket Lacie krånglar? Har Göran haft några problem med dem?

För lagring av stora datamängder utan värde går de säkert att använda... men jag skulle aldrig köra dem för t.ex. backup eller dagligt arbete.
Men egentligen borde väl en extern disk vara lika säker/osäker som en intern? Själv har jag råkat ut för hårddisktrubbel, min IBM krånglade.
 
Kom på förresten, det är väl inga problem att koppla en extern disk på 250 GB till min burk? Själva moderkortet har väl begränsningar för hur stora diskar den klarar av, men det är väl skillnad med externa enheter?
Kör XP.
 
Calle S skrev:
Och de lär vara knäpptysta också, inga fläktar. Men det kanske vanlig disk med rack är också? [/B]

Har en LaCie, men den låter så mycket att den pt används på barnens dator (de spelar ändå en typ av "musik" som inte kräver tyst utrustning). Så ljudlös är de inte (men dock utan fläkt).
 
Calle S skrev:
Ajajaj, låter inte förtroendeingivande...Brukar Maxtors diskar krångla, eller är det du som haft extrem otur?
Någon som vet hur mycket Lacie krånglar? Har Göran haft några problem med dem?

Men egentligen borde väl en extern disk vara lika säker/osäker som en intern? Själv har jag råkat ut för hårddisktrubbel, min IBM krånglade.


"Problemet" för mig var att jag inte har de externa diskarna på UPSen (hur många har det???) och när strömmen gick gick inte disken igång igen.
Det var ett helt vanligt strömavbrott, ingen åska eller så, så jag tycker att det är lite oroväckande. Visserligen var det varmt förra veckan, men inga extrema temperaturer.

Den första som gick åt märkte jag att den började tappa info, så där lyckades jag rädda en del.
 
Calle S skrev:
Har Göran haft några problem med dem?

Nix, inga problem. Fast jag är lagd en aning åt det petiga hållet och kollar efter uppdaterade drivrutiner på LaCies webbplats när jag uppgraderar systemet. Kör dessutom Diskwarrior med jämna mellanrum (nåja) för att hålla diskarnas kataloger i form.
 
Håller med Göran.. Köpte själv en LaCie 250GB FW/800/USB2. Det sitter faktiskt en Maxtor 7200rpm i min. Hur har du det i dina Göran?

Man hör när disken arbetar, då skramlar det lite om den och sätter man örat till så kan man höra hur den snurrar.

Jag är nöjd med min.. Skalet blir hyffsat varmt efter ett tag, så god ventilation bör man nog ha.

Göran: var fick du tag i racket?
 
Har själv en Maxtor OneTouch 250GB nya modellen med USB2 och Firewire. Är själv nöjd med den och uppskattar smidigheten att bara trycka på en knapp så så gör den en backup automatiskt mha av den medföljande programvaran. En så länge inga problem med den. Funderar på att köpa en till.
 
Jag har två LaCie diskar på 250 Gb FW400/800/USB2 och dom är jag hyfsat nöjd med. Låter som sagt en del trots att dom är fläktlösa.

Den första disken tvärdog efter ett par veckor, den vägrade bara att synas i datorn. Det visade sig vara I/O-kortet i chassit som var kaputt. Tog en vecka att få åtgärdat.

Åtgärdstiden tycker jag var ok, däremot så hade de formaterat den trots att det inte var något som helst fel på själva disken. Dessutom hade jag uttryckligen bett om att dom inte skulle formatera disken (om det inte var absolut nödvändigt, vilket det omöjligen kan ha varit). Halvkul...
 
Omar skrev:
Har själv en Maxtor OneTouch 250GB nya modellen med USB2 och Firewire. Är själv nöjd med den och uppskattar smidigheten att bara trycka på en knapp så så gör den en backup automatiskt mha av den medföljande programvaran. En så länge inga problem med den. Funderar på att köpa en till.
Verkar ju nice. Är den tyst? Känns den lika säker som en intern disk?
Min tanke är att bara ha program på min interna och använda den som schratch-disk och på den externa ha alla filer. Är det en anständig lösning?
 
Hej

Vad är bäst egentligen?

Själv kör jag windows och alla program som tex Photoshop på en internhårddisk (C:), på min andra interna hårddisk (D:) har jag mina bilder och annan viktiga saker och den används som schratch disk (dvs inte på samma volym som Photoshop är installerad på).

Maxtor one Touch använder jag bara till backup av D: hårddisken och genom att trycka på knappen startar programet och tex 10GB tar ca 13minuter med USB2. Programmet gör så att bara nya filer överförs så har jag tex en 1GB nya bilder på D: som jag sedan gör en backup till Maxtorn så tar det bara någon minut. Efter det kopplar jag bort Maxtorn helt från datorn och eluttaget, hårddisken används extremt lite och "slits" då mindre, troligtvis säkrare.

Vet inte riktigt om den är lämpig att använda som "vanlig hårddisk" då jag tror att den inte är lika snabb som en internhårdisk, tar nog längre tid att jobba med bilderna om man har USB2, dock inget jag har testat. Annat är ju med mitt system har du bilderna på två ställen, säkrare. Samt om man får virus eller annat av ondska så går det mer på windows och olika program, vilket man förstås har på skivor så om jag får större problem så formaterar jag bara C: och lägger in programmen igen medan D: och Maxtorn med bilderna inte påverkas.

En till internhårddisk kostar ju inte så mycket.

Jag tar även backup på mina bilder med DVD skivor.
Har skrivit lite här hur jag gör:

http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm

Maxtorn är väldigt tyst och är en snygg skapelse i bokhyllan och är så smidig med One-Touch funktionen.

Köpte den från www.jmedata.se
Direktlänk http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=18434

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Själv kör jag windows och alla program som tex Photoshop på en internhårddisk (C:), på min andra interna hårddisk (D:) har jag mina bilder och annan viktiga saker och den används som schratch disk (dvs inte på samma volym som Photoshop är installerad på).

Maxtor one Touch använder jag bara till backup av D: hårddisken och genom att trycka på knappen startar programet och tex 10GB tar ca 13minuter med USB2. Programmet gör så att bara nya filer överförs så har jag tex en 1GB nya bilder på D: som jag sedan gör en backup till Maxtorn så tar det bara någon minut. Efter det kopplar jag bort Maxtorn helt från datorn och eluttaget, hårddisken används extremt lite och "slits" då mindre, troligtvis säkrare.

Vet inte riktigt om den är lämpig att använda som "vanlig hårddisk" då jag tror att den inte är lika snabb som en internhårdisk, tar nog längre tid att jobba med bilderna om man har USB2, dock inget jag har testat. Annat är ju med mitt system har du bilderna på två ställen, säkrare. Samt om man får virus eller annat av ondska så går det mer på windows och olika program, vilket man förstås har på skivor så om jag får större problem så formaterar jag bara C: och lägger in programmen igen medan D: och Maxtorn med bilderna inte påverkas.

En till internhårddisk kostar ju inte så mycket.
Tack Omar, du gav mig en del att tänka på. En till intern disk är ju också ett alternativ. Billigare och så syns den ju inte. Jag ska ju framöver investera i en laptop, då kanske det är mer aktuellt med en extern.
Angående hastigheten har jag hört att en extern ska vara lika snabb, och jag kör FireWire. På pappret ska USB2 vara snabbare, men jag har för mig att fw är rappare i praktiken.
Jäsiken vad mycket man ska tänka på. Dagens i-landsproblem...!
 
Calle S skrev:
Jag ska ju framöver investera i en laptop, då kanske det är mer aktuellt med en extern.

Annars kan du ju köpa en intern 3,5" IDE och när du skaffar dig en laptop kastar du in den i ett externt USB2/FW-chassi (som nämndes tidigare i tråden) :)
 
Har en maxtor onetouch 250 GB som jatg är nöjd med. Dock blir den riktigt het när man använder den aktivt tex kopiera större filer på nån timme... Annars är den tyst och snygg :)
 
Det är något jag också har märkt, den blir riktigt varm, så jag tror att den är bättre till backup istället för "vanlig" hårddisk användning, eftersom den lättar kan gå sönder om den blir för varm.. Vanligtvis är de hårddiskarna i datorn lite kylda av chassifläktarna, om man nu har sådana.
 
Jo precis som Omar säger så rekomonderar jag INTE att man jobbar aktivt med denna hårdisk utan använder den till backup.
 
Western Digital Media Center.
External 250 GB Hard Drive
8-in-1 Card Reader
Dual-option Backup
Firewire and USB 2.0 (Hub)
Jobbar dock inte från denna disk utan används endast som backup.

Snabb!
Mumma.

Red.
Dock bra och ha med sig om ström finnes vid fototillfället för tömmmning av korten: )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.