Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla där ute.
Jag kan nästan ingen ting om kamera tillbehör.
Och jag undrar om de är någon snäll där ute som skulle kunna förklara vad de är för bra med extern blixt ? Varför har man de?
jag skulle blivit väldigt glad om någon skulle kunna förklara!! :)

Hej Kajsa,

med en extern blixt får man ett flertal fördelar, bl.a.

* högre ljusstyrka
* länge räckvidd
* inga röda ögon tack vare större avstånd mellan blixt och objektiv.
* möjighet till kreativ ljussättning genom reflekterande ljus
* möjighet till kreativ ljussättning genom fjärrstyrning

Tack så jätte mycket!

Föresten har jag hört att de är bra att ha en extern blixt när man ska "frysa" saker?
Och är det bra att ha en extern blixt när man fotar vatten droppar? i så fall varför? :)

För att ta en bild behöver du ljus. Framför allt inomhus så behöver man ofta extra ljus för att ta bilder på rörliga motiv. Försök fota barn inomhus i dålig belysning, vetja :)

Blixten på kamerna ger gott om ljus, men det blir väldigt platta och tråkiga bilder. En extern blixt kan man ge lite ljus från sidan - vilket ger lite mer djup i bilden. En annan favorit är att skjuta blixten i en vit väg eller taket, vilket ger ett mycket mjukare ljus, med mindre skuggor... än om man skjuter blixten rakt på motivet.

ANNONS