Annons

Extern blixt till Nikon D850

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Jag är sugen på en blixt till min D850. Ska vara smidig att ta med. Ska användas till t.ex. event där man jobbar i murriga lokaler eller för att lätta upp porträtt.
Har kikat runt på Godox V1 och Profoto A1, men är inte övertygad.
Nån som har en "på-kameran-blixt", den är riktigt nöjd med?

Jag är nöjd med mina SB-800. Men det är ju inte blixten som gör jobbet.
En tusenlapp för en begagnad nikonblixt eller tio för en ny A1.

Jag är nöjd med mina SB-800. Men det är ju inte blixten som gör jobbet.
En tusenlapp för en begagnad nikonblixt eller tio för en ny A1.

Jag har en köpt ny och en köpt begagnad och fördelen är att det är ganska bra sprutt för blixttypen relativt storleken. Hanteringen är inte alldeles modern, men det vänjer man sig vid. Däremot är det irriterande att blixthuvudet inte går att rikta snett bakåt åt höger. När det begav sig knäckte en del SB-600/800 med våld eller öppnade upp dem för att minska problemet. Denna birst finns inte på de nyare blixtarna av liknande typ (SB-700/900/910/5000). Sedan har jag en SB-700 också som är köpt begagnad den med, plus en SU-800 (även den beg). Kastade ut dessa när jag tog en körkortsbild nyligen. Två studsade så att ljuset kom framifrån och en på golvet bakom för att lysa upp dörrbladet som blev bakgrund. Blev väl inte helt perfekt, men det var lite McGyver-stuket då jag inte hade något bra ställe att ta bilden på egentligen, och inga stativ e dyl.

Fast tycker man att Profoto A1 inte är övertygande så gissar jag att inte heller originalblixtarna är det och då söker man kanske något mer åt studiohållet...? Det är lite oklart vad som anses vara den mindre övertygande delen, så det känns lite svårbedömt.

Lättast och smidigast är SB-400. Får plats i fickan. Den har dock sina begränsningar

Den är ju inte vridbar, utan kan enbart vinklas uppåt rakt framåt. Vill man kunna vrida runt huvudet, men hålla ned storleken finns ju SB-500. Båda dessa får man dock manövrera mer från kameramenyn om man inte bara kör automatik. Och de är av förklarliga skäl klenare än de större blixtarna.

Tack för input. Är alla från och med sb 400 och uppåt kompatibla med d850:n?
Det är sannolikt så. Däremot har vissa sina brister. SB-400 är liten, går lätt ner i fickan och drar förvånansvärt lite batteri. Men den går inte att rikta som man vill, saknar automatik och har en effektiv räckvidd på knappt ett par meter. Skaffa större fickor så får toppmodellerna plats. 😉

Tack för input. Är alla från och med sb 400 och uppåt kompatibla med d850:n?

SB-300 och uppåt, fast egentligen är de inte lanserade i den ordningen.

De äldsta är SB-600 och SB-800. Dessa är de första som kom med Nikons moderna blixtmätning för digitalkameror iTTL, men de har även stöd för det gamla D-TTL och de stödjer även konventionell TTL för kameror med film. Dessa är de enda av blixtarna med iTTL som även har stöd för D-TTL (tidiga digitalhus) och konventionell TTL.

Därefter kom SB-700 och SB-900, plus SB-910 som var en lite uppgradering av SB-900 som nog främst var för att hantera att SB-900 var lite för lätt att få överhettad om man brände av många blixtar på raken-. SB-5000 är den nyaste som även har stöd för radiostyrning ihop med nog ny kamera och en liten mojäng i kamerans tillbehörskontakt.

Alla dessa större blixtar ovan kan styras optiskt via CLS och alla av dem kan styra andra sådana blixtar via CLS utom SB-600 som saknar "commander"-läge.

SB-300, SB-400 och SB-500 styrs rätt mycket från kamerans meny. Detta kräver en någorlunda modern kamera, men det är D850. SB-400 är den äldsta och SB-300 och SB-500 är snäppet nyare. Bara SB-500 går att vrida runt huvudet på och det är den enda av dem som har optisk styrning.

Det är sannolikt så. Däremot har vissa sina brister. SB-400 är liten, går lätt ner i fickan och drar förvånansvärt lite batteri. Men den går inte att rikta som man vill, saknar automatik och har en effektiv räckvidd på knappt ett par meter. Skaffa större fickor så får toppmodellerna plats. 😉

"Saknar automatik"?
Det påståendet förstås jag inte riktigt, även om en skillnad på de små och mer fullstora modellerna är att de senare har zoomande blixthuvud som både kan zooma automatiskt efter objektivets brännvidd om blixten är riktad framåt eller så kan man styra det manuelllt.

Godox V1, 685 Med AA-batterier o storebror 8xx med laddbart batteri.

Men om man skall plåta i lokaler o man kan använda softbox o stativ så är väl AD200 & AD600 riktigt bra.

Alla uppräknade Godox har inbyggd radiokommunikation o så kan man sätta en sändare i blixtskon....

Profoto är märket alla vill kopiera så det kan aldrig bli fel, men dyrt.

De få gånger jag använder blixt funkar min gamla SB-600 utan problem på D850. Skulle jag köpa nytt blev det nog någon Godox.

SB-900 är jättebra för att den till skillnad från exvis sb800 kan riktas bakåt/uppåt med kameran i porträttläge och ”överhandgrepp” och i allt övrigt lättare att manövrera tack vare bättre och fler reglage och menysystem, nackdelen är att den är stor, riktigt stor tycker jag annars är min favoritblixt just sb400 för den levererar verkligen i förhållande till storlek och pris

SB-900 är jättebra för att den till skillnad från exvis sb800 kan riktas bakåt/uppåt med kameran i porträttläge och ”överhandgrepp” och i allt övrigt lättare att manövrera tack vare bättre och fler reglage och menysystem, nackdelen är att den är stor, riktigt stor tycker jag annars är min favoritblixt just sb400 för den levererar verkligen i förhållande till storlek och pris

Som sagt ovan så är det bara SB-600 och SB-800 som lider av den sjukan bland iTTL-blixtarna som det går att vrida runt huvudet på.

SB-900 och SB-910 är inte bara klumpiga mot SB-400, utan är ju även större än både den äldre och nyare toppmodellen SB-800 respektive SB-5000. Om man inte vill ha en riktigt så liten blixt som SB-500 som går att vrida runt hela vägen, och kan ta något lägre maxeffekt, så är SB-700 mer i stil med SB-800 storleksmässigt. Att jag inte äger någon SB-900 eller SB-910 beror just på att jag tycker att de är omotiverat klumpiga. Och SB-5000, som krympte lite igen, är dyr ny och ganska sällsynt begagnad.

Godox V1, 685 Med AA-batterier o storebror 8xx med laddbart batteri.

Men om man skall plåta i lokaler o man kan använda softbox o stativ så är väl AD200 & AD600 riktigt bra.

Alla uppräknade Godox har inbyggd radiokommunikation o så kan man sätta en sändare i blixtskon....

Profoto är märket alla vill kopiera så det kan aldrig bli fel, men dyrt.
Tack för input! Har Profoto B1x sedan tidigare, så denna kan vara liten och smidig.
Vad är Godox 8xx? Hittar inget om den på Google. Uppladdningsbara batterier är ju nice...

Tack för input! Har Profoto B1x sedan tidigare, så denna kan vara liten och smidig.
Vad är Godox 8xx? Hittar inget om den på Google. Uppladdningsbara batterier är ju nice...

Bortsett från priset är det logiska väl att köpa en A1X om du redan har Profoto-prylar, för det är väl samma radiofjärrstyrning.

V860ii typ, egentligen i princip densamma som TT685 men den har ett batteripack.
Fördelen med AA är att de finns överallt att köpa o jag använder inte mina blixtar speciellt frekvent och då blir det smidigt.
Batteripack ger snabbare laddtider o bättre driftekonomi... OM man använder blixt ofta.

SB-400 har TTL-automatik (i-TTL). Med en del kameror kan man ställa in den manuellt från kamerans menysystem.

Vad som passar för just dig kan vi nog inte avgöra
- men våra egna lösningar kan vi väl notera, så får du lite input / erfarenhet...

_ Jag_ har ett Df (och ett D810) -hus och allt funkade lugnt. Ända tills jag ville
kunna fjärrutlösa separatuppställda bakgrundsupplysande blixtar en gång
genom att använda inbyggda upplättningsblixten som 'fjärrutlösare'...
Blev liiite o-bra - Df har ju ingen inbyggd upplättningsblixt!!! Fick byta till det
där överdimensionerande / överpresterande / överviktiga monstret till 810:a
med batteripack / vertikalgrepp - som normalt ligger i kameraryggan och
samlar damm...

Nåväl, efter detta så bestämde jag mig för att komplettera Df:en med något
som kunde kompensera för det inbyggda tillkortakommandet; det blev en
SB-400 med diffusorhuva. Har suttit där på Df:en sedan dess... Aldrig någon-
sin sett tillbaka sedan.

Behövs det någon gång en 'riktig' blixt så har jag en SB-910 (i en SB-900 hölster-
väska) som får rycka in. 900's väska är mycket bättre utformad än 910's egen
kiumpiga väska... Jag har nog ett SD-9 batteripack också - för de där gångerna
man får för sig att köra 910:an så fort, och länge, som D810 kan ta serie-
exponeringar. Det är ett ganska kul sätt "att slösa med film" numera - när
det ju i praktiken är gratis...

Men det normala, som följer med mig överallt, är min Df med monterad SB-400.
/Odd

[ Tror det ligger en SB-900 i någon byrålåda och samlar damm också - den ropa-
des in på Tradera bara för att komma över väskan - så den är det naturligtvis
enkelt att övertyga mig om att sälja vidare... Någon med ett vettigt bud?]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar