Annons

Extension eller ny glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elixx

Aktiv medlem
Jag behöver längre brännvidd för sport och djur (fåglar) och flyg. Jag sitter och funderar på det billiga ef 70-200 F4L USM men jag sitter också på mitt ef 100 f/2.8 L IS USM MACRO. Nu undrar jag vad som är mest värt att kika på. Extension tube till mitt 100mm eller satsa på nytt objektiv?

Jag fotar nästan enbart med stativ så IS är inte det viktigaste, men det vore kul att hinna fota djur med innan de hinner flytta på sig så i vissa lägen skulle det va skönt med IS med :/

Ge gärna tipps på andra prisvärda lösningar ifall jag missat något. Håller gärna en ganska tight budget runt 7000kr max då jag sitter och funderar på att köpa loss 5D mark II med :/ eller så köper jag någon dyrare glugg och spar mig tills mark III kommer.

Senast ändrad:
Extension tube är mellanring, dvs utan linser för makro.

Telekonverters är för brännviddsförlängning, de vanligaste är
1,4x (1 bländarsteg) eller 2x (2 bländarsteg)
Det är inte så stort lönt att använda på ett 2,8/100mm.

Du bör definitivt satsa på ett tele eller en telezoom.

Idag såg jag en annons på ett begagnat Sigma EX 4/100-300mm. Det är en mycket bra telezoom både för stora och lilla sensorn. Det bör passa din budget.

J O

Jag behöver längre brännvidd för sport och djur (fåglar) och flyg. Jag sitter och funderar på det billiga ef 70-200 F4L USM men jag sitter också på mitt ef 100 f/2.8 L IS USM MACRO. Nu undrar jag vad som är mest värt att kika på. Extension tube till mitt 100mm eller satsa på nytt objektiv?

Jag fotar nästan enbart med stativ så IS är inte det viktigaste, men det vore kul att hinna fota djur med innan de hinner flytta på sig så i vissa lägen skulle det va skönt med IS med :/

Ge gärna tipps på andra prisvärda lösningar ifall jag missat något. Håller gärna en ganska tight budget runt 7000kr max då jag sitter och funderar på att köpa loss 5D mark II med :/ eller så köper jag någon dyrare glugg och spar mig tills mark III kommer.

Jag har kombinationen EOS 7D, EF 70-200 f/4 L USM och Soligors 1,4 PRO extender. Det funkar utomförträffligt och ger mycket bra resultat. Med tanke på priset så tycker jag att jag fått MYCKET för priset!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=44045

Om jag förstår dig rätt så menar du att ha 1.4 el 2.0 konverter till ditt 100mm objektiv?
Varken 140 eller 200mm känns tillräckligt om du vill fota (små-)fåglar. Sannolikt får du även nån försämring av bildkvalitet samt långsammare af.

I valet hade jag nog satsat på ett 200mm F4 iaf.

Längre

Vill du fota mindre djur än älgar eller andra djur som befinner sig mycket när få du välja ett längre teleobjektiv? Med din budget blir det ett begagnat 300/4 med eller utan IS eller ett Sigma 120-400 som ligger inom budget. Alternativ är ett 70-200 + en soligor 1,4 men då kan du inte räkna med att fota småfåglar på längre avstånd än 6-7 m. Dock en bra och relativt billig start även för att fota fjärilar, sländor, grodor och annat man kan komma relativt nära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar