Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expressen visar mina bilder som "privat"

Produkter
(logga in för att koppla)

klintan74

Aktiv medlem
Min bror friade till sin sambo och fick ett reportage i Expressen.
Jag hade precis tagit porträttfoton på de båda och han skickade med två bilder och namngav mig som fotograf, vilket är helt ok för mig. Men Expressen skriver ändå "foto:privat"

Har nu mailat de och kräver en ändring snarast.
Om de nu inte ändrar sig då är det bara att skicka faktura eller???

Länk: http://www.expressen.se/nyheter/paret-fick-en-alldeles-oforglomlig-julafton/

Själv hade jag lagt till mitt namn i själva bilden i stället så det tydligt syns min copyright logga.

Jag tycker att det man ser den där varianten av bildbyline lite då och då i lokalblaskan, även om fotografen är känd. Det måste finnas någon principiell anledning till varför det i vissa lägen är problematiskt att skriva ut fotografens namn.

Fattar ingenting, ska du ha betalt för att du tog några bilder på din bror o sambo som publicerades i tidningen? LO

Nu kommer dom ändra det till slut.
Nyfiken på vad det är som är svårt att förstå?

Har tidningen fotografens namn så ska det publiceras, punkt. Eller gäller det inte om man inte är "känd"

Råkade ut för samma sak, men i GP. Trist.
Blir till att vattenstämpla bilder som man skickar till stampen.

Dessutom låter det lite dåligt att en tidning publicerar "privata" bilder ;)

Mitt tips, är att alltid, alltid, lägga in ditt namn i metadatafälten för både Fotograf "Tillskrivningsrad"/källa och Copyright.
Just Expressen och deras "systertidningar" (GT och KvP) läser in den informationen helt automatiskt, vilket gör att det blir rätt.
Ett exempel med en av mina egna bilder: http://www.expressen.se/sport/fotboll/lars-lagerbacks-plan-for-framtiden-roligt/

Kan tillägga att stressade redaktörer skriver fel på byline rätt ofta.
Har tappat räkningen på alla gånger jag råkat ut för det.
Det mest extrema jag råkat ut för själv, är "Linn Malmen/Scanpix".
(Löpsedel på en kvällstidning).

Gott nytt år på er alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar