Advertisement

Annons

Expressen eller Aftonbladet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framegirl

Avslutat medlemskap
Jag är i valet och kvalet. Ska köpa min första digitala systemkamera och väljer än så länge mellan Nikon D5000, Nikon D90 och Canon 500D. Funderar på ett 18-105VR-objektiv därtill. Jag sysslar en del med bilder i jobbet, men är i övrigt amatör med ambitionen att lära mig mer.

Några tips?

Jag förstod den också. OCH jag har också läst de länkade anvisningarna, men tänkte att man som rookie kanske kunde få göra ett undantag vad gäller anonymiteten.

Välkommen till fotosidan!

Risken är att redaktionen helt sonika raderar ditt konto. Har du anledning att vara anonym (skyddad identitet t.ex.) så föreslår jag att du kontaktar redaktionen och talar om detta.

I övrigt är det bra att välja trådrubrik som faktiskt visar vad tråden handlar om, även om det i det här fallet nästan är samma sak :)

Som direkt svar på frågan så är mitt bästa tips att gå till en kameraaffär och känna och klämma på de kameror du funderar över. Idag är alla digitala systemkameror så pass bra, att det viktigaste är känslan. En kamera som inte känns rätt använder man heller inte lika mycket. Nikon eller Canon påstår jag alltså är en smaksak i dagens läge, om man inte har löjligt höga krav på t.ex. brus och sånt, då kan det vara läge att läsa fotonördlektyr ;)

OK, jag tar till mig era synpunkter, off to a bad start på detta forum skulle man kunna säga. Om jag stannar kvar här, ska jag absolut skriva in mitt namn, jag lovar. (Men varför har man ett användarnamn också...?)

I alla fall: Om någon, min civila olydnad till trots, skulle ha några konkreta tips om vilken kamera och tillhörande objektiv jag ska köpa tar jag tacksamt emot dessa!

OK, jag tar till mig era synpunkter, off to a bad start på detta forum skulle man kunna säga. Om jag stannar kvar här, ska jag absolut skriva in mitt namn, jag lovar. (Men varför har man ett användarnamn också...?)

Användarnamnen har man eftersom man vill tillåta fler än en Pelle Karlsson men åndå vill ha möjligheten att skilja dem åt.

I alla fall: Om någon, min civila olydnad till trots, skulle ha några konkreta tips om vilken kamera och tillhörande objektiv jag ska köpa tar jag tacksamt emot dessa!

Ingen aning tyvärr, jag klickade på rubriken för att säga att den (baserat på rubriken) hör hemma i fritt forum samt att mitt svar på frågan är: ingetdera.

Jag anser du bör börja med att lägga ner att välja mellan märken ...

Sedan du gjort detta. Ja då startar du med att skriva ner en lista på vilka funktioner du vill ha. Sortera dom från superviktiga till viktiga och sist mindre viktiga..

Och då givetvis i förhållande till vad du tror dig mest vilja ha kameran till..

För exempel.. Skall du fota ute i regn oftast.. Ja då bör absolut du se till att kamera samt objektiv är vädertätade tex...

Skall du fota i extremt vinklar där sökaren är svår eller omöjlig att använda eller gatufoto osv så bör du kanske ha en snabb live view som går att använda i praktiskt fotande..

Eller skall du ihop med kompisar handla objektiv och använda som ett kollektiv gemensamt så bör du välja samma märke som dina andra kompisar har i kollektivet.

Ja du förstår kanske..

Sist utav allt då du tittat på egna behoven/önskemålen samt då i förhållande till den ekonomi du har så är det dax att titta på vilka kamerasystem som möter dina krav/önskemål..

Så typ ser mitt grundstart-tips ut...

Ska man skriva sådana inlägg kanske man ska motivera varför "de är skit". Uppenbarligen håller ju väldigt många fotografer inte med dig i din åsikt.

"Expressen eller Aftonbladet" är egentligen båda skit, därför kan man köpa nåt annat.

Jag glömde visst en smiley

Man kan också mena att meningen var att canon och nikon egentligen inte är nåt fel på men ändå hittar folk saker att klaga på och om man då inte har ett starkt behov av att vara som alla andra så kan man ju lika gärna köpa en Sony eller Pentax.

David, jag ber om ursäkt, jag borde faktiskt ha förstått att du var ironisk, trots avsaknaden av smileyn! Jag var nog lite nyvaken..;)

Jag anser du bör börja med att lägga ner att välja mellan märken ...

Sedan du gjort detta. Ja då startar du med att skriva ner en lista på vilka funktioner du vill ha. Sortera dom från superviktiga till viktiga och sist mindre viktiga..

Och då givetvis i förhållande till vad du tror dig mest vilja ha kameran till..

För exempel.. Skall du fota ute i regn oftast.. Ja då bör absolut du se till att kamera samt objektiv är vädertätade tex...

Skall du fota i extremt vinklar där sökaren är svår eller omöjlig att använda eller gatufoto osv så bör du kanske ha en snabb live view som går att använda i praktiskt fotande..

Eller skall du ihop med kompisar handla objektiv och använda som ett kollektiv gemensamt så bör du välja samma märke som dina andra kompisar har i kollektivet.

Ja du förstår kanske..

Sist utav allt då du tittat på egna behoven/önskemålen samt då i förhållande till den ekonomi du har så är det dax att titta på vilka kamerasystem som möter dina krav/önskemål..

Så typ ser mitt grundstart-tips ut...

En bra lista att ha som utgångspunkt.

Skulle bara vilja lägga till en punkt: Hur kameran känns att hålla i, det är viktigare än man tror. Lätt att bli trött i händerna om kamerna är för liten, eller för stor.

Vilket märke man väljer spelar mindre roll, då alla de stora märkena tillverkar riktigt bra kameror.

En del bra tips bland inläggen, tack för dem!

Jag jobbar en del med bildbearbetning och vill därför vara digital. Jag valde först någon sorts grundnivå på kameran och sedan ett par märken, av olika skäl, bland annat för att vara kompatibel på jobbet.

Om någon har några konkreta råd om någon av de kameror jag nämnde samt objektiv, skulle det vara jättebra.

Nikon D90 + 18-105/3.5-5.6 VR alt 16-85/3.5-5.6 VR är bra startkit som man kan växa i och känna efter vad men mer behöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar