Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering med mobiltelefonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag har ingen mobiltelefon med kamera framför allt för att det är förbjudet på jobbet. Så jag har en fråga om exponering. Är det alltid automatik eller kan man på någon modell påverka tex ställa in underexponering? Jag gissar att exponeringen funkar bra i gråväder men knappast i hårt ljus, eller hur?

Jag har ingen mobiltelefon med kamera framför allt för att det är förbjudet på jobbet. Så jag har en fråga om exponering. Är det alltid automatik eller kan man på någon modell påverka tex ställa in underexponering? Jag gissar att exponeringen funkar bra i gråväder men knappast i hårt ljus, eller hur?

Självklart kan du ställa in exponeringskompensation (t.ex. underexponering) på en seriös kameramobil. Och exponering i hårt ljus är nog inte svårare för en mobilkamera än någon annan kamera, däremot skiljer det nog en del på hur bra olika mobilers blixt/lampa och mjukvara fungerar för att lätta upp hårda kontraster t.ex. i ett ansikte. När det gäller dynamiskt omfång (t.ex. hur väl täckningen i himlen bevaras i en landskapsbild) skiljer det också mellan olika mobiler, så man får nog jämföra modell för modell.

Min Iphone4 siktar jag vara på det jag vill fotografera och trycker på knappen. Jag har inte sett om det finns någon exponeringskompensation. Å andra sidan tycker alla bilder blir bra med min Iphone, även om man fotar i motljus etc. Kör man i det som kallas "HDR on" blir det grymt bra för det mesta.

Min Iphone4 siktar jag vara på det jag vill fotografera och trycker på knappen. Jag har inte sett om det finns någon exponeringskompensation.
Jodå, visst finns det. Och du kan välja var i bilden du vill fokusera genom ett "tap" på skärmen. Den punkten används då också av exponeringsmätaren.

Jodå, visst finns det. Och du kan välja var i bilden du vill fokusera genom ett "tap" på skärmen. Den punkten används då också av exponeringsmätaren.

Fotar man med appen Camera+ till iPhone kan man välja separata exponeringspunkter och fokuspunkter ... tar lite längre tid att fota, så jag använder inte den appen så ofta ...

Tycker också att iPhone är/har bra kamera-mobil ... och förstår inte varför man absolut inte vill ha iPhone om man letar efter mobil med kamera : http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=138391

jonas

Tycker också att iPhone är/har bra kamera-mobil ...
Den nya 4S verkar vara ännu bättre. F/2,4 vilket är rätt bra för att vara en mobil, men framför allt är den snabbare. Personligen tycker jag det största problemet med Iphone 4 är att det tar för lång tid att ta en bild.

Test på IR

Min Iphone4 siktar jag vara på det jag vill fotografera och trycker på knappen. Jag har inte sett om det finns någon exponeringskompensation. Å andra sidan tycker alla bilder blir bra med min Iphone, även om man fotar i motljus etc. Kör man i det som kallas "HDR on" blir det grymt bra för det mesta.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/IPHONE4/IPHONE4A.HTM

Just HDR verkar göra stor skillnad. Frågan är om man kan hoppa mellan spot och integralmätning som på stora kameror

[Just HDR verkar göra stor skillnad. Frågan är om man kan hoppa mellan spot och integralmätning som på stora kameror
Vad jag förstår aktiverar man spotmätning just genom ett "tap" på skärmen. Då får man både fokuspunkt och spotmätning just där. Låter man kameran fokusera "som vanligt" får man nåt slags centrumvägd mätning.

Ang hdr så funkar det ganska bra i vissa situationer, mindre bra i andra. Ett problem är förstås om motivet rör sig så att man får tråkiga skuggbilder.

ANNONS