Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exp.-komp, samma som manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på en sak och tänkte fråga er som vet mer än mej.
Det här med ex.komp, är inte det typ samma som att använda manuellt läge?
Om man tex kör på Av och har valt en bländare 5,6 men ser att man behöver mer ljus, fast man vill ha kvar 5,6 då kan man ju använda ex.kompen och plusa lite så tiden ökar, då blir ju bilden ljusare. Eller tvärtom, om man vill ha mörkare bild, kortare tid, minuskomp. Men det är väl samma som att köra manuellt, man ändrar tid och bländare själv, fast med nått av programen, tex Av så får man ju lite hjälp på traven med ljusmätning.
Tänker jag rätt eller har jag missat nått?
Ni som använder manuellt, berätta varför ni gör det istället för det jag menar, att tex välja nått av programen Av, Tv och sedan styra tiden med ex.kompen.

Jag brukar använda manuellt när jag vill veta att jag får tillräckligt snabb slutartid för att fotografera ett fordon som rör sig mot mig samt att exponeringen blir som jag vill. Om det är en svart eller vit bil ändras exponeringen ibland på ett sätt som jag inte vill när den närmar sig om jag kör på automatik. Det kan inte exponeringskompensationen hjälpa mig med.

A-läget gör ju att kameran hela tiden föreslår en exponering som den tycker är rätt, oavsett hur mycket ljus som finns, t.ex. om du flyttar dig mellan solljus, skugga och inomhus. Beroende på om motivet är ljust eller mörkt kan du hjälpa kameran på traven genom att justera + eller -. Är motivet "normalt" så får du i 9 fall av 10 en bra exponering i de flesta typer av ljus.

Med manuellt läge har du hela tiden samma exponering, och om ljuset förändras så måste du ratta om inställningarna (annars får du fel exponering). Så länge ljuset är konstant så får du å andra sidan rätt exponering (om du ställt in rätt) oavsett hur ljust eller mörkt motivet är. Flyttar du dig mellan olika typer av ljus (sol/skugga/inne) så måste du skruva på inställningarna.

Fotar man motiv med olika nyanser i samma ljus så tycker jag att en manuell inställning oftast funkar bättre. Ändrar sig däremot ljuset men inte motivet så är det kanske bättre att använda automatik och (eventuellt) kompensering.

Jag ser det som två olika sätt att påverka exponeringen (mer eller mindre) manuellt, ibland funkar det ena bättre än det andra, av olika skäl.

Vid manuell inställning har ju kameran samma exponering för varje bild men vid t ex bländarprioritet så ställer ju du in din valda bländare och kameran mäter ljuset och beräknar slutartiden för den aktuella exponeringen och har du ställt in en EV-kompensation så justeras slutartidsberäkningen med kompensationen.

Som exempel kan du ju tänka dig att du tar två bilder efter varandra utan att röra kamerans inställningar. ena bilden tar du i skugga och den andra i sol.

Vid helt manuella inställningar kommer du att ha samma bländare och slutartid för bägge bilderna men du kommer att ha en ljus och en mörk bild då du vid samma bländare hade behövt längre tid för den i skugga.

Vid bländarprioritet bör du få två bilder med liknande ljus (missförstå mig inte), de är tagna med samma bländare men olika tider eftersom kameran beräknat tiderna +/- kompensation.

[Edit]
Många som hann före medan jag skrev.

Jag tycker att du har greppat det bra. Automatiken är bara ett sätt att använda kamerans program för att ratta på inställningarna. Som fotograf måste du ändå övervaka de val kameran gör för att säkerställa att resultatet blir som du vill.
Ibland kan man låta automatiken råda. Ibland vill man "lura" automatiken med exponeringslås eller exponeringskompensation. Ibland är manuellt snabbast och bäst.
Ett exempel när manuellt kan vara att föredra är en idrottshall. Två lag. Svarta och vita tröjor. Du vill hå samma exponering oavsett hur många tröjor av respektive färg som kommer med i bild. Automatiken går bet på det. Men manuellt kan du köra samma tid och bländare hela matchen. Ljuset kan ju anses vara konstant.

Petter ...

Jag har funderat lite på en sak och tänkte fråga er som vet mer än mej.
Det här med ex.komp, är inte det typ samma som att använda manuellt läge?
...
Tänker jag rätt eller har jag missat nått?
Ni som använder manuellt, berätta varför ni gör det istället för det jag menar, att tex välja nått av programen Av, Tv och sedan styra tiden med ex.kompen.

Svaret på frågan är NEJ, det är inte samma sak.

Som några svarat så påverkas fortfarande exponeringen av kamerans egen idé om hur det skall vara. Ett ljust motiv (vit brudklänning) vill kameran göra mörkare ett mörkt motiv (en svart frack) vill kameran göra ljusare. Att då använda exp.komp kan fungera om du har samma motiv och belysning.

Vid manuellt läge ändras inte exponeringen om motivet ändras inte heller om ljuset ändras … Det går ofta snabbare (för mig) att ändra exponeringen i manuella lägen om ljuset ändras än vad det gör med +/- knappen om du byter från motiv i samma ljus.

Men jag använder mig av båda sätten beroende på tillfälle.

Jonas

Ok, då gäller det att verkligen veta vad man håller på med om man kör manuellt, kan ju lätt bli väldigt fel annars, många förstörda bilder. Jag brukar iof köra manuellt ibland, men då är det om jag tex fotar nått i mörker och kanske belyser med nån lampa och håller på och exprementerar lite, då ändrar jag allt själv. Men så där vardagligt vet jag inte om jag vågar hålla på med, är ju skönt att luta sej mot kamerans bedömning i snabba fall, och ändra på ex.kompen.
Men tack för era svar, allihop, nu börjar jag nog fatta skillnaden lite mer, är ju liiite att hålla reda på i fotoskapandets värld;)

Ok, då gäller det att verkligen veta vad man håller på med om man kör manuellt, kan ju lätt bli väldigt fel annars, många förstörda bilder. Jag brukar iof köra manuellt ibland, men då är det om jag tex fotar nått i mörker och kanske belyser med nån lampa och håller på och exprementerar lite, då ändrar jag allt själv. Men så där vardagligt vet jag inte om jag vågar hålla på med, är ju skönt att luta sej mot kamerans bedömning i snabba fall, och ändra på ex.kompen.
Men tack för era svar, allihop, nu börjar jag nog fatta skillnaden lite mer, är ju liiite att hålla reda på i fotoskapandets värld;)

Och andra sidan … även om man kör manuellt så arbetar ju kamerans ljusmätning och visar ofta i både sökare och i displayen om man ligger för lågt eller för högt.

Så det är inte så mycket svårare än med A inställningen. Testa och kolla bilderna ofta!

Jonas

Nuförtiden, när man kolla bilden omedelbart i sökaren efteråt, är det trivialt att köra manuellt, om man är lagd åt det hållet! Det är ju bara att ratta av hjärtans lust, med P, A, T och M, vad man nu föredrar, och/eller skriuva på exponeringskompensataion. Det är trots allt bara en massa olika vägar att hamna på en bländare, en tid och en känslighet (ISO) som ger det resultat man vill ha. Vill man använda kamerans exponeringsmätare som underlag, så gör man det, annars kan man låta bli.

Per.

ANNONS