Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Noterade EXIF länken vid all bilder som öppnar ett fönster med data om bildens storlek. Kan jag använda den till något annat? Vilken är tanken bakom denna? Vilken nytta kan jag ha av den?

Nyfiken
/Richard
 
EXIF-infon ger en massa intressant info om bilden.

I t ex fotoböcker är det vanligt att man anger vilken film man använt, objektiv, vilken bländare och slutartid som användes m m.

Jag tycker definitivt att det finns ett värde med att kunna se denna info eftersom det ger möjlighet till fördjupad förståelse för hur de olika parametrarna påverkar bildens utseende.

Snyggt jobbat Fotosidan!
 
Bra funktion. :)
Synd bara att ps (ps 6 iofs) ofta tar bort infon från originalbilden. :-( Strikt talat så är det väl korrekt, men det vore bra om den bevarades ialla fall.

Finns det någon bra utility för att kopiera exif-infon från en bild till en annan bild (utan att ändra själva bilden)?

-Christian
 
... misstanke ....
Eller beror det på att jag bara har ps 6? *pinsamt medgivande*
-Christian
 
"Save for Web" tar bort EXIF, vanlig "Save As" bibehåller EXIF i Photoshop har jag för mig.

Jo, jag hittade det där EXIF-visarprogrammet och skruvade in det lite snabbt. Jag vet att många har frågat efter det. Det är, som det står, en experimentell funktion - kommer nog ändras en del på framöver.
 
Funktionen EXIF här på fotosidan är en mycket bra idé - lite finslipning så blir det ännu bättre.

Förslag: En av urvalen kan vara endast "Bländare, slutartid, ISO och brännvidd" det andra kan ju vara intressant men oftast är det väl dessa parametrar man vill veta...synpunkter någon? Har jag glömt någon viktig? När man visar alla blir det lätt lite rörigt - precis som i PS eller ACDSEE och de andra...
 
Ja önska på; jag tänkte man kunde ha två lägen - ett där man ser det "intressantaste" (vad nu det är) och så kan man klicka för att se rubbet.
 
clindh123 skrev:
"Save for Web" tar bort EXIF, vanlig "Save As" bibehåller EXIF i Photoshop har jag för mig.

Jag använder mig av Photoshop 7 och kopierar alltid bilden till en helt ny och fräsch bild (ctrl+a, ctrl+n, ctrl+v) för att inte av misstag råka paja originalbilden. Sparar sedan med "Save As". Min EXIF innehåller i princip bara bildens storlek således, ganska värdelös information. Om jag öppnar originalbilden och tar "Save As" istället för att kopiera till en ny bild så ska jag alltså bibehålla den ursprungliga EXIF-informationen om jag har fattat det rätt?
 
Hmm - hur gör man om man önskar att exif-infon inte syns alls då?

Alltså självklart kan jag spara om alla mina bilder med 'save for web' så att exif-infon försvinner, men jag skulle hellre kunna välja bort den helt - kunde jag kanske få ett sånt val när jag laddar upp?

Varför?
För jag vill kunna välja själv vilken grad av teknisk info som finns på mina bilder. Jag fyller tex sällan i utrustning under bilderna och det inte för att jag är lat, utan för att jag vill ha återkoppling på bilden som du ser den och jag tror inte du ser den inte bättre för att du vet att jag använde en viss kamera eller en viss slutartid.


/maria
 
Jag tror inte att själva återkopplingen på bilden försämras av att infon finns med, men genom att ta bort det så berövar du många andra möjligheten att få mer förståelse för hur man skapar en viss typ av bild, och vi är väl här både för att lära och lära ut?
 
Senast ändrad:
Om man vill kopiera tillbaka Exif informationen till sina behandlade bilder eller för den delen ta bort Exif informationen från bilder så är jhead
http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/
ett smidigt verktyg.

Jag använder det till att kopiera Exif informationen från orginalfilerna till mina behandlade kopior (Exif bevaras inte vid RAW-framkallningen med dcraw).
 
ja, en förkortad version EXIF först skulle vara bättre, dock med möjlighet att utöka informationen om man är intresserad..

Bra funktion dock!
 
Hmm, jag glömde ju att säga att jag tycker att det är en bra funktion. :)

Möjligen så ger den lite väl mycket information (beroende på kameramodell) - alla vill kanske inte skylta med serienummret och mätarställningen..

P.S.
Den räknar f ö fel på brännviddsförlängningen för min D30:
Focal Length: 200.0mm (35mm equivalent: 4124.4mm)
Men det gör jhead också så det kan ju vara Canons fel.
D.S.
 
Emtre skrev:
Hmm - hur gör man om man önskar att exif-infon inte syns alls då?

Alltså självklart kan jag spara om alla mina bilder med 'save for web' så att exif-infon försvinner, men jag skulle hellre kunna välja bort den helt - kunde jag kanske få ett sånt val när jag laddar upp?

Varför?
För jag vill kunna välja själv vilken grad av teknisk info som finns på mina bilder. Jag fyller tex sällan i utrustning under bilderna och det inte för att jag är lat, utan för att jag vill ha återkoppling på bilden som du ser den och jag tror inte du ser den inte bättre för att du vet att jag använde en viss kamera eller en viss slutartid.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
 
Mig gör funktionen ingeting då jag alltid tar bort EXIF-informationen innan jag publicerar bilderna. Kan väl vara intressant ibland dock.
 
Man skulle väl kunna lägga den intressanta EXIF-datan (bländare, tid, brännvidd) som title-attribut i EXIF-länken och sen får man se all data när man klickar på den.
 
Galaxens President skrev:
Noterade EXIF länken vid all bilder som öppnar ett fönster med data om bildens storlek. Kan jag använda den till något annat? Vilken är tanken bakom denna? Vilken nytta kan jag ha av den?

Nyfiken
/Richard
Titta på min bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=223931#
Trots att den är grafisk kan man läsa mycket information om självaste bilden. Vilken kamera, slutartid, bländare mm. Men EXIF kan även innehålla GPS data om man har en kamera som kan ta in denna information eller om man har program som lägger in den från data tagen från en GPS. På så sätt kan GPS program t.ex. visa bilder från vissa positioner.

Men tyvärr förstör många program EXIF och man kan lätt luras av informationen. Du ser t.ex. i min bild att slutartid och bländare står där även ljus och kontrast är ändrade ganska mycket i efterhand, men det finns ingen editeings fakta i EXIF som avslöjar detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.