j2^
Aktiv medlem
Visst inverkar det, men nog får ändå en ganska bra uppfattning hur olika modeller fungerar på högre isotal, eller ?
Nej, det tycker jag faktiskt inte. Kika på hur fruktansvärt bra LR3 och liknande mjukvaror hanterar brus.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst inverkar det, men nog får ändå en ganska bra uppfattning hur olika modeller fungerar på högre isotal, eller ?
Nej, det tycker jag faktiskt inte. Kika på hur fruktansvärt bra LR3 och liknande mjukvaror hanterar brus.
Då till min fråga. Jag använder mig av LR 3 i min bildbearbetning, och det verkar som min EXIF inte finns kvar efter exportering. Finns det någon inställningsmöjlighet som fixar detta?
Vad jag vet så inkluderar LR all metadata vid export så länge du inte kryssar i rutan "Minimize metadata".
Men kan du förklara lite bättre HUR du blir hjälpt av att se andras EXIF?
Insåg att mitt inlägg var ganska långt och var mest prat....så här kommer det kortfattat...
Hur fick han oskärpa i bakgrunden? --> EXIF: stor bländaröppning
Hur fick han en sån ljus bild i sån mörk miljö? --> högt ISO + stor bländaröppning
Hur fick han skärpa över så stort område?...........,
Hur kunde han fånga den snabba rörelsen?...........
Och så vidare
Lite OT...Läste för många år sedan om storleken på ett motiv kontra brännvidd. För att en fotboll ska fylla ut formatet på den korta sidan hos småbild (24mm) på 10 m avstånd behövs 1000 mm:s brännvidd. Har prövat med 500 mm och det blev runt 45 cm. En fotboll är om jag inte sett fel 22 cm.
Ja, givetvis har man det. Och vilka färger han använde, hur mycket han spädde oljan med lacknafta, hur tunna och många lager han målade osv.Har du någon nytta av att veta hur långa penslar Da Vinci använde när han målade Mona Lisa, om du ska försöka skapa något liknande?