atotowi
Aktiv medlem
För att jag inte visar bilder för att lära andra hur man gör, utan för att ge uttryck för något. Har du någonsin sett någon EXIF-information på en fotoutställning?
Ja, det förekommer. Även i fotoböcker (den typen med stora bilder och lite text) förekommer det att man listar utrusning och exif information för de som är intreserade.
Jag tror vi betraktar bilder på samma sätt som vi skapar bilder. Är du en typisk "hantverkare" är processen i skapandet, användandet av verktyg, följandet av former och konventioner viktiga. Sen kan man vara den totala motsatsen som bara ser bilden/motivet. Komposition, exponering, skärpa etc är underställt motivet (ögonblicket som fångats). Det viktiga är inte att det blev tekniskt rätt - det viktiga är att det blev en bild som skildrar ögonblicket.
Jag tycker t ex att Henri Cartier-Bressons bilder är skräp, jag tror inte jag sett en enda som jag gillar, men jag är en stor beundrare av Ansel Adams. Sen finns det ju alla möjliga kombinatoner av dessa.
När jag tittar på konst så är ofta tekniken det viktiga för mig, mer än motivet många gånger. Vi kan ta länken till DN krönikan som länkas från en nyhet här på fotosidan:
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/fotoboom-1.1197881
Där finns 4 bilder och ingen av dessa skulle vara en keeper för mig.