Är inte filmbasens färg ett resultat av otillräcklig sköljning? Om man förväter filmen får man ju ut hallonsaft ur dosan.
Alla verkar ha olika åsikter om detta. Jag stoppade raskt ner filmen i fix igen efter att jag insett att den var lila, men det hjälpte inte ett smack. Nu när filmen torkat ordentligt så är den nästan helt ofärgad, så det kan mycket väl vara någon helt annan kemisk process som måste "avslutas" inne i emulsionen, som inte kan göras så mycket åt.
Några hundra per rulle? Snackar de 30-metersrullar eller?
Strålande exempel på språkförbistring;-) "Jag vill inte betala några hundra kronor per rulle" avsåg inte flertalet hundralappar per rulle utan fenomenet 100:- per rulle. Vilket var vad de tog för 120-film, som väl är alltid lika lång. Lyckligtvis fick jag med en ganska stor drös med film till mellanformataren, så jag har så det räcker en stund.
Det som är speciellt med Rodinal är att det inte innehåller föryngringsämnen. När framkallningsämnet är uttjänt händer inget mer, och det är därför just R09 används till stillastående framkallning. Så länge man inte agiterar byts inte framkallningsämnena vid emulsionen ut, och då kan Rodinalen "trötta ut sig" i lugn och ro.
Jag förstår faktiskt inte hur agiteringen skulle påverka detta. Är framkallaren slut så är den väl slut? Resultatet blir säkert olika om man agiterar eller inte, men man borde ju inte kunna få nämnvärt olika framkallningsgrad på grund av det. Den framkallare som inte ligger framme vid filmen kan väl rimligen inte "tröttas ut"? Enligt fysikens trevliga lagar kommer jämvikt i vätskans alla delar uppstå ändå, men frågan är då om det tar mer tid än vad tiden för en stående framkallning tillåter.
Frågan är varför du inte kör T-max-framkallare till din T-max.
Bra fråga! Jag läste mig gul och blå inför mitt första köp av grunkor från Photax, och kom fram till att starta med en "enkel" framkallare som - även om den inte är optimal - verkar vara ganska enkel att ha att göra med, och som verkar funka till en mängd olika filmer utan att det egentligen uppstår problem. Annat då än lite sämre skärpa än idealfallet.
Det är bara att gratulera. Svartvit film som förvarats svalt i så få år är det bara att exponera och framkalla enligt kartongen.
Jag vet inte om den förvarats svalt sen den köptes, men den första HP5+-filmen tycks ha hållit sig fint. Däremot är jag kanske inte så imponerad av dess egenskaper, och det är svårt att veta om det beror på filmen, förvaringen, exponeringen, framkallningen eller efterbehandlingen med skanning inkluderat.
------------------------------------
Nu håller jag just på att skanna min första småbildsrulle med Tri-X som framkallats i D-76, och skillnaden mot Tmax 100 är extrem. Skärpan per pixel i den skannade filen är ett rent skämt. Däremot är slutresultatet i en nedskalad bild väldigt trevligt. Ungefär vad jag väntat mig. Dock tror jag att jag kommer välja en 400-film med vassare korn och/eller en framkallare som är "elakare", framöver. I alla fall till småbild. Tmax 400 kanske vore nåt?