Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exempel på inskannad film sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla Frank , jag har testat scannrar och suttit med i ett engelskt scannerforum sedan mitten av 90talet.
Jag vet inte vem du är men du och alla andra bör gärna lyssna på Stefan.
Om någon här i Sverige kan ge råd om vilka scannrar som är bra och i vilket sammanhang som är realistiskt så är det Stefan Ohlsson.
Mvh Mikael

Det vet jag inte heller ibland så ta det lungt. :)

Johan faktiskt skrev att han hade en massa negativ att scanna och han letar tills han hittar en scanner han är nöjd med och jag svarade med att en drum scanner ger resultat. Det var inget snack om vad som är realistiskt eller kostnad. Faktiskt det är så att om Johan skaffar ett begagnad och lär sig med att använda den han kan göra lite pengar med att skanna till andra som vill ha lite bättre resultat med särskilda bilder. Är inte det Stefan gör? Jag tycker faktiskt att $2000 för en begagnad är inte ett orealistiskt summa om man vill ha kvalité.
Dessutom skannade bilder blir renare och sparar massor med efterarbete framför pc-n.

Jag såg 20000USD scannern du hänvisade till, i övrigt låter jag Stefan svara .

Ja, det var en topp modern Aztek och jag lagt den upp för att det nämndes i text men om du hade läst lite till innan då hade du sett den EBAY sidan som jag lade upp och där kan man köpa många andra begagnat också lite äldre kring US 2000, Jag har har sätt många bra maskiner där tidigare och en ut av mina vänner har köpt ett nyligen.

Som sagts det finns ett väldigt billigt alternativ också. Man kan göra massor med C-print billigt i ditt närmaste fotoaffär och scanna. Det duger till att publicera på webben och du kan använda ett billigt flatbed med bra resultat. Sen när man vill göra nåt seriöst och framställer några bilder då det finns en massa alternativa lösningar igen. Liksom favoriterna kan man lämna in för Drum scanning sen Lambda, ink är där för dig om man är inte så hemma med Ciba, eller vanliga C-print.

Ps: Allt beror på vad du vill göra och vilken nivå ditt kvalitetskrav sträcker sig till.

Senast ändrad:
Liksom favoriterna kan man lämna in för Drum scanning sen Lambda, ink är där för dig om man är inte så hemma med Ciba, eller vanliga C-print.

Ps: Allt beror på vad du vill göra och vilken nivå ditt kvalitetskrav sträcker sig till.

Allt beror nog på vilken erfarenhet man har. Jag har testat och jämfört trumskannrar mot Imacon och jag säger inte att Imacon är bättre. Men jag vet, eftersom jag har testat, att för negskanning är skillnaden så liten att det inte är värt besväret. Om det hade varit en större skillnad hade jag såklart köpt en sådan.

Och hade du jämfört Lambda mot en inkjet bild hade du sett att bläckstrålebilden har bättre skärpa, bättre färgomfång, bättre hållbarhet.

Har du verkligen jämfört en bra Imaconskanning med en trumskanning, eller för den delen en Lambda med en bläckstråleutskrift? Du hänvisar till den ena webbsidan efter den andra, men aldrig till en egen erfarenhet.

Allt beror nog på vilken erfarenhet man har. Jag har testat och jämfört trumskannrar mot Imacon och jag säger inte att Imacon är bättre. Men jag vet, eftersom jag har testat, att för negskanning är skillnaden så liten att det inte är värt besväret. Om det hade varit en större skillnad hade jag såklart köpt en sådan.

Och hade du jämfört Lambda mot en inkjet bild hade du sett att bläckstrålebilden har bättre skärpa, bättre färgomfång, bättre hållbarhet.

Har du verkligen jämfört en bra Imaconskanning med en trumskanning, eller för den delen en Lambda med en bläckstråleutskrift? Du hänvisar till den ena webbsidan efter den andra, men aldrig till en egen erfarenhet.

Ja, för att det är väll ingen mening med att jag sätter ihop ett test när många tusen innan mig med bättre förutsättningar har redan gjort och gjort det väll.

BTW:
Ditt uttalande- “Du hänvisar till den ena webbsidan efter den andra, men aldrig till en egen erfarenhet.”
tolkar jag som att allt förvärvad kunskap är värdelöst och icke giltigt om det är inte baserad på ens egna erfarenheter.

Dvs, mina kunskaper I röntgenteknik är värdelös eller kunskapaer I holografi för att den baseras på Dennis Gabor's uppfinning och Sven Sjölinder's (KTH) forskning. Alltså jag kan inte det eftersom jag hade inget eget erfarenhet i ämnet men har lärt från de ovannämnda människor.

Sen var det här med bildens hållbarhet. Du skrev att ”Och hade du jämfört Lambda mot en inkjet bild hade du sett att bläckstrålebilden har bättre skärpa, bättre färgomfång, bättre hållbarhet.”

För det första jag nämnde inget om hållbarhet eller skärpa, vad jag har sagt var att: Sen när man vill göra nåt seriöst och framställer några bilder då det finns en massa alternativa lösningar igen. Liksom favoriterna kan man lämna in för Drum scanning sen Lambda, ink är där för dig om man är inte så hemma med Ciba, eller vanliga C-print.

Det andra är att som kosntnär vet man att vissa färger är inte permanenta och även gummi tryck samt seriösa koppartryck eller akvarell bleks ju också. Dessutom vissa färger äter upp varandra också. Seriösa pigmenttillverkare anger dessa på deras produkter till ex Rowney eller Winson & Newton.

Nu vill jag också nämna att jag har en 30 gammal Ciba hemma på väggen som har inte ändrade sig sen den dagen den har varit tillverkad. Samt att jag har B&W prints from mitt mormors far (som hade en av de första fotoateljéerna i Wienna och övrigt är dokumenterad i böcker) som har inte bleknat ,men jag har gummitryck (använt fel färg) och ett ink som gjorde det. Inken har till och med publicerade jag tidigare utomlands ( Jag fick stänga linken för att jag har blivit hotad av de så kallad inkister) och på min sida för att visa hur den har blivit efter bara fyra år av min test men avpublicerades nyligen i samband med att jag ska lägga upp nya bilder på min sida när jag får tid.

Nu är frågan hur gammalt är din äldsta ink? Hur eller vad är det erfarenhet du använder av dig när du säger att den är hålbar? Wilhelm? Nja ett privat företag som lever på att ta betalt från sina uppdragsgivare för att säga vad de vill höra.

Förresten det tog inte längre tid för mig att olja och montera en 8x10 film för mig som är inte van, än att rengöra neg för polaren för att scanna i Imacon. :) så det är lite överdrivet, men skanningen tog betydligt längre än 5 minuter. Och som man säger, om något inte finns med då är den har gått förlorad och kan alldrig återfås igen.

Senast ändrad:
Uj, du skriver långt.

Jag har bara en invändning, att köpa en gammal trummscanner kräver mycket av personen ifråga som skall köra maskinen, att bli en erfaren scanneroperatör tar tid , kanske inte det bästa tips för en novis eller ?.

Uj, du skriver långt.

Jag har bara en invändning, att köpa en gammal trummscanner kräver mycket av personen ifråga som skall köra maskinen, att bli en erfaren scanneroperatör tar tid , kanske inte det bästa tips för en novis eller ?.

Det har du rätt i men med det går att lära sig fortare om man ställer ribban högre och har krav på sig. Ens personliga kvalitetskrav och intresse kan vara den mest pådrivande kraften här i värden. Det är likadant med kopieringen, förstår man logiken bakom det hela då har man gått långt och att bli bra är inte långt därifrån.

Alla scanner är inte lika jobbigt heller. Nya hårdvaran och mjukvaran till nya ICG gör att det är inget större problem för en person med någorlunda intelligens att lära sig med och det kostar inte mer heller än en bättre flatbed.

Om man ska digitalisera högvis med gamla dior är både en Imacon och en trumscanner pengar och tid i sjön. Man använder en för ändamålet avsedd magasinscanner. Om man hittar något man vill göra något alldeles speciellt med lämnar man bort de relevanta diorna till någon med en trumscanner eller Imacon – eller för den delen någon som fortfarande kan göra Ciba/Ilfochrome.

Det har du rätt i men med det går att lära sig fortare om man ställer ribban högre och har krav på sig. Ens personliga kvalitetskrav och intresse kan vara den mest pådrivande kraften här i värden. Det är likadant med kopieringen, förstår man logiken bakom det hela då har man gått långt och att bli bra är inte långt därifrån.

Alla scanner är inte lika jobbigt heller. Nya hårdvaran och mjukvaran till nya ICG gör att det är inget större problem för en person med någorlunda intelligens att lära sig med och det kostar inte mer heller än en bättre flatbed.
jag vet inte om du har MISSAT tidigare inlägg, jag tror nog att jag vet vad jag talar om, Stefan en av Sveriges bästa scannerexperter och utbildare vad det gäller digitalfoto/scanner och färdig bild får svara för sig .
Du snackar mycket, själv har jag varit verksam och testat scanners sedan mitten av 90 talet. och varit backupp för både silverfast och vuescan med ideer.speciellt till Hamrick
Att ställa ribban högt betyder att en scanneroperatör behöver 100 tals timmar eller mer av erfarenhet för att scanna optimalt oavsett det är en Nikonscanner av enkel modell eller trummscanner

Mig kan du googla om vad det gäller mitt namn + scanner och utvärderingar. genom åren
vem är du? och liksmom Stefan förstår jag mycket väl vad en bra trummscanner kan återge, men är det värt det?,med tanke på tid?osmidigt förfarande osv' jämfort med Imacon? Så tor skilnad är det intei d-max och publicerat verk

NÄ du en bra Imacon gör jobbet snabbare, mer lättskött och jag undrar i vilka sammanhang skilnaden sse i jämförelse

Senast ändrad:
Frank är en otroligt duktig fotograf som verkligen kan göra BILDER. En av fotosidan bästa och mest geniala bildmakare som jag ser det. Han tillhör nog också dom som har mest teknisk kunskap och erfarenhet av analogt foto och bildmakeri i Sverige. Vad han kan om scanning känner jag dock mindre till. Det får han redovisa själv.

Jag tror att vi några fler som har hållt på med scanning, och som fotograf och deltagit i scanner grupper sedan 90 talet (googla på mitt namn) så är en av de bästa jag känner till i ämnet här i Sverige är då Stefan Ohsson utbildare för SFF, reproföretag, tidningar, boklförlag , mfl mfl
En trummscanner är för många att sila mygg med en canon
Lär dig att skjuta med den, så visst blir resultet bra

inte fullt så illa eftersom D-Max från en trummscanner betyder bättre förutsättningar jmf med andra scannrar= översatt till Nikon betyder 14 stegs DR omfång och canon har 11 pga läsbrus
Man måste vara duktig på att omhänderta skilanderna, annars ses de inte i en bild.
Men vet man vad man gör så är en trummscanner bättre, liksom en Nikonkamera med 14 stegs DR
hänger du med?

jag vet inte om du har MISSAT tidigare inlägg, jag tror nog att jag vet vad jag talar om, Stefan en av Sveriges bästa scannerexperter och utbildare vad det gäller digitalfoto/scanner och färdig bild får svara för sig .

Missat har jag inte gjort, jag konstaterade att du tycker att han är duktigast i Sverige.

Det låter mycket nedlåtande att du tycker att vissa kan inte lära sig snabbare än den andra.

Och jag tänker inte googla på dig det brukar jag aldrig göra på folk, och att svara på vem jag är har du tydligen missat eftersom du frågar igen när jag har redan förklarat att jag själv inte vet.

Det vet ju alla att Imacon är snabbare men faktum kvarstår. Den är inte bättre. Scanningen med låg trumvarv kan ta sin tid och detta har jag sagt tidigare men det är nåt som du missade igen.

Senast ändrad:
Frank är en otroligt duktig fotograf som verkligen kan göra BILDER. En av fotosidan bästa och mest geniala bildmakare som jag ser det. Han tillhör nog också dom som har mest teknisk kunskap och erfarenhet av analogt foto och bildmakeri i Sverige. Vad han kan om scanning känner jag dock mindre till. Det får han redovisa själv.

Nils,
det var verkligen mycket snällt av dig. Tack, jag vet inte hur ska jag handskas med det. Men, jag känner inte att jag behöver redovisa eller bevisa nåt till någon. :)

Missat har jag inte gjort, jag konstaterade att du tycker att han är duktigast i Sverige.

Det låter mycket nedlåtande att du tycker att vissa kan inte lära sig snabbare än den andra.

Och jag tänker inte googla på dig det brukar jag aldrig göra på folk, och att svara på vem jag är har du tydligen missat eftersom du frågar igen när jag har redan förklarat att jag själv inte vet.

Det vet ju alla att Imacon är snabbare men faktum kvarstår. Den är inte bättre. Scanningen med låg trumvarv kan ta sin tid och detta har jag sagt tidigare men det är nåt som du missade igen.

Jag har inte missat detta

ge gärna dina råd om trummscanner men upplys gärna om vilket arbete som ligger till grund för att bli en bra scanneroperatör. Har du kört själv, eller lämnar du iväg dina arbeten?

ge gärna dina råd om trummscanner men upplys gärna om vilket arbete som ligger till grund för att bli en bra scanneroperatör.

#. Hård arbete men inget kunskap är gratis här i värden.

Har du kört själv,

#. Jag lär mig just nu

eller lämnar du iväg dina arbeten?

#. Har gjort det tidigare samband med att ville ha stora neg till gummi. Jag har varit med vid scanningen eftersom jag fick göra grovjobbet för att få det hela lite billigare och vill jag lära mig också på köpet. jag har otroligt snälla folk omkring mig.
Nu är ett annat projekt på gång som kommer att ta flera år för mig att utföra och hoppas att i slutet kommer jag att kunna presentera stora P prints ut av dom det här.

Bilagor

• x4a.jpg
    x4a.jpg
    16.5 KB · Visningar: 316
Senast ändrad:
Om du inte förstår vad det innebär att bli en bra scanneroperatör eller kopeist så varför förklara. Du är en av många här på fotosidan var ego är större än Ego Boy och han travade på likt du gör fast oomtvistligt bra

Sedan och slutligen, Stefans kunskaper är väldokumenterade vad det gäller allt inom foto
Vem du är vet jag inte , men du tycks ta dig själv på stort allvar.
Lycka till, med vad du än gör

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar