Allt beror nog på vilken erfarenhet man har. Jag har testat och jämfört trumskannrar mot Imacon och jag säger inte att Imacon är bättre. Men jag vet, eftersom jag har testat, att för negskanning är skillnaden så liten att det inte är värt besväret. Om det hade varit en större skillnad hade jag såklart köpt en sådan.
Och hade du jämfört Lambda mot en inkjet bild hade du sett att bläckstrålebilden har bättre skärpa, bättre färgomfång, bättre hållbarhet.
Har du verkligen jämfört en bra Imaconskanning med en trumskanning, eller för den delen en Lambda med en bläckstråleutskrift? Du hänvisar till den ena webbsidan efter den andra, men aldrig till en egen erfarenhet.
Ja, för att det är väll ingen mening med att jag sätter ihop ett test när många tusen innan mig med bättre förutsättningar har redan gjort och gjort det väll.
BTW:
Ditt uttalande- “Du hänvisar till den ena webbsidan efter den andra, men aldrig till en egen erfarenhet.”
tolkar jag som att allt förvärvad kunskap är värdelöst och icke giltigt om det är inte baserad på ens egna erfarenheter.
Dvs, mina kunskaper I röntgenteknik är värdelös eller kunskapaer I holografi för att den baseras på Dennis Gabor's uppfinning och Sven Sjölinder's (KTH) forskning. Alltså jag kan inte det eftersom jag hade inget eget erfarenhet i ämnet men har lärt från de ovannämnda människor.
Sen var det här med bildens hållbarhet. Du skrev att ”Och hade du jämfört Lambda mot en inkjet bild hade du sett att bläckstrålebilden har bättre skärpa, bättre färgomfång, bättre hållbarhet.”
För det första jag nämnde inget om hållbarhet eller skärpa, vad jag har sagt var att: Sen när man vill göra nåt seriöst och framställer några bilder då det finns en massa alternativa lösningar igen. Liksom favoriterna kan man lämna in för Drum scanning sen Lambda, ink är där för dig om man är inte så hemma med Ciba, eller vanliga C-print.
Det andra är att som kosntnär vet man att vissa färger är inte permanenta och även gummi tryck samt seriösa koppartryck eller akvarell bleks ju också. Dessutom vissa färger äter upp varandra också. Seriösa pigmenttillverkare anger dessa på deras produkter till ex Rowney eller Winson & Newton.
Nu vill jag också nämna att jag har en 30 gammal Ciba hemma på väggen som har inte ändrade sig sen den dagen den har varit tillverkad. Samt att jag har B&W prints from mitt mormors far (som hade en av de första fotoateljéerna i Wienna och övrigt är dokumenterad i böcker) som har inte bleknat ,men jag har gummitryck (använt fel färg) och ett ink som gjorde det. Inken har till och med publicerade jag tidigare utomlands ( Jag fick stänga linken för att jag har blivit hotad av de så kallad inkister) och på min sida för att visa hur den har blivit efter bara fyra år av min test men avpublicerades nyligen i samband med att jag ska lägga upp nya bilder på min sida när jag får tid.
Nu är frågan hur gammalt är din äldsta ink? Hur eller vad är det erfarenhet du använder av dig när du säger att den är hålbar? Wilhelm? Nja ett privat företag som lever på att ta betalt från sina uppdragsgivare för att säga vad de vill höra.
Förresten det tog inte längre tid för mig att olja och montera en 8x10 film för mig som är inte van, än att rengöra neg för polaren för att scanna i Imacon.
så det är lite överdrivet, men skanningen tog betydligt längre än 5 minuter. Och som man säger, om något inte finns med då är den har gått förlorad och kan alldrig återfås igen.