Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exempel på inskannad film sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämförelsevis är Vuescan gratis.

/Johan

Gratis? var laddar du hem det då, TPB??
Önskar man inte dollartecken på varje bild man scannar samt blandannat möjligheten att scanna till raw så får man allt punga ut 39.95$ eller 79.95$.

https://www.hamrick.com/reg.html

Själv har jag använt gratisversionen imellanåt, (som man alltså får bilder med vattenstämpel utav) undertiden jag prövar olika scannrar och konstaterar resultat tillsdess att jag faktiskt hittar den jag vill ha.

EDIT: Märkte nu att man kan tanka en Alpha-version av Vuescan 9 som bör vara fullt fungerande utöver massa buggar.

Senast ändrad:
Jag är förvisso ganska kräsen, men det är ju ganska relativt när det gäller scannrar har jag märkt. Jag har ännu inte testat några särskillt dyra apparater, men närmast på tur (hoppas jag) är en Nikon 9000 ED vilket är ett stort hopp från de jag testat innan. Har hittills vart inställd på en äldre mojäng typ Nikon LS-30 eller så tillsvidare, men dem tar ju inte mellanformat tyverr - men har hört om bra resultat...

men det är ju ganska relativt när det gäller scannrar har jag märkt.

Många av dom klarar inte ens att motta all information som finns på ett 120 neg. Jag är inte kräsen när det gäller publicera bilder på webben och publicerar arbetskopior som jag scannar in men till utställningar är alltid "handmade prints" det handlar om.

mmjo. Nu ska jag visserligen ladda in en ganska stor mängd negativ, och det får gärna ta tid, det rör mig inte så mycket så jag väljer hällre en sjysst dia-scanner för det jobbet än nån flatbed-variant. Men negativen gör man sig knappast av med så vill jag ha vissa i än bättre kvalitet så får jag väl leta fram en trumscanner då, men måste dem kosta >20kkr?? Jag menar, kan man hitta en bra trumscanner som kanske har 10år på nacken men fortfarande är duglig? eller är det massa service-aspekter man inte vill veta om då?

Det vore en "drum scanner". Det är den ända som ger ett bra resultat annars förstoringsapparaten är ett bra alternativ också.

Jag antar att du har gjort jämförelser mellan en trumskanner och en bra CCD-skanner? Jag har gjort det mellan en bra trumskanner och min Imaconskanner. Skillnaden i skärpa är knappt märkbar. Valöråtergivningen i täta skuggpartier på riktigt hårda dior är bättre med trumskannern, men för negativskanning är det ju inget problem.

Stefan

Jag menar, kan man hitta en bra trumscanner som kanske har 10år på nacken men fortfarande är duglig? eller är det massa service-aspekter man inte vill veta om då?

Det finns en del begagnade trumskannrar på marknaden, men det är ofta problem att hitta program som fungerar med dagens operativsystem. De flesta av dessa skannrar är också anslutna via SCSI och det är ju inte så enkelt att hitta fungerande lösningar idag. Sedan är detta med trumskanning inte så enkelt. Det kräver en del av operatören innan man kan få ut den kvalitet som en sådan skanner kan ge.

Stefan

Själv använder jag Linux och kan inte påstå att jag märkt scsi som ett hinder.

Såg att det fanns en 20kkr trumscanner på annons här på fotosidan, som av vad jag tolkar det har några år på nacken, men han nämner "3 trummor (2 nya)" Vilket gjorde mig en aning orolig, hur många bilder klarar en trumma av, priser, tillgång etc...

Själv använder jag Linux och kan inte påstå att jag märkt scsi som ett hinder.

Såg att det fanns en 20kkr trumscanner på annons här på fotosidan, som av vad jag tolkar det har några år på nacken, men han nämner "3 trummor (2 nya)" Vilket gjorde mig en aning orolig, hur många bilder klarar en trumma av, priser, tillgång etc...

En trumma räcker länge om den sköts rätt, så det skulle jag inte se som ett hinder. Men du är medveten om arbetsgången vid en trumskanning? Tejpa fast en monteringsfilm, droppa ett par droppar Kami, sätta in diat, ett par droppar på diats ovansida och sedan tejpa fast monteringsfilmens andra sida. Efter skanningen, montera isär monteringsfilm och dia och sedan låta Kami dunsta innan du sätter tillbaka bilden.

Stefan

Jag menar, kan man hitta en bra trumscanner som kanske har 10år på nacken men fortfarande är duglig? eller är det massa service-aspekter man inte vill veta om då?

Trummorna håller rätt så länge bara att man sköter dom. Jag har sätt massor för bra priser på Ebay men de går åt snabbt och är inte ett slags av daglig företeelse heller så får man verkligen jaga efter det.

PS: Stora tunga grejer. :)

...min Imaconskanner. Skillnaden i skärpa är knappt märkbar. Valöråtergivningen i täta skuggpartier på riktigt hårda dior är bättre med trumskannern, men för negativskanning är det ju inget problem.
Stefan

Nu var jag inte inställd på att handla en trumscanner imårron ;-) men information får man aldrig nog av.
Jag gissar att den där imaconscannern inte är något för lekmannen heller eller?

Och hans slutsats var att om man skannar mer än ett par neg/dior i månaden är det mer realistiskt med en Imacon. Varför tror du marknaden har krympt så mycket för trumskannrar?
Det har med den grafiska industrin att göra. Men "drum scanner" är på väg tillbaka. Den är överlägsen oavsett vad du säger.

What is this Drum Scanner against which all other scanners compare themselves? (so you know they're not as good)

Professionals in print shops that produce all the magazines and printed catalogs we read laugh at the CCD-based scanners we photographers use. All the scanners you or I are likely to buy are based on CCDs, the same little chips that you have in your camcorder or digital camera. The only difference is the scanner CCD is much longer than the one in your camcorder (more pixels) and it's only one line that scans across your image slowly to make a complete scan.

Drum scanners spin your film around on a drum while a fixed laser or other beam of light looks at the art as it spins. The beam is them picked up by a very sensitive vacuum tube called a Photo Multiplier Tube (PMT). This big single, fixed tube is much more sensitive to light than any of the teeny-tiny pixels on a CCD and therefore can see a broader range of light from white to black, and also sees it without the noise of a CCD.

Drum scanners are good not because of the drum, but because the image is picked up by a much more sensitive PMT.

The big PMT is a zillion times more sensitive to light (read shadows in slides) than a moving CCD with teeny weeny pixels. This gives far cleaner images right into the blacks of Velvia. The microscopic pixels of the CCD fight for each photon. There are so few that honestly you start seeing the variations of single photons as noise. There are bazillions of photons that hit the huge PMT from the single bright beam that blasts the original, so low noise and cleaner scans are the result.

See Hamamatsu's site for more information here.

A drum scanner beam can be focused as small as you want. You can move the drum really slowly and get almost unlimited resolution.

Drum scanners used to cost hundreds of thousands of dollars, were about twenty feet long and took years to learn to operate.

Today new ones from Aztek start at about $20,000. Heidelberg still makes the $100,000 ones, unfortunately their website is sucky so good luck finding anything. Also look at ICG and Screen. I think you can get used from about $5,000, but beware, I hear these things are a royal pain to operate.

Of course you have to soak the film in oil before mounting the film to the drum, and then clean the film afterwards.

These things run on vacuum tubes so probably always need to be screwed with.

Senast ändrad:
Snälla Frank , jag har testat scannrar och suttit med i ett engelskt scannerforum sedan mitten av 90talet.
Jag vet inte vem du är men du och alla andra bör gärna lyssna på Stefan.
Om någon här i Sverige kan ge råd om vilka scannrar som är bra och i vilket sammanhang som är realistiskt så är det Stefan Ohlsson.
Mvh Mikael

PS och det gäller från den enklaste filmbordscanners från Nikon,Polaroid, Canon mfl till de dyraste trummscanrar du kan hitta på markanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar