Haha grattis Martin! Du vet att det finns 6x9 version av denna och med en 65mm vidvinkel. =)
"Welcome to the real world" - som det sades i en klyschig rulle känd på 00-talet.
Lite avundsjuk måste jag erkänna att jag är.
Tack! ;-) Jo, jag vet att det finns lite andra objektiv. Men jag tror 100 mm är perfekt. Jag gillar "korta normalobjektiv", och när höjden dessutom är lite större så kommer det nog att bli prima
Den versionen som han köpt har utbytbar optik, det finns tom en 50mm att koppla på den där...men de växer inte på träd direkt och brukar kosta därefter. Det klassiska kittet till 6x9orna (som är samma hus men bara med större filmgate och annan utväxling i filmframdragningen) är 65mm, 100mm och 180mm. Det fanns även en 150mm.
Det går tom att byta glugg mitt i rullen fast slutaren sitter i objektivet, man drar för ett inbyggt skydd bara.
Till den här är 100 och 150 mm det man har ramar för i sökaren. en större ram hade fått plats också, men kanske inte riktigt för 65 mm. Mest beroende på ramarnas mycket fiffiga ändring av storleken med fokusavståndet. En Leica har ju i regel alldeles för små ramar så fort man fokuserar en bit bort.
Senare gjordes de billigare kamerorna som hade fast monterad optik där man fick välja om kameran skulle ha vidvinkel eller normal (vet inte om det gjordes några tele-hus).
Fan vet om de var billigare. Den här är ganska enkelt byggd, om än robust. Dock känns den mer förtroendeingivande än Mamiyan. En luring är objektivinfattningen, där man skjuter objektivet rakt in och låser med en separat ring som är det enda som roterar. Ett litet glapp finns i sidled, men inget i "böjled", så det är nog inget problem med avseende på skärpeplanet.
Gl690orna var en familj jag tittade lite på innan jag bestämde mig för att formatet var lite för stort för "snapshots"...när jag vill ta 6x9 med kopplad mätsökare kan jag ju dessutom använda min technika till vilken jag har 65mm,105mm och 180mm som alla är cammade så det skulle bli lite mycket dubbelfunktion där. Men för alla som är helt ointreserade av rörelser så är gl690 mycket vettiga alternativ!
Jag är helt ointresserad av rörelser
För övrigt är själva mätsökarfunktionen mycket bättre än på M6:an. Trots att sökaren är lite mörkare så är det hur lätt som helst att se fokusrutan även i lågt ljus. Dock är den rätt liten, och har en kant som själv ligger ur fokus. Så det är inte en ruta, utan snarare en luddig fläck.
------------------------------------------
Nå, tillbaka till skanningen! Låt oss ta ett exempel på vad jag får ut från skannern.
Bild #1:Här har jag skannat med Epson scan, som färgpositiv i 48 bitar och sparat som TIFF. När bilden är vänd (eftersom den ju var negativ) så ser den ut såhär, med lite bitar av dels filmhållaren och dels filmbasen.
Bild #2: Enligt Stefans förslag har jag valt den kanal som var skarpast, vilket är blå. Helt naturligt eftersom diffraktionsinverkan minskar med kortare våglängd, antar jag. Men varför blir bilden ljusare när jag väljer en av kanalerna, trots att histogrammet är i stort sett identiskt?
Bild #3: Såhär ser histogrammet ut. Vi ser filmhållarens svärta som spiken till höger. I den änden ser det alltså ut att vara helt riktigt med avseende på omfånget. Men i andra änden är filmbasen - som är det ljusaste i skanningen - bra långt från botten! Nog för att den inte är helt genomskinlig, men ska det verkligen vara så långt från "botten"? Jag vet inte om histogrammet är logaritmiskt, för då är det väl bara ett steg eller så. Kanske helt normalt?
Notera spegligen i filmhållaren, överst i bild! Och att filmhållaren är skev! Och att den klipper negativet assymetriskt! Skitprylar:-(